Elektrické kolobežky sú ideálnym dopravným prostriedkom v rámci mesta na presuny, či už do práce, alebo do školy. Nami testovaný model považujeme za ideálnu kombináciu medzi mestskou a terénnou kolobežkou.
Elektrokolobežka je pre mnohých trochu vzdialený pojem. Ako to funguje? Treba vynakladať aj nejakú fyzickú aktivitu? Aké sú výhody, nevýhody alebo obmedzenia a pre koho je toto riešenie vhodné? Po teste ebajku, ktorý sme testovali asi pred rokom, sme vyskúšali v meste kolobežku. Výhodou oproti bicyklu je to, že je menšia, skladnejšia a jednoduchšie sa aj prenáša. Na rozdiel od ebajku, kde treba šliapať do pedálov a motor iba dopomáha, na elektrokolobežku sa stačí iba postaviť, stlačiť rýchlostnú páčku a „ono to už ide“…
Konštrukcia kolobežky je na veľmi dobrej úrovni – všetky prvky sú kovové, plastové sú iba blatníky. Úspora na robustnosti je na správnych miestach – nižšej kapacite batérie, rýchlosti a dojazdu, vďaka čomu je RX5 ľahšia a lepšie sa prenáša (v porovnaní voči drahším a vybavenejším modelom výrobcu). Na rozloženie a zloženie slúži skladací mechanizmus, ktorý používateľ ovláda červenou páčkou. Ďalšou výhodou je možnosť sklopenia riadidiel, takže nebude kolobežka pri prevoze alebo zaparkovaní tak široká a zaberie menej miesta.
Dôležitá vec (okrem kvality konštrukcie) je podľa nás možnosť nastaviť si výšku riadidiel, ktorú má aj tento model. Pri výbere vhodnej kolobežky považujeme za potrebné toto nastavenie výšky overiť, aby sa prípadne vyšší používateľ počas jazdy nemusel hrbiť kvôli nízkym fixným riadidlám. Nastavenie je pritom variabilné v rozsahu 95 – 125 cm, takže je vhodné pre jazdca s výškou 150 – 210 cm.
Súčasťou kolobežky je takisto krátka opierka, ako aj predné a zadné svetlo napájané z integrovanej batérie kolobežky, ktoré možno ovládať na riadidlách. Ocenili by sme vyššiu svetelnosť, poteší však možnosť nastavenia sklonu predného svetla. Za tmy počas jazdy v meste to tak neprekáža, najmä ak sú pri cestách a chodníkoch funkčné pouličné lampy, mimo týchto priestorov je to už horšie a slabé svetlo má svoje limity.
Za zmienku stojí nízke odpruženie predného kolesa. Obe kolesá majú veľkosť 8“ a ide o akýsi „hybrid“, keďže predné je nafukovacie a zadné je bez nafukovacej duše. Najviac možno vibrácie cítiť na riadidlách, kam sa všetky otrasy prenášajú z predného kolesa. V tomto prípade pomáha odpruženie a nafukovacia duša. Zadné koleso je neodpružené, natoľko nie je otrasom tak vystavené. Cesta po lese, štrku, či hrboľatých cestách nie je veľmi vhodná, model RX5 je určený najmä na rovnú asfaltovú cestu po presune v meste či obci. Počas jazdy príde vhod aj zvonček, ktorý je vcelku hlasný.
Kolobežka je vhodná pre začínajúcich kolobežkárov, alebo pre používateľov, ktorí nemajú vysoké nároky na tento druh prepravy. Taktiež je vhodná pre používateľov, ktorí jazdia pravidelne na kratšie trasy. Používateľ stojí počas celej jazdy na nášľapnej ploche kolobežky, ktorá má dĺžku 48 a šírku 15 cm. Zatiaľ čo dĺžka je podľa nás v poriadku, šírka sa nám zdá malá. Je to zrejme dané veľkými chodidlami testovacieho jazdca – topánky veľkosti 50 (hmotnosť 104 kg a výška 195 cm). Napriek tomu sme však nemali problém na kolobežke jazdiť.
Keďže ide o cenovo dostupnejšiu kolobežku, má iba zadné kotúčové brzdy. Počas jazdy možno prepínať medzi tromi rýchlostnými režimami. Výrobca udáva maximálnu rýchlosť 35 km/h pri najvyššom stupni a dojazd 35 km. Pri našom teste na rovnej asfaltovej ceste sme v praxi namerali pri prvom najnižšom stupni rýchlosť do 15 km/h, pri druhom stupni do 22 km/h a pri treťom stupni do 26 km/h. Žiaľ, uvedenú rýchlosť 35 km/h sa nám nepodarilo dosiahnuť.
Počas jazdy po meste sa nám podarilo dosiahnuť dojazd najviac 24 km, čo je menej, ako deklaruje výrobca. Treba však dodať, že veľakrát záleží aj na poveternostných podmienkach a teréne, ktoré boli síce v našom prípade ideálne a väčšinou bezvetrie, ale ovplyvňuje to aj hmotnosť a výška jazdca. Kolobežka má pritom nosnosť do 120 kg a jej samotná hmotnosť je 18 kg. Motor má výkon 500W, čo plne dostačuje aj pre ťažších jazdcov do miernych kopcov.
O napájanie sa stará 13 Ah batéria, pričom jej plné nabitie po vybití trvá asi 7 hodín. Výrobcom dodávaný zdroj je pomerne hlučný, nakoľko malý ventilátor, ktorý ho chladí, má pri nabíjaní hlučnosť 40 dB(A). Prakticky všetky modely v portfóliu výrobcu majú podobný zdroj s pomerne krátkymi neodpojiteľnými káblami. RX5 nemá smerovky ani prednú brzdu.
Najdôležitejšia súčasť kolobežky je multifunkčný displej. Sú tu dve ovládacie tlačidlá, ktorými možno zapnúť systém, prepínať sa medzi troma rýchlostnými režimami, sledovať približný stav batérie (neukazuje presné percento, je tu päť paličiek vyjadrujúcich stav), aktuálnu rýchlosť, dobu jazdy a prejdenú vzdialenosť. Prekvapí USB port na zadnej strane displeja – slúži na nabíjanie mobilných zariadení, či už počas jazdy, alebo pri zaparkovanej kolobežke. Považujeme to za príjemný bonus k ostatným funkciám.
Hoci je displej jednofarebný a podsvietený, jeho čitateľnosť je perfektná aj na priamom slnku a jeho zobrazovacia plocha je dostatočne veľká. Takisto je tu funkcia tempomatu – stačí páčku na ovládanie rýchlosti držať 4 – 5 sekúnd a potom ju možno uvoľniť a kolobežka si drží rýchlosť až dovtedy, kým sa páčkou na ovládanie nezmení rýchlosť alebo nepoužije brzda.
Pripomeňme, že testovaný model RX5 je v predaji v dvoch farebných verziách – v čiernej a nami testovanej bielej. Na kolobežke sa jazdí veľmi príjemne. Oceňujeme postupné zrýchľovanie počas jazdy, vcelku tichý motor a robustnejší dizajn. Na presúvanie po meste je vďaka svojim funkčným a prevádzkovým vlastnostiam ideálna. V našom prípade sme na nej jazdili v rámci bratislavského Ružinova. Je tu vybudovaných viacero cyklotrás, vhodných na kolobežkovanie, ale aj široké chodníky, po ktorých možno jazdiť. Cena nami testovanej kolobežky je na úrovni 600 eur a ide o zaujímavé „vozidielko“, ktoré sa pri pravidelných jazdách určite osvedčí.
Zapožičal: City Boss