Domov Recenzie Otestovali sme v praxi, ako funguje VoLTE od Telekomu

Otestovali sme v praxi, ako funguje VoLTE od Telekomu

Zdielať

Aktualizované o naše skúsenosti. Telekom v utorok odštartoval komerčnú prevádzku Voice over LTE (VoLTE), ktorá umožňuje volať cez najmodernejšiu 4G sieť.

Hovor neprebieha cez hlasovú časť siete, ale cez dátový kanál. Volanie cez 4G stojí rovnako ako bežné hovory, nespotrebuje žiadne dáta z balíčka a prináša hneď niekoľko výhod. Počas hovoru nedochádza ku obmedzovaniu nadviazaných dátových spojení. Prináša to výhody napríklad pri súčasnom používaní online navigácie a volania, či podobných aktivitách. Prvým rozdielom pri bežnom používaní je rýchlosť spojenia hovoru. Pri VoLTE začne telefón na druhej strane zvoniť približne do dvoch sekúnd. V porovnaní s bežným telefonátom ide o zhruba trojnásobné zrýchlenie.

DOPLNENÉ O NAŠE SKÚSENOSTI Z REDAKCIE:

Zázaníci, ktorí majú aktívnu službu IMMMR si ju musia najprv deaktivovať a až následne po úspešnom deaktivovaní môžu cez SMS zapnúť VoLTE príkazom cez SMS. IMMMR možno vypnúť jednoduchým príkazom cez SMS, pošlite ju v tvare IMMMRVYP na 12323. Najnovší OS Android 7.0 Nougat nestačí, treba manuálne stiahnuť aj 200 MB miniaktualizáciu dnes vydanú pre podporu VoLTE v sieti Telekom.

V otázkach operátora sa píše aj informácia „Neviem si nastaviť blokovania a presmerovania hovorov. Čo mám urobiť?“, avšak treba povedať, že tu ide opäť o fixné zablokovanie hovorov, alebo presmerovaní a teda nie o bežne zablokované čísla na blackliste – tie budú blokované naďalej aj vo VoLTE. Všetky tieto informácie chýbajú na webe operátora, preto sme posielali niekoľko pripomienok priamo do Telekomu so žiadosťou o doplnenie informácii aj pre ostatných zákazníkov.

V prípade, ak má používateľ aktívnu službu IMMMR, nebude možné aktivovať a využívať VoLTE. Treba preto najprv IMMMR deaktivovať a počkať na potvrdenie deaktivácie a až následne aktivovať VoLTE. Taktiež treba mať v nastaveniach službu VoLTE povolenú – tá sa však po úspešnej aktualizácii automaticky zapne (používateľ ju však pre funkčnosť môže skontrolovať). Službu si deaktivujete zaslaním bezplatnej SMS v tvare VOLTE VYP na číslo 12323. Pre opätovnú aktiváciu služby VoLTE pošlite SMS v tvare VOLTE ZAP na číslo 12323.

DOPLNENÉ 19.04.2017:

Ako sme sa dozvedeli z technickej podpory pri riešení problému s aktiváciou, od deaktivácie IMMMR má používateľ počkať 24 hodín, až potom skúsiť opätovne aktivovať VoLTE cez SMS príkaz. VoLTE sa však nebije (tj. nie je kompatibilná) len s IMMMR, ktorú treba vopred deaktivovať – ale tiež s ďalšími funkciami, ako je Virtálne číslo (služba stojí mesačne 3,00€), alebo aj hlasové zvonenia (miesto klasického zvonenia si používateľ môže zvoliť nejakú pesničku ako zvonenie). Služby virtuálne číslo a zvonenia teda rovnako ako IMMMR treba najprv deaktivovať a potom až následne bude možné aktivovať službu VoLTE.

Po úspešnej aktivácii služby VoLTE vidí používateľ aj ikonu „VoLTE” na smartfóne, stav z dňa 20.04.2017

DOPLNENÉ 20.04.2017:

Prvotné skúsenosti s aktiváciou služby bol trochu komplikovaný a to zrejme vzhľadom na stále dolaďovanie služby, ktorá zo začiatku v prvých dňoch nemusí fungovať korektne. Ak však spĺňa používateľ podmienky uvedené v tomto článku a aktivácia cez SMS nefunguje, môže sa obrátiť na technickú podporu spoločnosti Telekom (0800123777), ktorá je bezplatná. Pri splnení podmienok mu ju operátori na linke aktivujú cez ich systém. Následne je používateľ vyzvaný na reštart smartfónu – po ňom už služba VoLTE funguje korektne. Stav služby si tiež môžete overiť zaslaním bezplatnej SMS v tvare VOLTE na číslo 12323.

Pokus o aktiváciu služby VoLTE dňa 18.04.2017

Zásadným vylepšením je špičková kvalita zvuku. VoLTE umožňuje prenášať širšie zvukové spektrum a efektívne potlačiť ruchy v okolí. Výsledkom je kvalitnejší prenos hlasu ako pri bežnom hovore, dokonca aj v porovnaní s aktuálne nasadenou technológiou HD Voice. Základnou podmienkou je telefón s podporou VoLTE. Prvými podporovanými zariadeniami sú Samsung Galaxy S7 a Samsung Galaxy S7 Edge zakúpené v predajnej sieti Telekom.

Telekom pracuje na spustení VoLTE pre Samsung Galaxy S8 a S8+, ako aj pre telefóny iných výrobcov. Pre využitie služby VoLTE na existujúcich telefónoch je potrebná aktualizácia firmvéru: Od utorka sa zákazníkom s podporovanými telefónmi zakúpenými v Telekome začnú objavovať výzvy k aktualizácii firmvéru, ktorú je potrebné uskutočniť obvyklým spôsobom.

Telekom bude zákazníkom s podporovanými telefónmi službu VoLTE postupne automaticky aktivovať. Zo strany zákazníka už nie je potrebná žiadna ďalšia aktivita. Aktívnu službu VoLTE oznámi ikona VoLTE na displeji telefónu. Zákazník si však môže službu VoLTE aktivovať prednostne aj sám a to zaslaním bezplatnej SMS.

Služba VoLTE je využiteľná v pokrytí 4G siete, ktorou Telekom aktuálne pokrýva viac ako 87% populácie. Na dosiahnutie všetkých výhod VoLTE hovoru je potrebné aby obaja účastníci hovoru spĺňali podmienky pre využívanie služby VoLTE (podporovaný telefón, firmvér, aktivovaná služba VoLTE). Ak z VoLTE volá jeden z nich a druhý volá napríklad z 3G siete, budú sa počuť aj napriek tomu vo vynikajúcej kvalite vďaka službe HD Voice.

V prvej fáze bude technológia dostupná pre zákazníkov s paušálmi Happy. V nasledujúcich fázach bude Telekom VoLTE sprístupňovať pre firemných zákazníkov a zákazníkov predplatených služieb. Je známe, že aj 4ka spustila koncom minulého roka (2016) VoLTE cez svoju sieť, problémom je však chýbajúca podpora v zariadeniach.

Článok sme v priebehu dňa priebežne aktualizovali o naše poznatky.

Ďalšie informácie a poznatky pri aktualizácii na smartfóne sme doplnili a článok opätovne aktualizovali dňa 19. a 20. apríla 2017.