Domov Novinky Koniec éry ochranných puzdier pri iPhonoch?

Koniec éry ochranných puzdier pri iPhonoch?

Zdielať

V reklama na keramický štít, ktorý chráni iPhone iPhone 16, tvrdí, že telefón prežije aj pád.

Najnovšia reklamná kampaň Applu, zameraná na technológiu Ceramic Shield v iPhone 16, naznačuje, že tieto zariadenia sú navrhnuté tak, aby odolali pádom aj bez použitia ochranného puzdra. Tento marketingový krok otvára diskusiu o krehkosti moderných smartfónov a potrebe ich dodatočnej ochrany.

Súčasné smartfóny predstavujú citlivú elektroniku, ktorej zraniteľnosť zvyšuje časté použitie sklenených komponentov, najmä z dôvodu implementácie bezdrôtového nabíjania. Éra zariadení ako legendárna Nokia 3310, ktorej robustnosť bola predmetom humorných prirovnaní o ochrane podlahy pred samotným telefónom, sa zdá byť nenávratne preč.

Napriek neustálemu vývoju odolnejších materiálov a pokročilejších technológií zostáva pád z výšky okolo jedného metra pre väčšinu smartfónov kritický, čo vedie používateľov k obstaraniu ochranných puzdier. Štandardné tenké puzdrá, primárne chrániace zadnú časť zariadenia, poskytujú pri takýchto pádoch len minimálnu ochranu.

Naopak, odolné, často pogumované verzie, ktoré pokrývajú aj hrany a niekedy i displej, môžu výrazne znížiť riziko poškodenia zariadenia, ktorého cena nezriedka dosahuje štvorciferné sumy. Používanie puzdier však nie je motivované len ochranou pred pádmi, ale aj prevenciou proti poškriabaniu, ktoré môže vzniknúť pri bežnom nosení vo vrecku či taške spolu s inými predmetmi, napríklad kľúčmi.

Podobnú funkciu plnia aj ochranné sklá na displeje, hoci časť používateľov sa mylne domnieva, že poskytujú ochranu pri páde. V skutočnosti pri páde z väčšej výšky často dochádza k poškodeniu ochranného skla aj samotného displeja. Aplikácia ochranného skla navyše môže priniesť isté kompromisy, ako je mierne zníženie kvality zobrazenia v dôsledku prídavnej vrstvy.

Takisto potenciálne zhoršená odozva na dotyk, ktorú však nie každý používateľ musí vnímať. Alternatívou môžu byť tzv. knižkové puzdrá, ktoré chránia aj displejovú časť, pričom na ochranu pred škrabancami nie sú nevyhnutne potrebné masívne pogumované varianty. Toto riešenie však nemusí vyhovovať každému používateľovi.

Rozhodnutie výrobcu komunikovať vysokú odolnosť iPhonu 16 vďaka Ceramic Shield bez nutnosti puzdra je pozoruhodné. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že Apple týmto krokom potenciálne ohrozuje vlastný segment predaja originálnych puzdier, známych svojou vyššou cenou. Je však pravdepodobnejšie, že lojálni zákazníci, preferujúci originálne príslušenstvo si ho zakúpia bez ohľadu na reklamu.

Vzhľadom na pretrvávajúcu povesť smartfónov ako krehkých zariadení môže ísť o strategický pokus o pritiahnutie pozornosti, ktorý by mohol viesť k zvýšeniu predaja iPhonov z rôznych dôvodov. Existuje segment používateľov, ktorí preferujú používanie svojich zariadení (nielen iPhonov) bez puzdra, aby mohli plne oceniť ich dizajn.

V takom prípade je však nevyhnutné dbať na zvýšenú opatrnosť a fyzické oddelenie telefónu od predmetov, ktoré by ho mohli poškriabať. Konkurenční výrobcovia smartfónov s operačným systémom Android, najmä z Číny, v poslednom období taktiež významne zapracovali na zvýšení odolnosti svojich zariadení voči prachu a vode.

Spoločnosť Corning, kľúčový dodávateľ ochranných skiel, nedávno avizovala, že jej nová generácia skla Gorilla Armor 2, použitá napríklad v modeli Samsung Galaxy S25 Ultra, by mala odolať pádom na betónový povrch z výšky až 2,2 metra. Dané inovácie signalizujú nádej na celkové zvýšenie odolnosti smartfónov, avšak reálne zlepšenie a jeho vnímanie zostáva na individuálnom posúdení používateľov.

Smartfóny sú vnímané ako krehkejšie nielen kvôli použitým materiálom šasi, ale aj z dôvodu vyššieho pomeru displeja k celkovej prednej ploche zariadenia, prítomnosti sofistikovaných optických snímačov fotoaparátov, ktoré sú konštrukčne citlivejšie než snímače prvých fotomobilov z počiatku milénia, a tiež komplexnejšej vnútornej elektroniky, náchylnejšej na poškodenie pri nárazoch.

Zdroj