Prinášame zaujímavý tip na menej tradičné výlety po Bratislave. Ako vyzerá pri pohľade z Dunaja, alebo počas jazdy v netradičnom historickom vozidle?
Vyhliadkové plavby po Dunaji organizuje viacero spoločností. Niektoré majú v ponuke výletné lode, no my sme skúsili čln, určený pre 6-8 pasažierov. Spoločnosť Speedboat, ktorá poskytuje túto službu, má svoje miesto na kotvenie v marine vo Vlčom Hrdle. Po nalodení a krátkej príprave nasledujú 2 hodiny, plné zážitkov, spojených s plavbou. Ak to skúsite, pripravte sa na vietor vo vlasoch. Čln je otvorený, len s malou strieškou v strede a dokáže poriadne zrýchliť.
Pri plavbe hore prúdom rieky možno pozorovať modernú, ale aj historickú časť Bratislavy popri ľavom brehu. Za bratislavským „downtownom“ dominuje hrad a dóm sv. Martina, na druhej strane je Petržalka a krásny Pečniansky les. Postupne sme podplávali všetky bratislavské mosty a onedlho sme boli pri zrúcanine devínskeho hradu.
Tu je sútok riek Dunaja a Moravy. Pôvodne plánovanú plavbu Moravou sme museli pre jej nízky stav oželieť (táto sezóna je poznačená extrémnym suchom), avšak namiesto toho sme pokračovali do rakúskeho Hainburgu. Po otočke nasledovala plavba späť. Pri návrate sme ocenili panorámu hradu Devín zo západnej strany, ktorá sa nám zdala zaujímavejšia a rozhodne veľmi fotogenická. Pripomeňme, že stredoveký hrad Devín je národná kultúrna pamiatka a patrí k najvýznamnejším historickým a archeologickým lokalitám v strednej Európe.
Vďaka jeho strategickej polohe bol hradný kopec osídlený už v praveku a kontrolovali ho alebo oň bojovali mnohé národy. Sídlili tu Kelti, Rimania z neho kontrolovali svoju hranicu, Slovania tu vybudovali obávanú pevnosť a neskôr hrad po stáročia strážil západnú hranicu uhorského kráľovstva. Mnohokrát bol dobytý, ale vždy bol znovu opravený a zosilnený. Napokon nebol zničený v boji, ale bezdôvodne vyhodený do vzduchu francúzskym vojskom v roku 1809 (za vlády Napoleona Bonaparta).
Cesta späť do mariny ponúka ďalšie úžasné pohľady na naše hlavné mesto. Ide v každom prípade o zaujímavú atrakciu nielen pre turistov, ktorí navštívia Bratislavu, ale pre jej obyvateľov. Z úplne inej perspektívy si možno totiž pozrieť mnoho budov a priestorov, ktoré lemujú Dunaj po jeho oboch stranách a sú účasťou centra Bratislava alebo s ním susedia.
Treba uviesť, že takto ako na dlani možno vidieť hneď vedľa seba dve z najvýznamnejších pamiatok Bratislavy. Na hradnom kopci sa podľa archeologických vykopávok začalo osídlenie dávno pred Kristom, pričom zachovali sa fragmenty sakrálnych stavieb z 9.-11. storočia. Neskoršia stavebná činnosť bola zameraná hlavne vytvorenie hradnej pevnosti, ktorá odolala aj nájazdom Tatárov. Najslávnejšie obdobie hradu v podobe, do akej bol zrekonštruovaný v druhej polovici 20. storočia, možno datovať do obdobia Márie Terézie, keď bol hrad veľkolepo dobudovaný a slúžil ako palác pre uhorského miestodržiteľa Alberta Saského a často sa tu zdržiavala aj samotná panovníčka.
V gotickom dóme zo 14.-15. storočia boli v časoch tureckého ohrozenia korunovaní mnohí uhorskí králi a kráľovné. V období rokov 1563-1830 tu bolo celkovo korunovaných 11 kráľov a 8 kráľovských manželiek. Medzi nimi aj Mária Terézia v roku 1741. Vedľa hradu je na kopci aj objekt slovenského parlamentu, pod ním prebieha výstavba novej štvrte Vydrica.
Výhodou menšieho člna je skutočnosť, že sa s ním dá výborne manévrovať a ľahšie, či rýchlejšie sa priblížiť k zaujímavým miestam na brehu. Treba však uviesť, že s ním možno slušne akcelerovať a treba dávať pozor pri prechádzaní cez vlny. To už je celkom adrenalínový zážitok.
Inou možnosťou ako spoznávať Bratislavu je skúsiť okružnú jazdu centrom mesta na tunajšom unikátnom dopravnom prostriedku s názvom Prešporáčik Oldtimer. Ide o malé vyhliadkové vozidlo, ktoré jazdí cez najzaujímavejšie bratislavské ulice. Úzkymi uličkami pešej zóny prechádzajú menšie vozidlá, pre väčší okruh na bratislavská hrad slúžia väčšie vozidlá.
My sme si vyskúšali malý okruh historickým jadrom mesta s trvaním 35 minút. Menšie vozidlá s kapacitou do 6 miest obvykle jazdia dve za sebou, pričom vpredu je šofér a zadné vozidlo je k prvému pripojené vo forme prívesu. Pred jazdou každý pasažier dostane malé špuntové slúchadlá a počas jazdy môže počúvať výklad v jednom z 19 dostupných jazykov. Pre deti je k dispozícii prístupnou formou nahovorené sprievodné slovo od spisovateľa Ľubomíra Feldeka.
Vyhliadkové vozidlá boli inšpirované dobovým veteránom aký jazdil ulicami starého Prešporku na začiatku 20. storočia. Treba uviesť, že vyhliadkové vozidlo pôsobí veľmi atraktívne a svojím dizajnom pripomína niečo medzi starým autom a kočiarom. Ide však o tichý a ekologický pohon. Môžeme potvrdiť, že je to veľmi príjemný zážitok brázdiť v tomto zaujímavom dopravnom prostriedku uličky Starého mesta, pozorovať očami turistu historické budovy, ľudí a vychutnávať si atmosféru starej Bratislavy. Najmä v tých najužších miestach na Prepoštskej alebo Baštovej ulici si pasažier môže ľahko predstaviť, že tadiaľto jazdili kedysi na kočoch aj členovia vtedajšej aristokracie. K tomuto dojmu prispieva aj mierne natriasanie na dlažobných kamenných kockách.
Pre väčšie okruhy (Hradný výlet alebo Panoramatický výlet), ktoré môžu trvať až 1,5 hodiny, slúžia väčšie vozidlá s kapacitou do 32 miest. V rámci Hradného výletu je 20 minútová prestávka, aby sa návštevníci mohli pokochať výhľadom na mesto z hradného nádvoria.
Vyhliadkové vozidlá Prešporáčik Odltimer sa stali pre centrum Bratislavy typické a vytvárajú príjemný kolorit mesta. Jazda je veľmi nenáročná a vhodná aj pre rodiny s malými deťmi. Spoznávanie najkrajších kútov v našom hlavnom meste takýmto spôsobom určite odporúčame.