Prazdroj pomôže slovenským podnikom ušetriť až tretinu energií, s technologickými partnermi spúšťa projekt „Smart výčap“.
Slovenské podniky a reštaurácie dlhodobo zápasia s vysokými cenami energií, od januára zdražela aj voda. Ak by situáciu riešili razantne, napríklad obmedzením chladenia v lete a podávaním výlučne nechladených nápojov, podľa prieskumu by svoje návštevy podnikov obmedzilo 81% hostí. Uzavretie teplej kuchyne by zapríčinilo pokles návštev u 71% opýtaných, ktorí by chodili do reštaurácií menej alebo vôbec. Preto v spolupráci s expertmi z Českého inštitútu informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC) ČVUT, Microsoftom a ďalšími technologickými firmami hľadá pre podniky úsporné riešenia za použitia najmodernejších technológií. Spoločne zmerajú spotrebu energií a vody pri čapovaní piva a vyvinú šetrnejší výčap. Ten v budúcnosti slovenským podnikom usporí 30% energie pri čapovaní piva.
Tradičný výrobca a dodávateľ piva spolu s technologickými partnermi v rámci projektu s názvom „Smart výčap“ očipuje v celkovo 17 prevádzkach po celom Slovensku výčapné zariadenia a počas 12 mesiacov bude zbierať údaje o teplote a prietoku piva, vody aj spotrebe energií v jednotlivých častiach výčapu. Ich prevádzku tak dohromady bude monitorovať vyše 500 senzorov. To všetko v čase, keď sa podľa čerstvého prieskumu podniky spoliehajú na to, že tento rok sa situácia zlepší, v čo verí až 43% z nich. V súvislosti s bežným chodom prevádzky však plánuje tento rok optimalizovať náklady 30% podnikov a drvivá väčšina z nich, až 81%, plánuje prispôsobiť chod prevádzky tak, aby ušetrili práve na energiách.
„Pre celú gastronómiu sú rastúce ceny energií veľkou komplikáciou. Ale šetriť tým štýlom, že zhasneme, vypneme kuchyňu, kúrenie či naopak v lete vypneme klimatizáciu, nie je riešenie,“ hovorí Ivan Kubíček, spolumajiteľ bratislavskej reštaurácie Šnyt Beer & Restaurant, ktorá je prvým podnikom, kde experti senzory nainštalovali. „Projekt Smart výčap sme iniciovali, aby sme prevádzkam nielen pomohli prežiť ťažké obdobie, ale zároveň priniesli riešenie, ktoré im dlhodobo zníži náklady. Meraním najprv získame dôležité dáta o spotrebe. Na základe nich potom spolu s partnermi inovujeme celú výčapnú technológiu a poskytneme ju podnikom. To všetko s cieľom podporiť našu pivnú kultúru,“ vysvetľuje Martin Grygařík, obchodný riaditeľ Plzeňského Prazdroja Slovensko (PP).
Projekt sa zameria na celú „cestu“ čapovaného piva v podniku. „Doslova zröntgenujeme výčap a zmapujeme spotrebu energií v celom výčapnom vedení, počnúc uložením piva v pivnici alebo chladiacom boxe cez jeho teplotu a tepelné straty po ceste zo suda či tanku až po načapovaný pohár. Zameriame sa aj na spotrebu elektriny potrebnej na vychladenie vane, v ktorej sa chladia pollitre. Zároveň budeme sledovať a merať aj spotrebu vody počas celého procesu starostlivosti o kvalitu piva a pivného skla. Na základe získaných dát potom navrhneme také úpravy výčapu, aby sme prevádzkarom ušetrili náklady za vodu aj elektrinu. Pre hostí sa tým nič nezmení, kvalita piva zostane zachovaná, ale prevádzka ušetrí v rámci výčapu až 30 % energií,“ tvrdí Ivan Tučník, manažér pre oblasť udržateľnosti PP.
V každom meranom podniku bude použitá takmer tridsiatka senzorov. „Museli sme vyvinúť komplexné riešenie na mieru, ktoré je zároveň dostatočne univerzálne. Aby sme mohli merať rôzne typy veličín, ako je teplota piva, prietok vody a, samozrejme, spotreba elektriny, prepojili sme technológie od viacerých výrobcov. Dokážeme teraz údaje z celého radu senzorov zbierať a posielať do cloudu v takej podobe, ktorá umožňuje ich ľahkú interpretáciu a ďalšiu analýzu,“ vraví Alexander Lazarov, výskumník z CIIRC ČVUT. Dáta budú odborníci priebežne analyzovať. „Získané dáta zo senzorov sa odošlú do cloudovej platformy Azure od Microsoftu. Z nich sa potom vytvoria analytické modely, ktoré nám umožnia pochopiť nielen to, aká je celková vodná alebo energetická stopa čapovaného piva, ale aj to, ktorá časť výčapu má na jej výšku najväčší vplyv. Následne identifikujeme presne tie oblasti, na ktoré sa v rámci vývoja nového výčapu zameriame,“ dopĺňa Jakub Zaoral, ktorý má projekt Smart výčap na starosti.
Už teraz firma pracuje na technologických inováciách, ako výčapy vylepšiť, či už ide o možnosť rekuperácie vody, zníženie množstva vody pri oplachovaní pohárov, alebo spotreby elektriny pri chladení. „Úplne zásadné je pre nás zachovať kvalitu čapovaného piva a zároveň pomôcť prevádzkam znížiť náklady. Namerané dáta nám dajú presný prehľad o tom, kde sú kľúčové miesta, ktoré bude treba vylepšiť. Energetickú náročnosť výčapov a prietok vody, ktorá je spojená s výčapnou technológiou a starostlivosťou o sklo, doteraz v takejto šírke nikto nemeral. Zároveň tým pomôžeme znížiť uhlíkovú stopu v podnikoch a výsledný výčap tak bude maximálne šetrný k prírodným zdrojom,“ dodáva Ivan Tučník.
Prvé výsledky meraní budú dostupné už v tomto roku, plné výsledky v polovici roku 2024. Energetická situácia aj napriek prechodnému zlepšeniu nebude ani v najbližších mesiacoch ľahká. Už teraz ale firma ponúka podnikom súbor odporúčaní, ako ušetriť. „Rovnako ako počas kovidu, aj teraz sme okamžite zareagovali a prostredníctvom našich obchodných zástupcov radíme prevádzkarom, ako sa zorientovať v energetickej kríze. Nielen v tom, aká vládna pomoc sa ich týka, ale aj ako efektívne riadiť ekonomiku prevádzky, alebo ako pracovať s vybavením a technológiami, ktoré v podnikoch využívajú tak, aby zbytočne neplytvali. A okrem toho vyvíjame koncepčné riešenie, ktoré by im malo pomôcť dlhodobo a udržateľne,“ uzatvára Branislav Kubiš, obchodný riaditeľ pre prevádzky a reštaurácie, PP.