Domov Domácnosť Tipy a triky pre pohodlnejšiu jazdu s Navitelom

Tipy a triky pre pohodlnejšiu jazdu s Navitelom

Zdielať

Vstupovať na trh s ponukou navigácii a kamier v čase, keď ho už ovládajú veľkí hráči, možno znie ako trúfalosť.

Na náš trh nedávno vstúpila poľská spoločnosť Navitel, ktorá ponúka kamery a aj navigácie do auta. Spoločnosť AGEM, oficiálny distribútor značky, nám zabezpečila na test päť produktov: navigácie T700 a T500, kamery do auta R1000 a R800, spolu s kamerou v spätnom zrkadle MR 250. Častým cestovateľom prídu zariadenia vhod, najmä pokiaľ ide o ich kombináciu. Navigácie T700 a T500 sú pritom podobné, ide o multifunkčné zariadenia, ktoré používatelia môžu využiť aj ako klasický tablet a zároveň ako navigáciu do auta. Poteší doživotná aktualizácia a detailné mapy po celej Európe, ktoré zahŕňajú aj Rusko a Kazachstan.

Obe navigácie sú vybavené navigačným softvérom Navitel Navigator, na ktorý poskytuje výrobca doživotnú aktualizáciu niekoľkokrát ročne zadarmo. Navigácia má v rukáve hneď niekoľko es, ako je výber z alternatívnych trás, asistent jazdných pruhov, 3D zobrazenie križovatiek alebo obsiahla databáza so všetkými rýchlosťami, radarmi a bodmi záujmu POI. Umožňuje nájsť benzínovú pumpu, reštauráciu alebo hotel.

Navigácie ponúkajú veľký 7“ displej s dotykovým ovládaním a IPS panelom. Základom je štvorjadrový procesor, taktovaný na 1,3 GHz, ktorý dopĺňa 1GB operačná pamäť. Ak sa na zariadenia pozeráme ako na tablet, ide v skutku o low-endové zariadenia, ktoré sú pomalé a aj ich zapnutie a reakcie vyžadujú trpezlivosť, keďže ich reakcie sú výrazne spomalené. T700-vka má 2800 mAh a T500-vka 2200 mAh batériu, čo nie je veľa. Výdrž je naozaj nízka a percentá idú rýchlo dolu – avšak pri zameraní zariadenia ako navigácie sa počíta s takmer neustálym napájaním z akumulátora auta.

Zaujímavosťou je prítomnosť slotu na SIM karty, ktoré podporujú štandard 3G. Síce tu najnovší 4G/LTE prítomný nie je, v prvom rade sú obe zariadenia ako navigácie a teda možnosť vložiť kartu vnímame skôr ako bonus zo strany výrobcu a nie ako nutnosť. Rozdiely medzi zariadeniami sú pri vnútornej pamäti, zatiaľ čo vyšší model T700 má 16GB, tak T500 ponúkne 8GB úložného priestoru. Rozlíšenie je taktiež iné – T500 má 1280×800 a vyšší model má prekvapivo nižšie rozlíšenie – 1024×600 pixelov.

Rozdiely sú aj pri konštrukcii – vyšší model T700 má celoplastové spracovanie, zatiaľ čo T500 má kov na zadnej strane. K výbave patrí aj Wi-Fi 802.11 a/b/g/n v 2,4 GHz pásme, či Bluetooth 4.0 a tiež slot pre pamäťové karty maximálne do 32GB. Zariadenia používajú operačný systém Android 7.0 Nougat s minimálnym počtom predinštalovaných aplikácii.

Výhodou je aj databáza Speedcam s informáciami o radaroch a dopravných kamerách. Aplikácia aj hlasové povely sú kompletne dostupné v slovenčine. Súčasťou balenia je slovenský návod, v ktorom nájdu používatelia postup ako s navigáciou pracovať. Okrem slovenčiny možno nastaviť aj iný jazyk, k dispozícii je napr. angličtina, čeština, ruština, poľština, srbčina, španielčina, nemčina, francúzština, maďarčina, atď…

Vďaka navigáciám sa teda používateľ nestratí. Na ceste sa dennodenne stretávame s bezohľadnými vodičmi, cyklistami aj nepozornými chodcami. Tí budú vodičom často jazdu komplikovať a šoféri to príliš neovplyvnia. Čo ale môžu urobiť, je celú svoju jazdu preventívne nahrávať a dokumentovať. K tomu poslúži práve ďalšia trojica testovaných produktov – dve kamery R800 a R1000, ale tiež kamera v spätnom zrkadle MR 250.

Boom palubných kamier sa rozmohol s prvým mediálnym šialenstvom okolo cestných pirátov, čoho sa azda nikto nechce vôbec zúčastniť. Je však pravdou, že mať záznam spornej udalosti, ktorá viedla k dopravnej nehode, je výhodné, ak ho vie šofér správne využiť. Záznam príde vhod aj proti policajnej šikane. Áno, diktafón má dnes každý smartfón, ale to nie je všetko.

R800 je záznamová kamera do auta, ktorá ponúka 4“ displej. Umožňuje nahrávať video v rozlíšení Full HD (1920×1080 pixelov), vďaka čomu poskytne aj dostatočne detailný obraz pri rozpoznávaní ŠPZ. Širokouhlý objektív so 170° uhlom záberu používateľovi umožní dostatočný prehľad o vozidlách pred ním aj v protismere. Záznam je plynulý, používa snímkovaciu frekvenciu 30 fps, pričom ako kodek sa používa kompresná technológia H.264.

Kamera je vybavená G-senzorom, ktorý zaznamenáva a chráni záznamy vytvorené pri náhlom zrýchlení, brzdení alebo náraze. Zábery z nehôd zostanú uzamknuté a nebudú premazané, takže používatelia neprídu o dôležité dôkazy. Zamknutie potenciálnych nehôd proti zapisovaniu príde vhod najmä preto, lebo kamera dokáže automaticky prepisovať najstaršie záznamy tými novými. Tým uvoľní miesto na pamäťovej karte a ušetrí používateľovi prácu s mazaním nepotrebných záberov. Uzamknuté záznamy sa samozrejme nepremažú.

Kamera podporuje microSD karty s kapacitou až do 256 GB, takže sa na kartu zmestí naozaj veľké množstvo záznamov. Tie sa ukladajú vo formáte MOV. Nehodu možno zdokumentovať aj obrazovým materiálom. Stačí kameru vybrať z držiaka a urobiť potrebné fotografie. Digitálne snímky v rozlíšení 12 MPx sa ukladajú na microSD kartu vo formáte JPG.

V prípade dopravnej nehody je záznamová kamera R1000, ktorú sme taktiež testovali, neoceniteľným pomocníkom. Nahráva detailný záznam takisto vo Full HD rozlíšení so snímkovou frekvenciou 30 fps. Zorný uhol je o niečo menší, ako pri modeli R800 (R800 ponúka 170°, R1000 165°). Záber možno pred jazdou skontrolovať na displeji. Aj tu sú prítomné funkcie G-senzoru, zamknutia nahrávok či ich automatické premazávanie. Video je nahrávané v MP4, fotky (rovnako ako pri R800) v JPG. Maximálna kapacita pamäťovej karty je 64GB.

Päticu testovaných produktov uzatvára model MR 250. Je to spätné zrkadlo, v ktorom je snímač. Funguje teda ako klasická kamera, ktorá nahráva video vo Full HD rozlíšení pri 30 fps. Umožňuje tiež aj záznam zo sekundárnej kamery, ktorá je nasmerovaná priamo do vozidla auta. Zaujímavosťou je displej, ktorý má 5“ a je implementovaný už priamo v spätnom zrkadle. Podobne ako R1000, aj MR 250 nahráva video v MP4 a fotky realizuje v JPG formáte.

Predná kamera, ktorá sníma vozovku pred autom ponúka 160° uhol záberu, druhá má potom už len 35° uhol záberu. Podobne ako R800 a R1000, ponúka G-senzor a tiež zamknutie a automatické premazávanie starších záberov. Rozlíšenie fotiek v JPG je 2048×1536 pixelov, umožňuje vloženie pamäťových kariet do maximálnej kapacity 64 GB. Pre úplnosť ešte dodávame, že rozmery MR 25 sú 310×85×36 mm.