Domov Periférie Recenzia: Philips 272G5DY

Recenzia: Philips 272G5DY

Rýchlosť 60 fps sa už v minulosti ukázal ako problémový pre video, pretože vyhovoval americkej norme NTSC, ale u nás, kde používame normu PAL a 50 Hz v elektrickej zásuvke. Video však má na rozdiel od počítačovej hry konštantnú rýchlosť, takže zabudovať podporu pre tých pár kľúčových frekvencií je nesmierne jednoduché a aj lacné. Podľa vstupného signálu sa displej dokáže prepnúť do príslušného režimu a ponúknuť tak veľmi prirodzený a najmä plynulý obraz. Pri renderingu náročnej hernej grafiky je ale rýchlosť vykresľovania premenlivá, pretože jednoduchšiu scénu dokáže VGA vykresliť rýchlejšie, než nejakú supernáročnejšiu. Počas hry sa teda fps mení podľa náročnosti danej scény a monitor, ktorý pracuje na konštantnej obrazovej frekvencii sa musí „zosynchronizovať“ s grafickou kartou.

NVIDIA G-SYNC 01

Ak vám klesnú počty snímok za sekundu POD alebo NAD napr. 60 (pri bežnej nastavenej obnovovacej frekvencii monitoru 60 Hz), „rozpadne sa trochu obraz“. Objavia sa v ňom také tie známe „schody“ (roztrhnutia zvyčajne uprostred obrazovky), alebo sa môžu objaviť nejaké iné nepríjemné deformácie. Tento problém čiastočne riešila technológia V-Sync, ktorá však jeden problém v podstate len nahradila iným. Po zapnutí V-Sync síce dochádza k synchronizácii medzi grafikou a monitorom, ale ak grafika nestíha dodávať obraz na 60 snímok za sekundu, dôjde k prepadu na 30 fps, teda na polovicu. Obraz je síce plynulejší, ale pokles fps je u dynamickej hry dosť citeľný.

NVIDIA G-SYNC 02

To prináša problém s odozvou pri hre (tzv. input lag), pretože obraz po reakcii používateľa (pri stlačení klávesnice alebo pohybe myši) reaguje oneskorene. Len pre úplnosť dodávame, že dnešné špičkové herné monitory pracujú bežne aj na frekvenciách 120 alebo 144 Hz a s nástupom 4K rozlíšenia sa problémy spojené so synchronizáciou obrazu prejavia ešte výraznejšie než je tomu dnes pri „menšom“ Full HD rozlíšení. Konzoloví hráči tento rozdiel asi nepostrehnú, ale nároční a profesionálni počítačoví hráči samozrejme vedia o čom hovoríme. Tu sa všetko ráta na niekoľko milisekúnd a preto aj najmenšie zaváhanie vás môže stáť niekoľko desiatok minút „zbytočnej“ hry.

Práve preto asi pred rokom predstavila spoločnosť NVIDIA novú revolučnú technológiu G-Sync, ktorá zlepší synchronizáciu grafickej karty a monitoru najmä pri hraní hier. Celý zázrak menom G-Sync spočíva v presnej synchronizácii vykresľovania obrazu medzi monitorom a grafikou. Ak by teda poklesol počet snímok generovaných grafikou v počítači, zníži sa automaticky aj obrazová frekvencia tak, aby sa každý hotový frame vykreslil presne v danom čase a naopak, ak sa rýchlosť zvýši, zrýchli sa aj zobrazovanie na monitore.

Philips 272G5DY 01

Priamo v monitore sa preto nachádza akýsi modul, resp. malý počítač, ktorý riadi vykresľovanie obrazu podľa informácií, ktoré získava od VGA. Ide teda čisto o hardvérové riešenie, kde potrebujete špeciálny monitor s G-Sync modulom a grafickú kartu od Nvidie (model GeForce GTX 650 Ti a vyšší s jadrom Kepler). Vďaka neustálej presnej synchronizácii frekvencie monitoru s vykreslením obrazovej snímky z grafickej karty sa dosahuje úplne plynulý obraz bez trhania, či oneskorenia.

G-Sync je podporovanými s operačnými systémami Windows 7, 8 a 8.1 a jeho podporu prisľúbili najväčší výrobcovia monitorov na svete (Asus, Benq, Philips a Viewsonic). Nvidia pre túto technológiu vyvinula špecializovaný kit, ktorý sa dá „domontovať“ do vybraných monitorov. Ako prvé sa na našom trhu objavili monitory Asus, ktoré však mali (ako každá technologická novinka) nekresťanskú cenu presahujúcu u niektorých predajcov aj tisíc eur. My sme však mali možnosť otestovať ako jedna z prvých redakcií aj horúcu 27“ novinku spoločnosti Philips, ktorá práve prichádza na náš trh s oveľa rozumnejšou cenovkou 465 eur.

Philips 272G5DY 02

Testovaný monitor má uhlopriečku 27“ a ponúka rozlíšenie Full HD. To je taký rozumný kompromis medzi veľkosťou obrazovej uhlopriečky a kvalitou zobrazenia s prihliadnutím na cenu. Vyššie rozlíšenie by sa podpísalo na výrazne vyššej cene, čím by sa stal horšie predajný, no a samozrejme potrebovali by ste aj výkonnejšiu zostavu. Menšia uhlopriečka by zas znamenala menší herný zážitok, takže 27“ a Full HD považujeme dnes za veľmi rozumný kompromis aj pre náročnejších hráčov, čo si potrpia na kvalitu každého pixelu.

Monitor má výbornú ergonómiu. Má pomerne široký stojan, ktorý ponúka stabilnú základňu pre veľký displej a má polohovateľnú nohu, na ktorej môžete obrazovku posúvať hore, dolu, naklápať ju a otáčať do strán. Nechýba dokonca ani pivot, čiže otočenie displeja o 90° (na výšku). Anglicky by sme zjednodušene povedali, že monitor ponúka SmartErgoBase, ktorá kombinuje funkcie Swivel, Tilt, Pivot a Height adjustment.

Philips 272G5DY 03

Samozrejme už v základnej výbave je integrovaný aj NVIDIA G-SYNC modul, ktorý naozaj skvelo funguje a pomáha vo vykresľovaní skutočne plynulého obrazu. Maximálna obrazová frekvencia je 144 Hz (v Gaming režime), čo je 2,4 násobne viac, než ponúkajú bežné monitory. Samozrejme monitor hravo zvláda aj tradičné frekvencie a bez problémov prehrával aj video, alebo zvládal bežnú kancelársku prácu.

Ide o výborný monitor s nízkou odozvou (1 ms), podporou 3D technológie obrazu (NVIDIA 3D Vision-Ready) a ďalšími vymoženosťami, ktoré vychádzajú z jeho lepšej technologickej výbavy. G-SYNC je však to primárne, čo ho odlišuje od konkurencie a preto sme sa pri testoch zamerali práve na túto schopnosť.

Philips 272G5DY 05

Monitor má iba jeden jediný vstup a to Display Port, ktorý je garanciou presnej komunikácie medzi VGA a LCD. Ak by ste chceli používať akékoľvek staršie rozhrania, bolo by to degradovaním obrazu (využitie DP to eliminuje). Teoreticky by šlo použiť aj DVI s Dual-Link káblom, no pri použití nejakých single káblov by ste nikdy nedosiahli tú potrebnú dátovú priepustnosť. Použitie DP je preto opäť veľmi rozumný krok, aj keď mne osobne by chýbal ešte aspoň jeden HDMI port pre hernú konzolu, s ktorou môj počítač zdieľa monitor (moja „domáca“ zostava má na jeden LCD pripojené PC a dve konzoly, takže…). Toto je však daň za G-Sync.

Philips 272G5DY 04K hardvérovej výbave herných monitorov Philips patrí aj integrovaný 4-portový USB 3.0 hub. Na monitore je to veľmi príjemný a najmä praktický doplnok. Mám síce skrinku, ktorá má spredu dostupné nejak USB porty,  no tie obvykle okupujú flashky alebo externé disky a tak zvažujem dokúpenie malého USB rozbočovača. Integrácia tohto zariadenia do monitoru mi preto príde ako super nápad.

Naše hodnotenie je jednoznačne pozitívne. NVIDIA G-SYNC je po dlhom čase skutočne nová revolučná technológia, ktorá môže byť dôvodom pre upgrade herného počítača a dôvodom, prečo uvažovať o VGA s čipom NVIDIA. G-Sync je vysoko návykové, ale žiaľ zároveň je to technológia, ktorá sa nedá ukázať na obrázkoch, ba dokonca ani vo videu, pretože to je snímané konštantnou rýchlosťou. Monitor skrátka musíte vidieť naživo a samozrejme aj s príslušným hardvérom, aby ste docenili výhody tejto novej technológie.

Vyskúšaním sme niekoľkých hier a ten pocit je proste perfektný. Dynamické scény boli oveľa prirodzenejšie nech už ste sa preháňali autom po závodnej dráhe, alebo ste virtuálnym terčom naháňali nepriateľov po obrazovke. Pocit z plynulého pohybu je prosto neopísateľný.

A ako si poradí monitor s grafikou od ATi, resp. s VGA bez G-Sync? Žiadne veľké prekvapenie sa nekonalo. Po výmene VGA za trochu staršiu ATi Radeon HD 6450 s Display Portom a jej pripojení na monitor Philips sa objavil normálny obraz a monitor pracoval ako štandardný lepší herný monitor. Plynulosť zobrazovania však bola citeľne horšia a nebolo to len slabšou VGA.

V neprospech NVIDIA hovorí zatiaľ len vyššia cena monitorov s G-Sync, čo sa však iste časom zmení. Dá sa predpokladať, že do roka budú na trhu aj cenovo veľmi dostupné modely, čo ostatne naznačuje už aj testovaný Philips. Bude veľmi zaujímavé sledovať, či v tomto smere niečo podnikne aj AMD a akými krokmi sa pokúsi získať späť hráčov na svoju stranu. Nehovoriac o fakte, že G-Sync bude kľúčovým najmä pri prechode na 4K monitory, kde sa výraznejšie prejavujú nedostatky synchronizácie.

Typ LCD panelu: TFT-LCD (TN)
Podsvietenie: W-LED
Veľkosť: 27“ s pomerom strán:16:9