Meta navrhuje, aby používatelia v EÚ platili, ak nechcú vidieť cielené reklamy.
Európski používatelia by údajne mohli platiť až 17 dolárov mesačne, ak nechcú, aby firma používala ich údaje na reklamy na Facebooku aj Instagrame. Meta sa údajne snaží európskym regulačným orgánom predložiť plán, ktorý by poskytol platenú možnosť bez reklám pre Facebook a Instagram. Hlavným zárobkom bol dlho jej biznis s cielenou reklamou zameraný na používateľov, ale európske regulácie nútia spoločnosť prehodnotiť, ako môže speňažiť svoje zdanlivo bezplatné sociálne platformy. Odpoveď? Prinútiť používateľov platiť, ak nechcú, aby sa ich údaje používali na predaj produktov. Minulý mesiac samostatná správa naznačila plány firmy vytvoriť na svojich platformách platenú možnosť bez reklám a nová správa denníka WSJ ponúka nové podrobnosti o tom, akú službu bez reklám by používatelia mohli očakávať, vrátane očakávanej ceny.
Podľa denníka by európski používatelia museli platiť o niečo menej ako 14 dolárov mesačne, aby získali verziu Instagramu alebo Facebooku bez reklám vo svojich telefónoch. Získanie verzie Facebooku a Instagramu bez reklám na počítači by stálo približne 10,50 dolárov mesačne plus ďalších 6 dolárov za každý prepojený účet. Dodatočný poplatok na mobilnom telefóne je údajne spôsobený povestnou 30% daňou pre Apple. Tento trik je pokusom Mety vyhovieť hlavným nariadeniam Európskej únie. Na jednej strane je tu všeobecné nariadenie o ochrane údajov, ktoré čiastočne uplatňuje predpisy o ochrane súkromia a bezpečnosti na veľké technológie. Je tu aj novší zákon o digitálnych trhoch, ktorý sa zameriava na obmedzenie rôznych uzavretých záhrad platforiem. V auguste spoločnosť v príspevku na svojom blogu napísala, že plánuje získať súhlas používateľov predtým, ako umožní spoločnostiam inzerovať na základe údajov používateľov v EÚ. V príspevku sa konkrétne spomína DMA a GDPR.
Denník na základe nemenovaných zdrojov uviedol, že firma sa už stretla s regulačnými orgánmi na ochranu osobných údajov v Írsku a Belgicku, aby sa podelila o svoj plán plateného predplatného. Neexistuje žiadny náznak, či by regulačné orgány mohli súhlasiť s plánmi spoločnosti, ale spoločnosť má pre svoje plány určitý právny precedens. V nedávnom rozhodnutí týkajúcom sa súladu Mety s nariadením GDPR Súdny dvor Európskej únie uviedol možnosti, ako by firma mohla dodržiavať predpisy EÚ o údajoch. V jednom odseku sa uvádza, ako by mohla účtovať „primeraný poplatok“ za alternatívu používania platformy, ktorá by nezahŕňala cielené reklamy. Hovorca Mety povedal: „Spoločnosť verí v hodnotu bezplatných služieb, ktoré sú podporované personalizovanými reklamami. Naďalej však skúmame možnosti, aby sme zabezpečili súlad s vyvíjajúcimi sa regulačnými požiadavkami. V tejto chvíli nemáme nič ďalšie, čo by sme mohli zdieľať.“
Tieto ceny sú skutočným ošiaľom, hoci pre moderné zdieľanie obsahu nie sú úplne neobvyklé. Po nedávnom zvýšení cien stojí YouTube Premium bez reklám 14 dolárov mesačne. Je to tiež podobné ako mnohé ponuky bez reklám v streamovacích službách. Zatiaľ čo roky 2022 a 2023 sa stali rokmi, keď streamovacie služby podľahli sirénam reklamy, budúci rok by mohol byť prelomový pre „bezplatné“ sociálne médiá. V pondelok portál AA ako prvý poukázal na kód v rámci služby TikTok, ktorý naznačuje, že prebieha testovanie predplatného za 5 dolárov mesačne. Používatelia, ktorí zaplatia, by sa mohli úplne vyhnúť reklamám. V utorok TikTok potvrdil, že spoločnosť vlastnená ByteDance skutočne testuje prostredie bez reklám v anglicky hovoriacej krajine mimo USA.
Ide o to, že tento zážitok TikTok bez reklám sa môže týkať len reklám, ktoré zobrazuje, nie reklamných kampaní vytvorených influencermi na platforme. Platforma ako monolitická sila v odvetví sociálnych médií bude čeliť podobným problémom ako Meta v rámci DMA, ako aj rôznym regulačným obmedzeniam, napríklad zákonu o digitálnych službách. Táto regulácia vznikla spolu s DMA a nariaďuje, aby digitálne služby boli oveľa transparentnejšie, pokiaľ ide o ich algoritmy odporúčania reklamy. ByteDance je tiež jednou zo spoločností uvedených na zozname šiestich veľkých „strážcov“ technológií, ktorí musia dodržiavať požiadavky DMA. To znamená, že TikTok a ďalšie spoločnosti, ako napríklad Microsoft, Google a Meta, sú obmedzené v tom, aby na svojich platformách presadzovali svoje vlastné služby ako predvolené. Takisto to núti firmy, aby mali určitú interoperabilitu medzi službami zasielania správ a prehliadania webu.
Metaplatformy stále slabnú medzi mladšími používateľmi pod ťarchou konkurencie, akou je napríklad TikTok, ale nariadenia EÚ pravdepodobne vyvinú ešte väčší tlak na technologického giganta vlastneného Markom Zuckerbergom. A to ani nehovoríme o najnovšej aplikácii spoločnosti, klone Twitteru Threads. Napriek obrovskému počiatočnému záujmu sa počet používateľov aplikácie výrazne znížil. Podľa nemenovaných zdrojov, teraz šéfovia Instagramu dúfajú, že im influenceri a tvorcovia poradia, ako z Threads opäť spraviť veľkú sieť. Vývojári sa údajne tiež snažia prísť na to, ako zo svojej aplikácie urobiť najlepšie miesto pre aktuálne informácie o dianí. Platforma sa snažila byť bezpečnou, hygienickou verziou mikroblogovacej stránky tým, že sa vyhýbala všetkým správam, a to dokonca do takej miery, že obmedzovala výsledky vyhľadávania tém ako „covid“ alebo „vakcíny“.