Domov Novinky Projekt elektrického lietadla skončil bez vzletu

Projekt elektrického lietadla skončil bez vzletu

Zdielať

Projekt všetkých elektrických lietadiel NASA X-57 Maxwell ukončí letecké operácie do konca septembra.

Dokumentácia a ukončovacie aktivity budú pokračovať niekoľko mesiacov potom. Výskum poskytuje leteckým výskumníkom stovky ponaučení a revolučný rozvoj v oblastiach od batériovej technológie až po návrh ovládania cestovného motoru. „Cieľom NASA je poháňať inovácie prostredníctvom prielomového výskumu a vývoja technológií. Tím projektu X-57 to dosiahol tým, že poskytol základné informácie priemyslu prostredníctvom ponaučení, a vidíme výsledky, ktoré prinášajú americké komerčné letecké spoločnosti, ktoré sa snažia zmeniť spôsob, akým lietame,“ povedal Brad Flick z NASA z Kalifornie, kde sa vyvíjalo lietadlo. „Som nesmierne hrdý na ich odhodlanie a vynaliezavosť, keď sa vynorili na čelo pokroku v oblasti elektrifikovanej pohonu. Budúcnosť elektrifikovanej pohonu je možná vďaka ich príspevkom.“

Ukončenie leteckých operácií do septembra 2023 nebude zahŕňať prvý let lietadla. Projekt sa stretol s niekoľkými výzvami pre bezpečný let, vrátane mechanických problémov na konci jeho životnosti a nedostatku kritických komponentov potrebných na vývoj experimentálneho hardvéru. Vzhľadom na blížiaci sa plánovaný koniec leteckých operácií časový rámec by tímu neumožnil dosiahnuť akceptovateľné letecké podmienky. Hoci väčšina vývoja sa ukončí do septembra 2023, tím oficiálne ukončí svoju prácu niekoľko mesiacov neskôr s ďalšími technickými publikáciami. Hlavným cieľom bolo poskytnúť poznatky o dizajne lietadla zameranom na elektrický pohon a procese overovania letovej spôsobilosti regulátorom. Tieto informácie už ovplyvnili a budú naďalej ovplyvňovať vývoj pokročilých prístupov k certifikácii elektrického pohonu na nových trhoch s elektrickými lietadlami.

Cieľom nebolo vyvinúť prototyp, ale vytvoriť testovaciu platformu pre technológie a metódy dizajnu. A tím to presne urobil, dokumentoval a publikoval technologické medzery a ich riešenia, ako boli objavené, aby mohli zainteresované strany v priemysle využiť tieto ponaučenia čo najskôr. „Urobili veci, ktoré sa nikdy predtým neurobili, a to nikdy nie je ľahké,“ povedal Flick. „Kým sa pripravujeme ukončiť tento projekt neskôr tento rok, vidím dlhý zoznam úspechov, ktoré treba osláviť, a priemysel, ktorý je dnes lepší vďaka ich práci.“ X-57 je súčasťou záväzku NASA podporovať cieľ USA v oblasti klímy dosiahnuť nulové emisie skleníkových plynov z leteckého sektora do roku 2050. Od roku 2016 projekt zdieľal ponaučenia z oblasti batériovej technológie, elektromagnetickej interferencie, návrhu regulátora motora a mnohého ďalšieho.

NASA bude pokračovať vo svojom výskume elektrických lietadiel prostredníctvom iných projektov, vrátane svojej letovej demonštrácie elektrifikovaného hnacieho ústrojenstva. Lietadlo bolo postavené tým, že sa upravil taliansky Tecnam P2006T tak, aby bol poháňaný elektrickým pohonným systémom. Použitie existujúceho dizajnu lietadla umožnilo tímu porovnať svoje údaje s tými z základného modelu poháňaného tradičnými spaľovacími motormi. Už na začiatku projektu si členovia tímu uvedomili, že budú potrebovať významné vývojové kroky v technológii batérií. Lítium-iónové batérie nainštalované na lietadle sa zahrievajú, keď vypúšťajú energiu, a príliš veľké zahrievanie by mohlo viesť k prehriatiu. Projekt spolupracoval s Electric Power Systems v Severnom Logane.

Zdroj