Domov Novinky Meta v hľadáčiku EÚ kvôli dezinformáciám počas volieb

Meta v hľadáčiku EÚ kvôli dezinformáciám počas volieb

Zdielať

Meta nezvládla riešiť problémy s dezinformáciami a klamlivou reklamou v období pred voľbami do Európskeho parlamentu.

Tvrdí to Európska komisia v utorok, keď začala vyšetrovanie podozrení z porušenia pravidiel EÚ pre online obsah. Krok regulačných orgánov EÚ prišiel v súvislosti s obavami o Rusko, Čínu a Irán ako možné zdroje dezinformácií, ale aj vnútri EÚ, kde niektoré politické strany a organizácie sa snažia prilákať voličov klamstvami v hlasovaní, ktoré sa uskutoční od 6. do 9. júna a vyberie poslancov na ďalších päť rokov.

Zákon o digitálnych službách, ktorý nadobudol platnosť minulý rok, vyžaduje od veľkých technologických firiem väčšie úsilie v boji proti nelegálnemu a škodlivému obsahu na ich platformách alebo riskujú pokuty až do výšky 6% ich celosvetového ročného obratu. Vyšetrovanie EÚ sa zameria najmä na sieť vplyvu so sídlom v Rusku s názvom Doppelganger, ktorá klonuje autentické médiá a ktorú Meta odhalila v roku 2022, uviedli osoby oboznámené so situáciou. Firma uviedla, že zablokovala desaťtisíce odkazov s tým spojených.

„Podozrievame, že moderovanie obsahu spoločnosťou Meta je nedostatočné, že jej postupy moderovania reklám a obsahu nie sú transparentné. Dnes sme preto začali konanie proti spoločnosti Meta, aby sme posúdili ich dodržiavanie Zákona o digitálnych službách,“ uviedla v stanovisku európska komisárka pre digitálne záležitosti Margrethe Vestagerová. Meta, ktorá má v Európskej únii viac ako 250 miliónov aktívnych používateľov mesačne, obhajovala svoj proces minimalizácie rizík.

„Máme dobre zavedený proces na identifikáciu a minimalizáciu rizík na našich platformách. Tešíme sa na pokračovanie spolupráce s Európskou komisiou a poskytnutie ďalších podrobností o tejto práci,“ uviedol hovorca spoločnosti. Komisia uviedla, že má podozrenie, že Meta nedodržiava povinnosti DSA súvisiace s riešením šírenia klamlivej reklamy, dezinformačných kampaní a koordinovaného neautentického správania v EÚ.

Tiež poukázala na nedostupnosť efektívneho nástroja tretej strany pre reálny čas na monitorovanie občianskeho diskurzu a volieb pred voľbami do Európskeho parlamentu. Komisia tiež vyjadrila obavy z postupného ukončenia sledovania dezinformácií spoločnosťou Meta prostredníctvom nástroja CrowdTangle bez adekvátnej náhrady. Spoločnosť má päť pracovných dní na to, aby informovala EÚ o opatreniach prijatých na riešenie týchto obáv.

Zdroj