Domov Novinky Len 15% Európanov vie, ako používať umelú inteligenciu

Len 15% Európanov vie, ako používať umelú inteligenciu

Zdielať

Podľa používateľov by sa umelá inteligencia mala zamerať predovšetkým na zábavu, upratovanie a šetrenie času.

Výskum, na ktorom sa zúčastnilo 11 000 dospelých respondentov, ukázal, že 90% ľudí umelú inteligenciu do istej miery chápe, ale len 15% ju vie v bežnom živote používať. Respondenti by boli radi, keby umelá inteligencia pomáhala k účinnejšiemu prepojeniu prístrojov v inteligentnej domácnosti (42%). Podľa výsledkov viac ako polovica ľudí (53%) túži po tom, aby im umelá inteligencia uľahčila každodenné fungovanie, vylepšila možnosti zábavy a celkovo zvýšila kvalitu života.

Len 15% Európanov však uviedlo, že vedia využívať výhody umelej inteligencie v každodennom živote a 38% sa v súčasných debatách o umelej inteligencii podľa vlastných slov príliš neorientuje. Na otázku, do akej miery novú technológiu chápu, odpovedali s najväčšou sebadôverou respondenti v Poľsku (23%), zatiaľ čo najmenšiu sebadôveru dali najavo Briti (11%). To svedčí o výraznom vplyve kultúrneho prostredia a vzdelania na prístup obyvateľov.

Závery prieskumu tiež naznačujú, že si ľudia všeobecne prajú, aby umelá inteligencia vylepšovala a obohacovala každodenný život. Z prieskumu je jasné aj to, v akých oblastiach by si používatelia predstavovali pomoc umelej inteligencie. Z umelej inteligencie sa v poslednej dobe stáva bežná súčasť mnohých aspektov bežného života, od algoritmov, ktoré ovplyvňujú naše voľby v oblasti zábavy, až po inteligentné zariadenia predvídajúce naše domáce potreby.

Viac ako polovica Európanov (53%) by si priala, aby im technológie AI uľahčovali život, predovšetkým prostredníctvom fyzických úkonov, napríklad upratovaním. Na ďalších miestach sa ocitla okrem iného pomoc s úsporou nákladov na domácnosť (21%). Nádejným predstavám však príliš nezodpovedá nadšenie používateľov pre nové technológie – len niečo cez tretinu respondentov (38%) uviedlo, že na rastúcu úlohu umelej inteligencie pozerajú so skutočným záujmom.

Dr. Chris Brauer, riaditeľ pre inovácie na Goldsmiths University of London to komentoval slovami: „Skutočný prísľub umelej inteligencie spočíva v tom, že dokáže zmeniť naše rutinné pracovné povinnosti tak, aby sa stali jednoduchým doplnkom činnosti, ktorá nás naozaj baví a nezaberali nám väčšinu času. Umelá inteligencia sa stáva súčasťou mnohých prístrojov a používatelia budú jej prínos hodnotiť podľa toho, ako veľmi uľahčuje bežnú každodennú prácu a zvyšuje kvalitu života, namiesto toho, aby ho komplikovala.“

Podľa prieskumu je pre Európanov veľkou prioritou konektivita – 42% respondentov uviedlo, že by umelá inteligencia mala prispieť k lepšiemu prepojeniu prístrojov v domácnosti. Rovnaký počet ľudí (42%) sa domnieva, že im umelá inteligencia domáci život vylepší a skoro štvrtina (24%) považuje za najdôležitejšiu vlastnosť AI riadenie inteligentnej domácnosti.

Od umelej inteligencie ľudia očakávajú predovšetkým pomoc pri upratovaní a vysávaní – 33% respondentov vyjadrilo záujem o inteligentné riešenia, ktoré by tieto práce zastali za nich. Okrem toho sa 28% respondentov zaujíma o umelú inteligenciu, ktorá by pomáhala s čistením kuchynských spotrebičov a 25% hľadá pomoc s umývaním riadu. 23% respondentov má záujem o inteligentné funkcie pri varení a nakupovaní.

Tieto funkcie majú v predstavách používateľov prednosť pred tradičnejšími úlohami, ku ktorým patrí napríklad správa rodinných účtov a financií – tam by pomoc umelej inteligencie privítalo len 21% respondentov. Zároveň používatelia prejavujú obavy o zabezpečenie nových technológií. Pre 37% respondentov sú zásadnou požiadavkou pravidelné bezpečnostné aktualizácie, pre 34% nepretržitý aktívny monitoring hrozieb.

Pre 27% je najdôležitejšou funkciou umelej inteligencie kompletná ochrana, pokiaľ sa inteligentné systémy majú stať skutočnou súčasťou každodenného života. Z používateľského hľadiska je teda nutné, aby technológie s umelou inteligenciou neboli len inovatívne, ale aj bezpečné. Zhruba dve tretiny (66%) Európanov by chceli tráviť viac času činnosťami, ktoré ich bavia a tešia a 37% z nich si myslí, že im v tom môže pomôcť umelá inteligencia.

Pre 41% je potom inteligentná technológia možnosťou, ako vylepšiť kreatívnu činnosť. Používatelia túžia po vylepšení obľúbených zážitkov, medzi ktoré patrí cestovanie, hranie alebo sledovanie televízie. To sa prejavuje aj vo výsledkoch prieskumu – medzi najžiadanejšie funkcie umelej inteligencie patrí prekladanie a tlmočenie v reálnom čase (23%) alebo inteligentné režimy optimalizujúce rozlíšenie obrazu (27%), prípadne umožňujúce odhaliť ruchy v pozadí a prispôsobiť tomu kvalitu zvuku pri sledovaní filmov či ďalšieho obsahu (27%).

Dôležitým trendom je aj personalizácia, najmä v oblasti zdravia a wellness. Polovica respondentov (50%) by radšej chorobám predchádzala, než ich následne liečila. Konkrétne 32% respondentov prejavilo záujem o úpravu jedálnička na mieru pomocou umelej inteligencie, 24% by si prialo personalizované plány cvičenia a 34% túži po úprave životného štýlu na základe zdravotných údajov.

Podobný počet ľudí (31%) sa zaujíma o využitie umelej inteligencie pri sledovaní a vylepšovaní spánkových návykov. Napriek rastúcemu záujmu o zdravotné funkcie s umelou inteligenciou zostáva medzi ľuďmi, ktorí v súčasnosti inteligentné technológie nevyužívajú, istá skepsa – len 17% z nich uviedlo, že uvažujú o využití zdravotných monitorovacích funkcií s umelou inteligenciou v každodennom živote.

Podobne to vyzerá aj v oblasti domácej zábavy – napriek všeobecnému záujmu o inteligentné vylepšovanie obrazu a zvuku televízorov vyhlásilo 28% respondentov, že ich žiadne funkcie umelej inteligencie v tomto ohľade nezaujímajú, čo zrejme svedčí o nedostatku informácií o potenciáli nových technológií. Tieto čísla svedčia nielen o význame neustáleho vývoja inteligentných technológií, ale aj o potrebe lepšej komunikácie o ich prednostiach a spoľahlivosti, najmä v zdravotnom odbore.

Zároveň sa preukázal význam robustných bezpečnostných opatrení, pravidelných aktualizácií a transparentnej komunikácie, ktorá je nutná pri budovaní a udržiavaní dôvery zákazníkov.