Leto je v plnom prúde a to je obdobie, kedy je viac voľna na športové a voľnočasové aktivity.
Stále viac ľudí vyhľadáva tzv. „aktívny oddych“ teda rôzne činnosti, pri ktorých sa dá v prírode relaxovať a nemyslieť pritom na prácu. Dlhodobo sme testovali elektrické bicykle (ebajky) od spoločnosti S-Bikes – modely T55e a T50e. Oba patria do segmentu trekingových, teda vhodných aj do mesta, napríklad ideálne aj pri presúvaní do práce a späť.
Elektrobicykel je pre mnohých používateľov neznámy pojem. Ako to funguje? Treba šliapať do pedálov a vynakladať fyzickú aktivitu? Sú potrebné nejaké kurzy, alebo oprávnenia, aby používateľ mohol viesť ebajk? Aké sú výhody, nevýhody alebo obmedzenia a pre koho je takýto bicykel určený? Skúsime v recenzii zodpovedať tieto otázky a napokon uvedieme, v čom sa odlišujú dva nami testované modely.
V prvom rade treba uviesť, že elektrobicykel funguje podobne ako všetky ostatné bicykle. V podstate ide o klasický bicykel s integrovaným systémom elektrického pohonu (malého motoru, ktorý je napájaný nabíjateľnou batériou), vďaka ktorému je jazda na bicykli pohodlnejšia a náročná je iba do takej miery, ako si určí používateľ.
Napríklad pri šliapaní do kopca stačí zvoliť niektorý zo stupňov elektrickej pomoci a všetko zrazu ide oveľa jednoduchšie a ľahko. Ebajk je teda dopravný prostriedok, ktorý jazdcovi predovšetkým pomáha, takže ten si môže počas jazdy šetriť sily. Navyše používateľom umožňuje jazdiť na bicykli dlhšie a pohodlnejšie, taktiež zrýchli čas premiestňovanie sa z bodu A do bodu B.
Vďaka pomoci elektromotora sa počas cesty taktiež jazdec výrazne menej zapotí. Teda pri jazde na ebajku treba šliapať do pedálov a motor iba dopomáha k jazde. Táto pomoc je však limitovaná iba do rýchlosti 25 km/h, pri vyššej rýchlosti treba vynakladať vlastné sily. Ak by to tak nebolo, nešlo by o elektrobicykel, ale motorový dopravný prostriedok, čo by znamenalo nutnosť mať ŠPZ a vodičský preukaz. Pre elektrobicykle teda žiadne špeciálne oprávnenie nie je potrebné.
Ponuka ebajkov je široká, existuje viacero kategórii a každá je odlišná. Používatelia, ktorí chodia do hôr a lesov, vyhľadávajú horské modely, ktoré sú na to prispôsobené. Do mesta sú vhodné mestské, na dlhšie trasy a asfaltové cesty alebo ľahké terény cestné, pričom trekingové sú univerzálnejšie.
A potom sú tu tiež aj kompaktné modely – skladačky. My sme dlhodobo testovali dva veľmi podobné modely. Výrobca ich označuje ako „pánsky“ a „dámsky“ model. Sú prakticky rovnaké, rozdiel je iba v tvare a výškovom umiestnení hornej časti rámu.
Páči sa nám konštrukčné spracovanie bicykla, tvorí ho kvalitný hliníkový rám. Hoci je konštrukcia na výbornej úrovni, na prvý pohľad nemusí takýto bicykel vzbudzovať príliš veľa pozornosti. Pneumatiky sú vybavené reflexným pruhom pre lepšiu viditeľnosť v noci – slúžia ako odrazky. Okrem funkčnej stránky dodávajú bajku aj pekný dizajnový prvok.
Odrazka je aj vpredu na riadidlách, svetlo iba vzadu na nosiči. Kolesá majú priemer 28“ a tak predné, ako aj zadné koleso majú blatník. Predná vidlica je odpružená v rozsahu do 4 cm, takisto je odpružené aj gélové sedadlo, ktoré je vďaka veľkosti a najmä tvarovaniu veľmi pohodlné aj na dlhšie trasy.
Batéria je ukrytá vo vnútri rámu a nedá sa vybrať. Jej kapacita je 10200 mAh (380 Wh) a ide o model od spoločnosti LG. Jediná možnosť ako sa dá nabíjať bajk je prostredníctvom adaptéru, pričom konektor na jeho pripojenie je ukrytý pod krytkou. Adaptér je dodávaný spolu s bicyklom. Tento spôsob dobíjania nemusí vyhovovať každému.
Nemožnosť batériu vybrať môže byť komplikáciou napríklad vtedy, ak používateľ býva v bytovom dome. Na prízemí alebo v priestore pre bicykle sa nenachádza zásuvka elektrickej energie, a to znamená, že musí dopraviť ebajk do bytu, aby mohol nabiť batériu. Toto môže byť „zábava“ v domoch bez výťahu.
Výrobca deklaruje, že výdrž batérie je 70-80 km, pričom záleží od poveternostných podmienok, hmotnosti jazdca, či náročnosti terénu. Nosnosť bicykla je 120 kg. Počas nášho dlhodobého testu sme dosahovali na jedno nabitie dojazd 50 km pri hmotnosti cyklistu 109 kg.
Pre používateľov, ktorí majú nižšiu hmotnosť to znamená, že pri rovnakých podmienkach budú mať vyšší dojazd. Dobíjanie batérie z vybitého stavu na plné nabitie trvá 4,5-5 hodín.
Stav nabitia batérie, aktuálnu rýchlosť, prejdenú vzdialenosť ako aj úroveň dopomáhania motoru počas jazdy zobrazuje na malom displeji systém S-Bikes IQ. Displej je umiestnený na ľavej strane riadidiel nad zvončekom. Jeho ovládanie je pritom veľmi jednoduché a intuitívne.
Jedným stlačením stredného tlačidla „M“ sa motorček aktivuje a opätovným stlačením deaktivuje. Nastavenie režimu dopomáhania je veľmi jednoduché a zvládne ho každý. Elektrická podpora sa zvyšuje tlačidlom „+“, resp. znižuje tlačidlom „-“. Na výber je pritom 9 stupňov tejto podpory motorčekom.
Čo sa týka elektrickej podpory, jedna drobnosť, ktorá nám počas testovania vadila je, že ak si používateľ nastaví napríklad piaty stupeň a dá si pauzu, po asi 5 minútach sa merač vypne. Po opätovnom zapnutí si musí používateľ nastaviť nanovo stupeň, ktorý predtým mal nastavený (napríklad piaty) a potom pokračovať v jazde.
Dopomáhanie motora na bajku najviac cítiť pri rozbehoch, do kopcov a po rovných cestách pri rýchlostiach do 25 km/h. Počas jazdy používateľ spozoruje ihneď rozdiel, navyše v porovnaní s inými cyklistami nemusí sústavne šliapať do pedálov, resp. stačí menšia frekvencia krútenia pedálov na rovnakú rýchlosť ako pri klasickom bicykli.
Pripomeňme, že ebajk používa kotúčové brzdy od firmy Tektro. Na zadnom kolese je deväťstupňová prehadzovačka Shimano Deore M591, ktorá sa jednoducho ovláda a jej preraďovanie medzi stupňami je rýchle a pohodlné. Elektromotor od popredného výrobcu – firmy Bafang – je umiestnený v osi zadného kolesa a svoju úlohu si plní na jednotku.
Dosahuje výkon 250 W. Pri prevádzke je dôležitá aj hmotnosť bicykla – tá predstavuje 21 kg. Je to dané robustnou konštrukciou, batériou aj motorčekom. Nie je však problém bicykel v prípade potreby prenášať, na čo slúži tiež držiak pod sedlom.
S-Bikes T55e a T50e boli prvé elektrobicykle, ktoré sme mali v redakcii zapožičané na dlhodobý test. Cena oboch je pritom rovnaká – 1399 eur. Svojou výbavou sa nelíšia. Bicykle urobili na nás výborný dojem, z nich však preferujeme skôr model T50e pre ľahšie nasadanie a zosadanie.
Presun medzi rôznymi miestami na takýchto bicykloch je oveľa ľahší, rýchlejší a najmä pohodlnejší. Oceňujeme aj dômyselné umiestnenie batérie a elektromotora v konštrukcii, oba komponenty sú dobre skryté. Bicykle takto pôsobia pomerne nenápadne a nevzbudzujú zbytočnú pozornosť.
Nami testované trekingové bicykle sú vhodné napríklad do mesta na každodenný presun do práce, školy, či na výlety cez víkend. V našom prípade sme oba modely skúšali napríklad na hrádzi popri Dunaji, jazdami po meste, na výlety do susedného Rakúska a do okolitých obcí pri Bratislave. Treba podotknúť, že jazda na ebajku je tak trochu návyková, rýchlo si možno na ňu zvyknúť. Rozhodne oba modely odporúčame.
Vďaka skvelej výbave a funkciám udeľuje redakcia DigitalPortal.sk produktu S-Bikes T50e ocenenie TOP produkt
Zapožičal: S-Bikes