Domov Novinky Očarení svetom: Pohľad troch fotografov po stopách svetla

Očarení svetom: Pohľad troch fotografov po stopách svetla

Zdielať

Traja fotografi sa vydávajú po stopách svetla. V každom prostredí je iné a ponúka rozdielne predstavenie. Výsledný efekt je však podobný – očarení sa nemo kocháme, až kým ticho nepreruší zvuk závierky fotoaparátu…

Práca s prirodzeným svetlom je pre krajinárskych fotografov alfou i omegou. Je to veľká výzva. Vyžaduje si zručnosť, ktorá má mnoho foriem a je umocňovaná roky cibrenia citu. Majstrovstvo práce so svetlom je v podaní každého fotografa jedinečné a ovplyvnené prostredím i krajinou, ktorú zachytáva. Fotenie polárnej žiary si vyžaduje iný prístup ako snímanie slnečných lúčov pretínajúcich vidiecku krajinu a to zas iné postupy ako kreatívne zaznamenávanie roja svetlušiek.

Iba 16 mm delí bajonet od full-frame senzora fotoaparátu, vďaka čomu na senzor dopadá viac svetla. V kombinácii so 45,7 MPx full-frame rozlíšením, obrazovým procesorom Expeed 6, 493 zaostrovacím bodmi a 4K videom je to platforma na dokonalé zaznamenanie svetla. Traja skúsení európski fotografi sa podelili o skúsenosti, ako hľadali a zachytávali rôzne typy svetla v rozličnom prostredí a pomocou neho tvorili dych berúce snímky. Od japonského vidieka až k fjordom západného Nórska – fascinujúce svetlo možno objaviť kdekoľvek.

Daniel Kordan vyrastal a spoznával prírodu v nádhernej oblasti jazier v blízkosti Moskvy. Študoval na Inštitúte fyziky a technológie, ale blízka mu nebola iba veda. Krásu nachádza v horolezectve, sprevádzaní turistov, ale najmä v rôznorodosti farieb a kompozícií v prírode. Jeho práce publikovali v prestížnych médiách od National Geographic až po Photoworld China. Hľadanie svetla zaviedlo Daniela až na japonský vidiek. Cestoval z Fuji-san, kde peši prešiel popri jazere Kawaguchiko a pokračoval do „Japonských álp“, údolia Kiso. Napokon si to namieril do Shirakawa-go a Ainokura, aby zachytil tzv. modrú hodinku v miestnych farmárskych dedinkách.

Svoju skúsenosť rekapituluje Daniel Kordan takto: “Fotografovanie v hlbokom snehu pri nízkych teplotách bolo veľkou skúškou pre Nikon Z7. Ľahká kombinácia tohto fotoaparátu a objektívu Nikkor Z 24-70mm f/4 S dosahuje výnimočný dynamický rozsah a detailnú kresbu. Pri fotení krajiny zvyčajne používam clonu f/8 – f/9, objektív s clonou f/4 mi poskytol excelentne ostrý obraz až do rohov snímky. Vďaka dynamickému rozsahu som mohol zachytiť jasné svetlá v dedine aj atmosféru šera jediným záberom. A hoci som fotil a natáčal video pri teplote -15°C, fotoaparát vydržal na jedno nabitie celý deň.“

Daniel pokračuje: “Počas môjho hľadania svetla sa ukázalo, v akej symbióze s prírodou ešte stále žijú niektoré japonské komunity. Veľa som fotografoval v chrámoch, kde je použitie statívov zakázané. Musel som s fotoaparátom a nasadeným objektívom fotografovať z ruky. Vďaka väčšiemu bajonetu a 5-osovej vstavanej stabilizácii obrazu som zachytil dostatok svetla aj pri 1/20s, F8 a ISO 500. Clonu F8 som použil, aby oheň, lúče svetla aj pozadie boli ostré a citlivosť ISO 500 zaručila perfektnú kvalitu obrazu. Čas 1/20s je ďaleko od môjho zvyčajného limitu, ktorý dokážem udržať z ruky, ale výkonná stabilizácia v Z 7 mi to umožnila.”

Lina Kayser má svoju základňu v nórskom Bergene, ale jej vášňou je Arktída a krehký život v geograficky blízkych oblastiach. Jej fotografovanie sa točí okolo chladných vzdialených oblastí, ale zároveň zobrazuje teplo a život. Fotila na Islande, Lofotoch, v severnom Nórsku, Špicbergoch a Faerských ostrovoch, ale pre svoje hľadanie svetla si vybrala fjordy západného Nórska. Obklopená dramatickou krajinou, týčiacimi sa vrcholmi hôr, divokými riekami a majestátnymi vodopádmi, Lina práve na týchto miestach cítila inšpiráciu. Počas zimy je krajina zahalená oblakmi, preto Lina svoje hľadanie svetla zamerala na jemné tieňovanie a textúry v krajine a zriedkavé okamihy, keď sa cez oblaky prederú slnečné lúče.

Lina Kayser vysvetľuje: “Často fotografujem pri slabom svetle, v zime, snehu a upršanom počasí. To znamená, že každá sekunda sa počíta. So Z7 som si mohla nastavenia upraviť rýchlo bez toho, aby som musela skláňať fotoaparát. Telo a uchopenie fotoaparátu je ergonomické a tlačidlá uľahčujú navigáciu. Znamená to, že môžem rýchlo a jednoducho nastaviť čas závierky, clonu a ISO a pracovať pohotovo pri meniacom sa svetle.“ Vyzdvihuje aj ďalšie výhody a prednosti použitej techniky: “Na túrach najradšej som s čo najľahšou výbavou a bez statívu. Vstavaný stabilizátor fotoaparátu uľahčuje fotenie z ruky pri slabom osvetlení. Aj pri nízkej clone sú snímky ostré od okraja po okraj a rozpätie ISO 64-25600 (rozšíriteľné na 102400) je úžasné. Navyše, elektronický hľadáčik ponúka náhľad výslednej fotografie s použitými nastaveniami, čo mi pomáha lepšie bojovať v náročných severských podmienkach, aby som získala záber, po ktorom prahnem.”

“Zachytenie emócie miesta fotografiou.” Mikko Lagerstedt je samouk, umelecký fotograf z Fínska, ktorý sníma nočné výjavy a približuje atmosféru vonkajšieho prostredia. To „svoje“ svetlo hľadal na južnom pobreží krajiny tisícok jazier. Navštívil destinácie Emäsalo, Loviisa a Inkoo a pri tom skúmal možnosti, ako využiť svetlo vo svojich snímkach. O projekte hovorí: “S mirrorless fotoaparátom som mohol nafotiť skutočnú atmosféru krajiny. Uľahčil mi prácu večer i uprostred tmy. Pri ISO 6400 si počínal skvele a manuálne zaostrovanie bolo v temnote veľmi nápomocné. Vďaka jemnému a veľkému hľadáčiku a možnosti nastavenia vysokej citlivosti ISO je možné jednoducho sa zamerať na hviezdy. Nikkor Z24-70mm f/4 S je vynikajúci objektív na snímanie takýchto fotografií a pomocou FTZ adaptéra som mohol použiť aj ostatné obľúbené objektívy.”

Článok bol aktualizovaný a presunutá na novší dátum publikácie.

Odpovedať

Vložte komentár prosím!
Zadajte svoje meno