Otestovali sme dve zaujímavé elektrokolobežky – GT8 a D1000, ktoré sú ideálnym dopravným prostriedkom v rámci mesta či obce. Ide pritom o dva najvybavenejšie modely od českého výrobcu. Už na prvý pohľad zaujmú robustnosťou, no aj vyššou hmotnosťou.
Začnime drahším modelom z tejto dvojice – D1000, ktorý stojí zhruba 1300 eur. Ide pritom o najvybavenejší model v súčasnom portfóliu výrobcu. Konštrukcia kolobežky je na výbornej úrovni – všetky prvky sú kovové, plastové sú iba blatníky. Na rozloženie a zloženie slúži skladací mechanizmus, ktorý používateľ ovláda páčkou. Tiež je tu možnosť sklopenia riadidiel, takže kolobežka pri prevoze alebo zaparkovaní zaberie menej miesta. Vzhľadom k vyššiemu výkonu (oproti väčšine modelov) je kolobežka D1000 vhodná aj na prepravu po terénoch s určitým prevýšením alebo nerovnostiach. Rozhodne oceňujeme jej širokú nášľapnú plochu, ktorá má šírku až 18 cm, vhodnú pre jazdcov s veľkými nohami.
Pre pohodlnú jazdu je takisto dôležitá vec (okrem kvality konštrukcie) možnosť nastaviť si výšku riadidiel. Pri výbere vhodnej kolobežky to považujeme za kľúčové, aby sa prípadne vyšší používateľ počas jazdy nemusel hrbiť kvôli nízkym fixným riadidlám. Nastavenie pri D1000 je možné z troch preddefinovaných polôh, nie je teda plne variabilné ako pri niektorých iných modeloch, najvyššia poloha je vo výške 110 cm. Oproti GT8, ktorá má variabilné nastavenie riadidiel do výšky 120 cm, sa nám aj vzhľadom na vyšší nástup od zeme zdali riadidlá trochu nižšie. Mierne sme sa pri nich hrbili (je to dané výškou jazdca, v tomto prípade 195 cm). Výrobca deklaruje vhodnosť pre jazdca s výškou 150 – 210 cm.
Súčasťou kolobežky je takisto krátka opierka, ako aj predné a zadné svetlo napájané z integrovanej batérie kolobežky, ktoré možno ovládať na riadidlách. Na modeli sú dve brzdy – jedna predná a druhá zadná. Už tu vidieť, že je to oveľa viac vybavený model, ako nedávno testovaný RX5. D1000 disponuje výkonom 1000W, ktorý je daný dvomi 500W motormi (jeden v prednom a druhý v zadnom kolese). Na rozdiel od GT8 je rozbeh plynulejší a akcelerácia prirodzenejšia. Výrobca siahol po tomto riešení najmä kvôli tomu, že rovnomerný záber predného aj zadného náhonu zaistí, že kolesá neprešmykujú ani v prudkom kopci či menej spevnenom teréne.
Výborný dojem na nás spravili priam masívne tlmiče na prednom kolese. Vďaka tomu nepociťuje používateľ počas jazdy v teréne žiadny problém a aj po nerovných povrchoch je jazda veľmi príjemná bez nežiadúcich vibrácii. Nerovnosti sú pomerne úspešne tlmené a používateľ ich nevníma tak výrazne. Cesta po lese, štrku, či hrboľatých cestách nerobí kolobežke žiadne väčšie problémy. Najlepšie a tiež najpohodlnejšie sa ňou jazdí samozrejme po rovných asfaltových cestách, kde je ako doma. Obe kolesá sú nafukovacie a majú veľkosť 10“. Poteší aj praktická funkcia – pri brzdení zadné červené svetlo bliká. Tak ako pri iných modeloch kolobežiek výrobcu, aj D1000 má zvonček, ktorý je vcelku výrazný a počas jazdy príde vhod. Naopak zadné svetlo je nevýrazné a schované za kolesom.
Najvyššia nami dosiahnutá rýchlosť na kolobežke je 43 km/h na rovnej asfaltovej ceste. Jazda pri tejto rýchlosti bola veľmi plynulá a svižná, vďaka čomu sme sa z miesta A do miesta B presunuli veľmi rýchlo. Limit na najnižší, prvý stupeň je do 15 km/h a na strednom druhom stupni do 35 km/h. Oceňujeme takisto aj funkciu tempomatu, ktorý udržuje rýchlosť kolobežky aj bez stlačeného plynu (páčky). V prípade potreby možno túto funkciu deaktivovať v servisnom menu. Výrobca do kolobežky pridal aj samostatné tlačidlo – obmedzovač rýchlosti. To slúži najmä pri preprave v meste, kde je po aktivácii obmedzená rýchlosť na 25 km/h, čo je oficiálne maximálna rýchlosť na prepravu elektrokolobežkami a elektrobicyklami.
D1000 má nosnosť 150 kg, pričom jej samotná hmotnosť je až neuveriteľných 29 kg. O napájanie sa stará 22 Ah batéria, dojazd je 50 km, pričom jej plné nabitie po vybití trvá 9 hodín. Výrobcom dodávaný zdroj je pomerne hlučný, nakoľko malý ventilátor, ktorý ho chladí, pri nabíjaní dosahuje až 40 dB(A). Prakticky všetky modely výrobcu majú podobný zdroj s pomerne krátkymi neodpojiteľnými káblami. Multifunkčný displej je úplne rovnaký pri oboch testovaných kolobežkách. Sú tu dve ovládacie tlačidlá, ktorými možno zapnúť systém, prepínať sa medzi troma rýchlostnými režimami, sledovať približný stav batérie (neukazuje presné percento, je tu päť paličiek vyjadrujúcich stav), aktuálnu rýchlosť, dobu jazdy a prejdenú vzdialenosť.
Hoci je displej jednofarebný a podsvietený, jeho čitateľnosť je perfektná aj na priamom slnku a jeho zobrazovacia plocha je dostatočne veľká. Vhod padne USB port na zadnej strane displeja, ktorý slúži na nabíjanie mobilných zariadení, či už počas jazdy, alebo pri zaparkovanej kolobežke. Považujeme to za príjemný bonus k ostatným funkciám. Na riadidlách je dosť miesta, takže používateľ si tu môže namontovať stojan na smartfón, ktorý slúži na navigáciu a zároveň možno mobilné zariadenie aj dobíjať. Elektrokoložky City Boss majú výhodu oproti ostatným menej známym značkám aj preto, lebo je pre ne lepšia dostupnosť servisu, napríklad v Bratislave realizuje servis spoločnosť Amper servis.
Lacnejší a druhý najvybavenejší model výrobcu – GT8 – stojí 1100 eur. Oproti D1000 má slabšie tlmiče najmä na prednom kolese, nižšiu kapacitu batérie a nižšiu maximálnu rýchlosť. Prvý stupeň limituje rýchlosť na 15 km/h, druhý na 25 km/h a najvyšší, tretí stupeň na 35 km/h. Kolobežka je vhodná pre pokročilejších kolobežkárov, a to najmä kvôli pomerne silnému rozbehu a akcelerácii. Základom je jeden 800W motor, ktorý bez problémov odvezie aj 104 kg jazdca do kopca. Nemilým prekvapením bolo výraznejšie „hučanie“ motora pri rozbehu. Tlačidlom na displeji možno prepínať medzi tromi režimami. Hoci výrobca udáva maximálnu rýchlosť 35 km/h, na rovnej asfaltovej ceste sa nám podarilo dosiahnuť najviac 40 km/h. Oceňujeme takisto aj funkciu tempomatu, ktorý udržuje rýchlosť kolobežky aj bez stlačeného plynu (páčky), avšak v prípade potreby možno túto funkciu deaktivovať v servisnom menu.
GT8 má nosnosť 150 kg a jej samotná hmotnosť je 26 kg. Počas prenášania rozhodne cítiť rozdiel v oveľa vyššej hmotnosti v porovnaní s „ľahkou“ RX5, ktorú sme testovali nedávno. V porovnaní s najvybavenejším modelom (D1000) je však kolobežka o 3 kg ľahšia. Veľmi zaujímavý prvok na nášľapnej ploche GT8 tvoria smerovky, ktoré sú po oboch stranách a používateľ ich ovláda páčkou na riadidlách. Vhod to príde nielen počas jazdy po meste, ale aj mimo neho. Bez nutnosti ukazovania rukou takto jazdec signalizuje či odbočuje a kam. Ide pritom o veľmi praktický doplnok. Prekvapilo nás, že D1000 smerovky nemá, pričom ide o prvok, ktorý by sme ocenili aj pri najvybavenejšom modeli.
Jazda na GT8 bola takisto pohodlná, dve brzdy vpredu a vzadu, dve svetlá, výrazný zvonček, ako aj kvalitná konštrukcia sú veci, ktoré na kolobežke rozhodne oceňujeme. GT8 má však na rozdiel od D1000 variabilne nastaviteľné riadidlá a ani počas jazdy sme na maximálnej úrovni neboli zhrbení. Rozhodne oceňujeme širokú nášľapnú plochu kolobežky, ktorá má šírku až 20 cm a je ideálna pre jazdcov s veľkými nohami. V porovnaní s D1000 je to síce „len“ o 2 cm viac, ale v praxi sme si rozdiel všimli ihneď. O napájanie sa stará 20 Ah batéria, deklarovaný dojazd je 50 km, pričom jej plné nabitie po vybití trvá 9 hodín. Aj tu platí, že dodávaný zdroj je pomerne hlučný, ako pri ostatných kolobežkách. Ovládanie cez multifunkčný displej je pohodlné, ponúka rovnaké funkcie ako displej modelu D1000.
Obe testované elektrokolobežky sú perfektnými prepravnými prostriedkami. Na oboch sa jazdí veľmi príjemne, hoci GT8 má vyššiu akceleráciu aj vyššiu hlučnosť motora pri rozbehu. Zaujali nás smerovky, pričom paradoxne drahší model ich nemá. Páči sa nám aj veľmi užitočná funkcia bŕzd blikaním zadného červeného svetla, ktorú majú oba modely. D1000 je lahôdka medzi kolobežkami, ponúka všetko a možno ju právom považovať za špičkový produkt. Vyzdvihujeme kvalitnú konštrukciu, dva výkonné motory a skutočne kvalitné masívne odpruženie na prednom kolese.
Kolobežky sú ideálne na presúvanie po akomkoľvek teréne aj mimo mesta, hoci väčšinu času sme ich testovali v rámci bratislavského Ružinova alebo Vrakune. Je tu vybudovaných viacero cyklotrás, vhodných na kolobežkovanie, ale aj široké chodníky, po ktorých možno jazdiť. Čerešničkou na torte je však možnosť dokúpiť si sedlo na D1000 a pohodlnejšie sa viesť dlhé jazdy. Hoci takýto jazdec na kolobežke so sedlom by vyzeral asi trochu komicky, možnosť tu je. Počas testovania oboch modelov sme ocenili kvalitnú konštrukciu, aj veľkú kapacitu batérie, čo sa odrazilo na dlhom dojazde 45 km. Oba modely rozhodne odporúčame a ich kúpou nespravíte chybu. Z testovanej dvojice nás však zaujal viac model D1000 so svojimi dvomi motormi a perfektným odpružením.
Zapožičal: City Boss