Domov Novinky Tipy: Servis kolobežky a ako sa o ňu starať?

Tipy: Servis kolobežky a ako sa o ňu starať?

Zdielať

Častým problémom elektrických spotrebičov je ich opotrebovávanie a nutnosť výmeny alebo servisu po istom čase.

Elektrické kolobežky nie sú iné, sú rovnakým spotrebným tovarom, o ktorý treba dbať a pravidelne sa venovať aj údržbe. Jazda na elektrických zariadeniach (typicky elektrobicykle a neskôr elektrokolobežky) sa v priebehu posledných rokoch prudko zvýšila a ich popularita narastá. Čoraz viac ľudí, od dospelých, cez tínedžerov až po deti, využíva e-kolobežky na cestovanie aj na voľný čas. Rovnako ako pri každej inej elektrickej jazde je však nevyhnutné, aby sa pri jazde na elektrickej kolobežke dodržiavali bezpečnostné opatrenia a aby bola udržiavaná v dobrom stave.  Používateľ môže zo zážitku na e-kolobežke vyťažiť maximum, keď vie, že je počas jazdy v bezpečí a že jeho kolobežka je v poriadku. Na rozdiel od manuálnych kolobežiek si e-kolobežky vyžadujú iný typ starostlivosti. Hoci sa technicky ľahko udržiavajú, ich pravidelný servis pomôže ku bezpečnosti používateľov a plynulosti jazdy na ceste.

Pravidelná údržba znižuje pravdepodobnosť vzniku problémov  a majiteľovi taktiež šetrí peniaze z budúcich opráv. Za dôležité považujeme pravidelné nabíjanie a udržiavanie batérie v čo na najlepšej kondícii. Batérie elektrických kolobežiek sú lítiovo-iónové. Používatelia by nemali batériu vybiť do nuly (alebo blízku nule). Úplný nabíjací cyklus nastane, keď batériu používateľ vybije a opäť ju nabije na sto percent. Ak to robí často, batéria stratí schopnosť udržať plné nabitie, čím sa skráti dojazd. V našom prípade sme pri servise kolobežky preverovali kapacitu a vlastnosti batérie tým, že bol zrealizovaný záťažový test na vybíjacom zariadení, ktorý simuloval odber riadiacej jednotky pri jazde. Okrem toho bolo realizované dotiahnutie všetkých skrutiek a nastavenie bŕzd.

Testovanie batérie na vybíjacom zariadení, ktoré simuluje jazdu na kolobežke

Pri jazde však môže dôjsť aj k poškodeniu častí kolobežky, čo bol aj náš prípad. Išlo o poškodený ráfik zadného motora, kde jazda na nedostatočne nahustenej pneumatike spôsobila poškodenie ráfika a následné poškodenie. Je dobré sledovať predpísaný tlak v pneumatikách a v prípade potreby ich dofúkať. Pred jazdou skontrolujte tlak v pneumatikách. Správne nahustenie pneumatík používateľovi pomôže dosiahnuť maximálny dojazd bez toho, aby príliš zaťažoval motor e-kolobežky. Možno na to použiť jednoduchý tlakomer na meranie tlaku v pneumatikách bicyklov. Okrem toho by mal používateľ kontrolovať, či nie sú pneumatiky poškodené. Ide tu taktiež o spotrebný tovar, ktorý sa podobne ako batérie opotrebúvajú. Pneumatiky sú nevyhnutné pre bezpečnú a pohodlnú jazdu, pretože poskytujú trakciu a tlmenie na cestách. Ak je pneumatika opotrebovaná alebo poškodená, môže to viesť k strate kontroly alebo neschopnosti jazdiť.

Okrem toho je vhodné, aby servis skontroloval kotúče, ktoré sú dôležitou súčasťou brzdového systému kolobežky, pretože pomáha zastaviť kolobežku, keď je to potrebné. Ak kotúč nie je v správnom stave, môže to viesť k nebezpečným situáciám aj nepríjemným zvukom. Ďalšou úlohou bola úprava bŕzd, vrátane výmeny doštičiek vzadu. Brzdy sú jedným z najdôležitejších bezpečnostných prvkov na kolobežke, pretože umožňujú jazdcovi zastaviť alebo spomaliť. Pravidelná údržba a výmena doštičiek zabezpečujú, že brzdy budú vždy fungovať optimálne. Dôležité je aj nastavenie kotúčov bŕzd, ako aj kontrola geometrie, aby sme sa uistili, že všetky časti sú správne zarovnané a že kolobežka je v rovnováhe. Vhodné je aj pravidelné a kompletné vyčistenie kolobežky. To zahŕňa odstránenie všetkého prachu, špiny a nečistôt, ktoré sa mohli nahromadiť na kolobežke, či už vo vnútri alebo priamo na nášľape.

Pohľad do vnútra kolobežky a aj výmena a kontrola kabeláže

Pri minulej kontrole sme vymenili zadný blatník, ktorý možno kúpiť samostatne a ktorý možno nájsť na novšom modeli D1000L. Kolobežka tak na prvý pohľad pôsobí inak, hoci je to model D1000, má blatník z modelu D1000L, ktorý má lepšie vyriešené zadné svetlo. To príde vhod najmä pri brzdení. Odporúčame odstrániť aj všetky odolné nečistoty, blato a rastliny, ktoré by mohli zablokovať kolieska. Používatelia by sa mali tiež uistiť, že všetky spoje a diely sú riadne namazané, aby sa navzájom neobrusovali. Pri čistení e-kolobežky treba používať vlažnú vodu a dbať na to, aby sa nenamočili žiadne elektrické komponenty.

V neposlednom rade je dôležité nastavenie a ročná kontrola. Ak je pre používateľa e-kolobežka ako primárny dopravný prostriedok, potom uvedené kroky údržby nemusia stačiť na to, aby bola stále v bezchybnom stave. Najlepšie je konzultovať to s výrobcom kolobežky, alebo servisným strediskom. Mechanici budú schopní vykonať celkovú kontrolu a vykonať potrebné opravy. Okrem toho dokážu odhaliť problémy, ktoré môže bežný používateľ prehliadnuť. Navštevovať treba servis, ktorý má potrebné náhradné diely. V tomto prípade česká spoločnosť Epic, výrobca kolobežiek City Boss disponuje vyškoleným personálom, dielmi, aj možnosťami zvozu do servisu a späť ku zákazníkovi. To považujeme za veľkú výhodu, na rozdiel od tradičných čínskych výrobcov, ktorí diely nemajú (aspoň nie u nás) a podpora po kúpe pri možnom servise je otázna.

Detail do vnútra servisovanej kolobežky City Boss D1000

Okrem toho, že používatelia vedia, ako sa starať o e-kolobežku je tiež dôležité vedieť, ako jazdiť bezpečne. Všetky vyššie uvedené kroky môžu byť zbytočné, ak jazdec ignoruje dodržiavanie bezpečnostných pokynov. Veľkým problémom je totiž jazda na mokrej ceste, ale aj na klzkom povrchu. Aj keď e-kolobežka zvládne pôsobenie vody, neznamená to, že sa na nej má často jazdiť. Voda sťažuje oporu pneumatík kolobežky. Ak sa zachytí vo vnútri spojov, môže spôsobiť hrdzavenie kovu. Tiež je veľký problém štrk na ceste, ktorý pôsobí ako rýchla brzda a jazdec je vyhodený pred kolobežku, ktorá za ním spadne na jednu zo strán a dôjde k mechanickému poškodeniu dielov. Všetci jazdci by mali jazdiť primerane situácii a tak, aby neohrozovali seba a ani iných ľudí naokolo. Do kolobežkovania…