Tentokrát sa zameral na aplikácie tretích strán.
YouTube, populárna služba na stream videí, začal aktívne blokovať blokovače reklám už v októbri minulého roka, a predchádzal tomu malý experiment už v júni. Podľa nedávneho oznámenia Google, ktoré spoločnosť zverejnila na svojich stránkach podpory, sa po novom zameria aj na aplikácie tretích strán, vrátane tých, ktoré využívajú API YouTube na prístup k službe a zároveň obsahujú nástroje na blokovanie reklamy.
Cieľom sú zrejme hlavne mobilné aplikácie na operačný systém Android, nakoľko v prípade iOS a jeho App Store už nie sú podobné aplikácie k dispozícii, a to už od roku dôb roku 2017, keď došlo pod hrozbou žalôb zo strany Google k stiahnutiu vtedajšej populárnej aplikácie ProTube z App Store. Aplikácia totiž umožňovala, okrem blokovania reklamy, využívať aj funkcie, ktoré vtedy oficiálna aplikácia neponúkala, resp. neponúkala bez predplatného, ako napríklad prehrávanie videa v pozadí, picture-in-picture mód alebo 4K rozlíšenie pri 60 fps.
V novom vyhlásení sa teda okrem klasických blokovačov reklám, ako rozšírenia pre internetové prehliadače, spomínajú už priamo „aplikácie blokujúce reklamy“, čo by zahŕňalo aj aplikácie so zabudovaným blokátorom reklám, ako je AdGuard. Ak by sa používateľ pokúsil navštíviť web YouTube cez prehliadač v rámci takéhoto typu aplikácii, mal by po novom dostať hlášku informujúcu o tom, že nasledujúci obsah nie je dostupný v tejto aplikácii.
Či a technicky ako sa spoločnosť rozhodne blokovať aj blokátory reklám, ktoré bežia priamo v operačnom systéme niektorých routerov, nie je známe. Google svoje rozhodnutie už tradične obhajuje tým, že blokovanie reklám zabraňuje autorom videí, tzv. YouTuberom, byť odmenení za množstvo vzhliadnutí videí, a taktiež že reklamy na službe pomáhajú v podpore tvorcom a taktiež umožňuje miliardám ľudí po celom svete používať streamovaciu službu. Spoločnosť zároveň odporúča používateľom, ktorým prekážajú reklamy, zaplatiť si predplatné YouTube Premium.
Biznis s reklamou je samozrejme kruciálna súčasť toho, ako služba funguje a ako sa financuje. YouTube je opakovane kritizovaný za to, že zneužíva prakticky monopolné postavenie, a neúmerným množstvom reklám núti používateľov do predplatného. Niektorí taktiež poukazujú na to, ako firma monetizuje dáta zozbierané od používateľov a predáva ich na marketingové účely tretím stranám. Otázna je taktiež výška mesačného poplatku, ktorá môže byť pre niektorých používateľov, hlavne tých z rozvojového sveta, proste nedostupná.