Zakladateľ populárneho nástroja AdBlock Plus Wladimir Palant koncom októbra upozornil na zvláštne správanie doplnkov do prehliadačov od antivírusovej firmy Avast a jej dcérskej spoločnosti AVG. Výkonný riaditeľ spoločnosti odmieta, že by šlo o nejaký škandál s ochranou súkromia.
Podľa jeho zistení, doplnky Avast Online Security a AVG Online Security, ktoré antivírusy ponúkajú na maximalizáciu ochrany, zbierajú od používateľov oveľa viac informácií, než je potreba na výkon ich funkcie. Ide napríklad o adresy navštívených webstránok a spôsob, akým sa na ne používatelia dostali, identifikátor otvoreného listu a okna v prehliadači, identifikátor používateľa, kód krajiny alebo aký webový prehliadač používajú. „V tomto prípade, nazbierané dáta majú oveľa väčší presah, než len aby odhaľovali webstránky, ktoré ste navštívili a históriu vášho vyhľadávania… Avastu dovoľujú vytvoriť takmer presnú rekonštrukciu vášho správania pri prehliadaní: koľko máte otvorených listov, aké webstránky ste navštívili a kedy, koľko času strávite čítaním alebo pozeraním obsahu, na čo klikáte a kedy prepínate na iný list.“
Problém sa má týkať aj prehliadačov Avast Secure Browser a AVG Secure Browser, ktoré majú doplnky predinštalované a nedajú sa z nich odstrániť. Palant nahlásil oba nástroje v obchodoch prehliadačov Mozilla, Opera a Chrome. Prví dvaja menovaní doplnky zo svojich obchodov stiahli v decembri kvôli rozporu s podmienkami. Chrome, ktorý používa väčšina používateľov, však dopo siaľ doplnky neodstránil. Ondřej Vlček, nový výkonný riaditeľ spoločnosti Avast, v najnovšom rozhovore pre magazín Forbes vylúčil, že by šlo o nejaký škandál s ochranou súkromia. Podľa neho sa informácie určené na predaj nedajú spätne vystopovať ku konkrétnemu používateľovi. „Doplnky do prehliadačov od spoločnosti Avast zbierajú aktivitu svojich používateľov na webe. Ale predtým ako sa dostanú na servery Avastu, z dát je odstránené čokoľvek, čo by mohlo odhaliť identitu jednotlivca, ako napríklad meno v URL adrese, keď je používateľ prihlásený na Facebooku.“
Analýzu dát vykonáva spoločnosť Jumpshot, v ktorej Avast získal väčšinový podiel v roku 2013. Podľa Forbes by však zber dát mohol siahať ešte ďalej. Jumpshot, podľa Vlčka, ponúka svojim zákazníkom „náhľad do toho, ako zástupy ľudí používajú internet.“ Pre monitorovanie reklamných kampaní môže byť užitočné napríklad percento návštevníkov, ktorí prešli z jednej webstránky na druhú. Typickými zákazníkmi sú preto investori, ktorí sa zaujímajú o online spoločnosti a úspešnosť ich nových kampaní. Palant však upozorňuje, že samotná spoločnosť sa už tak striedmo na svojej webstránke neprezentuje, ale naopak sa chváli svojim produktom. „Neskutočne detailné dáta od 100 miliónov nakupujúcich a 20 miliónov používateľov aplikácií z celého sveta. Analyzujte si ich ako chcete: vystopujte, čo používatelia hľadali, ako reagovali na konkrétnu značku alebo produkt a čo si zakúpili. Nahliadnite do rôznych kategórií, krajín alebo domén.“
Zdroj: Cybersec