Peťo Kozma patrí medzi známe osobnosti slovenskej affiliate scény. Prevádzkuje úspešné affil projekty a obsahové magazíny. V rozhovore sa dozviete, ako Peťo začínal, prečo podniká v oblasti affiliate marketingu a jeho pohľad na budúcnosť tohto odvetvia.
Skúste sa v krátkosti predstaviť – aké je vaše vzdelanie, záujmy, pracovné skúsenosti?
Vyštudoval som aplikovanú informatiku a automatizáciu na STU v Trnave. Rok a pol som pracoval ako grafik pre nemeckú firmu, odkiaľ som následne odišiel do firmy prevádzkujúcej niekoľko eshopov. Momentálne mám vlastnú firmu, ktorá sa sa zaoberá tvorbou a prevádzkovaním affiliate webstránok.
Kedy, ako a prečo ste sa dostali k affilu?
Tvorbe webstránok sa venujem od roku 2010. Medzi moje prvé projekty patril web o pavúkoch Arachnos.eu. V tom čase som choval vtáčkare, mal som teda doma desiatky živých exponátov. Potom v roku 2012 prišiel prvý affil web Itckar.sk, ktorý bol napojený na affiliate od Shirtinator.sk, kde som si vytvoril motívy tričiek s geek vzormi.
Prvá konverzia prišla ešte v tom roku a v celkom symbolický čas – na Vianoce. Vtedy som vlastne zistil, že cez internet sa dajú zarobiť peniaze. Následne som začal vytvárať rôzne typy webstránok. Keďže vela affiliate programov na Slovensku nebolo, skúsil som aj zahraničný trh a affiliate od Amazonu. Tu som si prvýkrát siahol na vyššie provízie. O web som ale po pol roku prišiel, keďže som používal slovo Amazon v názve domény.
Čo Vám práca v affiliate marketingu dala?
Prácou v affil marketingu som získal hlavne široký záber. Človek musí ovládať úplne všetko, takže som sa musel naučiť od programovania až po účtovníctvo všetko. Zvlášť, keď na začiatku nie sú financie na outsorcovanie týchto služieb.
Čo Vás na affile najviac baví a čo najmenej?
Najmenej ma baví písanie textov ktoré ani neviem, takže toto bola prvá vec, ktorú som outsourcoval. Najviac ma baví zakladanie nových projektov a samotný vývoj webových aplikácií. Lebo na prácu mi stačí PC, prípadne iba mobil, a môžem pracovať odkiaľkoľvek. A pri affiliate odpadá kontakt so zákazníkmi ako je to v prípade eshopov.
Ktorému projektu sa momentálne venujete najviac?
Momentálne pracujem na štyroch projektoch, ale najviac sa venujem projektu zlavovekody.sk, kde redaktorka vyhľadáva zľavové kódy na internete a pridáva ich na tento portál. Tak užívateľ nájde všetko na jednom mieste a nemusí prehľadávať celý internet keď chce nájsť nejakú zľavu.