Vo veľkých mestách sa taxislužby tešia veľkej obľube, či už ide o náhradu mestskej hromadnej dopravy, alebo ako spôsob odvozu ľudí, ktorí by sa po vlastných domov ťažko dostali. Pred pol rokom na slovenský trh, presnejšie do hlavného mesta Bratislavy, prišla služba, ktorá ponúka alternatívu jazde taxíkom – Taxify.
Aký je hlavný rozdiel medzi jazdou bežným taxíkom a Taxify? Je ich niekoľko. Jedným je, že jazdu možno pohodlne objednať cez smartfón a zaplatiť pomocou údajov z kreditnej karty, vložených v aplikácii. Druhým, možno menej badateľným rozdielom je, že ľudia, ktorí sa chcú stať vodičmi, potrebujú iba čistý register trestov, žiadne vážne nehody za sebou a platné doklady. Nie je potrebné absolvovať psychotesty alebo iné zdĺhavé procesy – stačí potrebné dokumenty a poistené auto. Následne môže šofér prijímať objednávky od používateľov aplikácie.
Aplikácia následne počíta vzdialenosť a čas jazdy a z toho plynúcu cenu, pričom šofér dostane raz za týždeň 80% sumy, ktorú jeho zákazníci za cestu s ním zaplatili. Tu síce v malom rozsahu ide len o spôsob privyrobenia si, avšak pri väčšom množstve zákazníkov a teda aj zárobku, je potrebné dávať si pozor na zdanenie príjmov. Aj preto môže byť partnerským vodičom Taxify len človek s daňovým identifikačným číslom.
Ako ale funguje samotná aplikácia z pohľadu zákazníka? Veľmi jednoducho. Stačí sa pri spustení registrovať, a to buď zadaním údajov ručne alebo cez sociálne siete. Treba tiež dbať na to, aby údaje z karty boli korektne uvedené – číslo karty, platnosť a CVC kód. Výhodou je tiež možnosť pridania viacerých platobných kariet a podľa toho ich aj tiež zaradiť. Môže ísť o osobnú alebo pracovnú kartu a vďaka tomu si možno pri doprave vybrať, z ktorej bude účtovaná suma za prevoz.
Používateľ, ktorý ide na služobnú (pracovnú) cestu, môže vybrať firemnú kreditku a v prípade, ak cestuje súkromne, tak vyberie platbu zo súkromnej platobnej karty. Toto riešenie považujeme za veľmi zaujímavé a rozlišovanie medzi súkromnou a biznis cestou príde vhod zákazníkom, ktorým zamestnávatelia umožňujú preplácanie cesty.
Po prvom nastavení účtu je objednávanie Taxify jednoduché. Stačí otvoriť aplikáciu, mať zapnuté mobilné dáta a lokalizáciu GPS a po následnej lokalizácii sa na mape zobrazia vodiči Taxify, ktorí sú dostupní najbližšie. Nastupovanie z iného miesta ako je aktuálna poloha je samozrejme tiež možné, keďže možno zmeniť adresu vyzdvihnutia. Potom stačí už len vybrať dostupného vodiča a počkať na auto, ktoré na sebe nemá logo služby a teda vyzerá nenápadne, avšak značku, model a ŠPZ aplikácia ukáže po kliknutí na vodiča.
V tomto bode je stále možné objednávku zrušiť, to už ale bude stáť istý poplatok, aby mohol byť pokrytý zbytočný výjazd vodiča. Cez Taxify nie je možné platiť v hotovosti (žiaľ, už nemáme dobu „kešu“). Ak vodič akceptuje požiadavku zákazníka o odvoz, v aplikácii možno vidieť meno Taxify šoféra, fotku, značku a typ auta, ŠPZ, hodnotenie vodiča a kontakt. Skrátka všetko, čo zákazník potrebuje. V aplikácii možno sledovať aj aktuálnu polohu, kde sa šofér nachádza a v reálnom čase vidieť, ako sa blíži.
Z tohto dôvodu je Taxify spoľahlivý a teda zaujímavý pre zákazníkov. Hodnotenie vodičov sa totiž veľmi svedomito sleduje. Za nevýhodu považujeme menší počet voľných partnerských vodičov v špičke, takže sa môže stať, že si odvoz používateľ neobjedná na prvý pokus. Niektoré prípady sme však zaznamenali iba počas rannej, či poobednej špičky alebo v piatok v noci.
Aplikácia ponúka prehľadnú históriu prejdených jázd, kde je presne zaznamenaná aj poloha GPS. Zákazník si tak môže skontrolovať trasu a v prípade, ak vodič úmyselne jazdu natiahol, sa obrátiť na podporu Taxify a požiadať o vrátenie celej zaúčtovanej platby. Nám sa počas testu predĺženie jazdy stalo raz, jazdu sme nahlásili a následne nám na účet bola vrátená celá suma jazdného. Výhodou je tiež, že zákazníkovi po skončení jazdy príde na e-mail, zaregistrovaný v aplikácii sumár cesty (mapa mesta s cestami, kde je vyznačená trasa začiatku a konca), dátum a čas, v ktorom sa realizoval odvoz a zaplatená suma. Nevýhodu vidíme azda len v nelokalizovanom maili (keďže rozpis je v angličtine a nie v slovenčine).
Aplikácia je jednoduchá a dokáže sa v nej orientovať každý. Intuitívne rozhranie poskytuje pohodlie a prehľad. Aplikácia zobrazuje vždy vzdialenosť a predpokladaný čas, kedy by mal Taxify šofér k zákazníkovi prísť. Tento čas je len orientačný, preto by ste nemali byť prekvapení, ak bude šofér minútu či dve meškať alebo naopak – príde skôr. Samotní šoféri fungujú v službe sami za seba a nie sú zamestnancami tejto firmy. Tá len poskytuje technologickú platformu na prepojenie klientov a vodičov.
Pomocou tejto platformy možno tiež vodičov aj hodnotiť a teda je pre prilákanie čo najviac zákazníkov potrebné poskytnúť kvalitné služby. Keď si totiž chce klient objednať jazdu, po kliknutí na šoféra vidí hodnotenie od predchádzajúcich zákazníkov. Taxify je výhodný aj z pohľadu ceny. Keď používateľ zadá v aplikácii začiatok a koniec cesty, zobrazí sa cenové rozpätie. Výsledná cena môže byť o polovicu nižšia ako jazda klasickou taxislužbou.
Taxify je zaujímavý počin estónskej firmy so sídlom v hlavnom meste Tallinn, ktorá pôsobí najmä v Európe a tiež v západnej Ázii, Afrike a Mexiku. Z každej zaplatenej jazdy si Taxify necháva pomernú časť, ktorá predstavuje poplatok partnerského vodiča za využívanie platformy. Za Výhodu považujeme, že daň z príjmu spoločnosť odvádza na Slovensku a nie v zahraničí. Celkovo ide o veľmi dobrú alternatívu k drahším taxislužbám a ostatným formám prepravy po meste, aj keď sa líši už v základoch.
Globálnym cieľom Taxify na celom svete je znížiť počet áut v uliciach. Koniec-koncov stále ide o prepravu z bodu A do bodu B a pokiaľ je to možné zariadiť lacnejšie, jednoduchšie a kvalitnejšie, oplatí sa, aby Taxify ľudia aspoň vyskúšali. Službu môžeme odporúčať najmä vďaka jej bezpečnostným prvkom, nízkym cenám, jednoduchému ovládaniu a nastaveniu aplikácie pre smartfóny.