Tí, ktorí bývajú vo väčšom meste, to dôverne poznajú. V rannej alebo popoludňajšej špičke je na cestách plno áut či autobusov. A doprava viazne. Otázka, či neskúsiť iný druh prepravy, je teda namieste.
V Bratislave už dlhšiu dobu možno sledovať, že jednou z obľúbených alternatív je presun do školy alebo práce na bicykli. Nie je to nič nové, táto forma prepravy je veľmi rozšírená v mnohých európskych metropolách. Rozhodli sme sa overiť jazdu na elektrobicykli v porovnaní s prepravou autom alebo mestskou hromadnou dopravou (MHD).
Na testovanie sme použili elektrický bicykel Kellys Theos R50 P, ktorý disponuje 725 Wh batériou s rýchlym nabíjaním (za 3 hodiny z 15% na plnú kapacitu) a 95 Nm motorom. Má 4 voliteľné stupne napomáhania a špičkový roboticky zváraný hliníkový rám, odpružený vpredu aj vzadu. Pneumatiky Schwalbe majú rozmery 29×2,4“ (vpredu) a 27,5×2,6“ (vzadu).
Z uvedených parametrov je zrejmé, že tento e-bike je vhodný aj do náročných terénov na traily. Ten, kto jazdí na bicykli po Bratislave, vie, že aj menej kvalitné cesty, chodníky, obrubníky a rôzne prekážky predstavujú často náročné podmienky, najmä v úsekoch bez vyhradených cyklopruhov.
Bicykel Kellys má farebný displej s navigáciou, ktorý sa dá spárovať cez Bluetooth s mobilom alebo športovou aplikáciou Komoot. Čerešničkou je možnosť nabíjať mobil z batérie bicykla. Tá je vyberateľná jednoduchým vysunutím zo spodnej rámovej rúrky, čo je veľmi výhodné riešenie.
Slovenský výrobca Kellys ponúka k svojim bicyklom bohaté príslušenstvo a má širokú sieť partnerov. Využili sme služby firmy Civisport v Petržalke na osadenie viacerých originálnych doplnkov (pohodlnejšie sedlo, držiak s fľašou, svetlá a praktickú taštičku).
Prvú cestu sme absolvovali od Štrkoveckého jazera v časti Ružinov na Budatínsku v Petržalke. Trasa mala dĺžku 9,6 km a viedla cez Prístavný most sčasti po cyklotrase a sčasti po ceste alebo chodníku. Cesta nám trvala 33 minút, priemerná rýchlosť teda bola 17,5 km/hod.
Bolo slnečno, avšak fúkal pomerne silný vietor, takže sme veľmi ocenili výraznú pomoc motora Panasonic GX Ultimate. V úseku na dunajskej hrádzi sme v protivetre s ľahkosťou obiehali iných cyklistov. Pritom treba uviesť, že v redakcii nemáme nejakých zdatných športovcov a úmyselne sme volili také tempo, aby sme sa nespotili (ako pri ceste do práce alebo do školy).
Danú cestu bolo možné prejsť podľa Google autom v dĺžke 11-12 km za 12-26 minút v závislosti od premávky. Autobusom MHD by to trvalo 35-45 minút s peším presunom na zastávku a čakaním, pričom ide o priamy spoj bez prestupu. Cesta e-bikom a MHD teda vychádza časovo približne rovnako, autom asi za polovičný čas.
Prvá trasa na mape. Kliknutím na fotku zobrazíte plný náhľad
Druhá cesta viedla z Ružinova k fakulte FIIT STU v Mlynskej doline a mala dĺžku 10,6 km. Z veľkej časti viedla popri Dunaji, kde je na nábreží cyklotrasa. Bolo slnečné počasie, avšak pri rieke bolo pomerne veterno. Využili sme tentoraz trochu vyšší stupeň napomáhania a dosiahli sme čas 29 minút, čo zodpovedá priemernej rýchlosti približne 22 km/hod. Opäť sme veľmi ocenili výborné štvorčapové tlmiče ThinLink z vývojárskej dielne Kellys, ktoré sa osvedčili pri rôznych priechodoch a nerovnostiach.
Táto cesta by trvala autom podľa Google minimálne 16 minút s dĺžkou 12-14 km. To je pri ideálnych podmienkach, reálne v čase špičky treba uvažovať skôr 20-30 minút. Verejnou MHD treba rátať s časom najmenej 50 minút s peším presunom a prestupovaním.
Druhá trasa na mape. Kliknutím na fotku zobrazíte plný náhľad
Ako tretiu sme porovnali trasu z Peknej cesty (Krasňany) na Studenohorskú ulicu v bratislavskom Lamači. Tu sa môže prejaviť výhoda horského bicykla, nakoľko medzi týmito dvomi bodmi sa nachádza pohorie Malých Karpát. Autom aj prostriedkami MHD je nutné urobiť okolo nich obchádzku. Predstavuje to po ceste vzdialenosť asi 13-14 km a možno ju prejsť autom za 20-50 minút v závislosti od hustoty premávky. Pri použití električky a autobusu treba rátať s časom minimálne 50 minút, reálne skôr hodinu a viac podľa situácie s čakaním a presunmi.
Túto cestu je možné však absolvovať bicyklom cez horské asfaltové cestičky. Jej dĺžka je 15,5 km a pri pohodlnom tempe bola zvládnutá za 55 minút, čo predstavuje priemernú rýchlosť 17 km/hod. Bonusom tejto trasy je lesné ticho, čerstvý vzduch takmer bez vetra, príroda a žiadne zdržanie na križovatkách či semaforoch. Dve stúpania na trase predstavujú pre jazdca na výkonnom elektrobicykli len miernu námahu navyše, čo sme skutočne ocenili. Takže vo výsledku je bicykel na takejto trase pri dobrom počasí zrejme najlepšia voľba.
Tretia trasa na mape. Kliknutím na fotku zobrazíte plný náhľad
Aká je teda odpoveď na otázku z nadpisu článku? V bratislavských podmienkach e-bike dokáže úspešne nahradiť MHD, niekedy je preprava ním rýchlejšia. Odpadá tiež závislosť od grafikonu spojov. Preprava autom je však vo väčšine prípadov rýchlejšia a pohodlnejšia ako bicyklom. Tiež ochrana pred horším počasím hrá v prospech auta. V časoch rannej alebo podvečernej špičky sa však cesta autom môže výrazne skomplikovať hustou a pomalou cestnou premávkou.
Na celú vec je však potrebné pozerať komplexnejšie. Náklady na obstaranie a prevádzku auta sú neporovnateľne vyššie, k čomu treba prirátať aj nutnosť parkovacieho miesta. V tomto je bicykel oveľa výhodnejší, nehovoriac o ekológii a zdravšom životnom štýle. A to sú faktory, ktoré musí každý zvážiť a nájsť odpoveď sám.