Už 20 rokov je mobilná komunikácia vďaka digitálnej technológii GSM dostupná pre všetkých Slovákov. Presne 15. januára 1997 spoločnosť Globtel GSM, v súčasnosti Orange, spustil prevádzku prvej digitálnej mobilnej siete v štandardne GSM, ktorá zmenila spôsob, akým ľudia komunikujú aj na Slovensku.
15. januára 1997 priniesol prvú mobilnú sieť v digitálnom systéme GSM a sprístupnil tak mobilné telefonovanie pre každého. Prišiel s prísľubom umožniť „Aby ľudia spolu hovorili“, ktorý napĺňa dodnes. Hoci komunikačné potreby ľudí sa v digitálnej dobe menia, prísľub Orangeu ostal 20 rokov nemenný: spájať ľudí so všetkým, na čom im záleží.
V druhej polovici 90. rokov to bolo telefonovanie a posielanie SMS správ. Telefonovanie za ceny prístupné masám, bezplatné prijímanie hovorov, prehľadné faktúry, prvý telefón za korunu, sekundová tarifikácia od prvej sekundy či nekonečné paušály boli len niektoré zmeny, ktoré na slovenský trh priniesol operátor a vďaka ktorým si mobilný telefón mohol dovoliť od roku 1997 kúpiť prakticky každý Slovák.
„Pred dvadsiatimi rokmi, presne 15. januára 1997 sme mali jednu spoločnú túžbu – dať ľuďom možnosť, aby spolu hovorili a podelili sa o svoje emócie a zážitky. Ukázali sme, že vieme nielen snívať sny o neuveriteľných veciach, ale dokážeme ich aj plniť. Za 20 rokov sme vybudovali spoločnosť, ktorá 24 hodín denne ľudí spája s tým, na čom im záleží a prináša im služby, ktoré sú pre nich užitočné,“ hovorí generálny riaditeľ Orangeu Pavol Lančarič.
Nástup mobilnej komunikácie bol vďaka systému GSM bleskurýchly. Z mobilného telefónu, dovtedy vnímaného symbolu luxusu sa vďaka legendárnej Jarnej mobilizácie v roku 1998, ktorá ponúkala telefón za jednu korunu, stal takmer z večera do rána dostupný pre všetkých. Stal sa z neho nástroj každodennej potreby pre všetkých, ktorý uľahčuje život a prináša zábavu.
Orange v súčasnosti už zďaleka nie je iba mobilný operátor pre telefonovanie a SMS. Do portfólia jeho služieb pribudol mobilný aj pevný internet aj televízia či služby pre, rodičov, seniorov, domácnosti, rodiny, ako aj diabetikov či cestovanie. „Dnes je mobilné telefonovanie v rámci funkcií, ktoré zákazníci na svojich smartfónoch využívajú na 6. mieste,“ hovorí P. Lančarič.
Štatistiky a zaujímavosti o vplyvu mobilnej komunikácie na Slovákov:
- Za 20 rokov uskutočnili zákazníci v sieti Orangeu viac ako 102 miliárd hovorov. V priemere zákazníci denne uskutočnia takmer 14 miliónov hovorov. Jeden Slovák za posledných 20 rokov uskutočnil každý deň v priemere viac ako 3 mobilné hovory.
- Celkovo zákazníci za 20 rokov pretelefonovali 2 miliardy hodín, čo predstavuje 235,7 rokov. Priemerná dĺžka hovoru zákazníkov za 20 rokov dosiahla 1:13 min. V priemere za jeden deň počas posledných 20 rokov pretelefonoval priemerný Slovák 5,5 minúty.
- Zákazníci za 20 rokov spolu poslali viac ako 11,6 miliardy SMS správ a 280 miliónov MMS správ. V priemere tak jeden Slovák odhadom poslal za posledných 20 rokov každý deň 4,8 SMS správy.
- V mobilnej sieti zákazníci spolu preniesli viac ako 60 miliónov GB dát, čo zodpovedá približne 22 triliónom elektronických knižiek, 12 miliardám pesničiek alebo 2,4 miliónom filmov full HD rozlíšení na Bluy-ray diskoch.
- V prepočte na jedného zákazníka a odhadom na jedného Slováka tieto čísla znamenajú 7,3 milióna elektronických knižiek, 4 tisíc pesničiek alebo necelý jeden film vo Full HD rozlíšení.
- V roku 2016 preniesli zákazníci operátora viac dát ako za prvých 15 rokov prevádzky.
- Ak by sme všetky elektronické knihy vytlačili vo formáte A4 a položili ich vedľa seba, ich rad by dosiahol 6,5 miliardy kilometrov. Na všetky tieto knihy by sme potrebovali 147 tisíc knižníc o veľkosti najväčšej knižnice na svete British Library, ktorá zahŕňa viac ako 150 miliónov titulov.
- Zákazníci si za 20 rokov kúpili 9,62 mil. mobilných telefónov a 343,2 tis. tabletov. Takýto počet mobilných zariadení obsahuje približne 20 tisíc trojských uncí alebo 622 kilogramov zlata, čo je približne štvrtina ročnej svetovej produkcie (2500 ton) zlata.
Najvýznamnejšie míľniky Orangeu na slovenskom trhu:
- 1997 – spustenie komerčnej prevádzky so sloganom „aby ľudia spolu hovorili“
- 1998 – Jarná mobilizácia: prvý mobil za korunu
- 1999 – začiatok podpory charitatívnych aktivít cez neziskový fond Konto Globtel, dnes Nadácia Orange, najstaršia firemná nadácia na Slovensku
- 2000 – Globtel ako prvý prináša sekundovú tarifikáciu hovorov od prvej sekundy
- 2001 – Operátor má 1 milión zákazníkov
- 2002 – Ako prvý prichádza s prenosnými minútami – možnosťou preniesť si do ďalšieho fakturačného obdobia nespotrebované minúty v paušále
- 2003 – Operátor má 2 milióny zákazníkov
- 2004 – Operátor je najväčším operátorom na Slovensku aj vo výnosoch
- 2005 – rok dát: Operátor spúšťa svoju prvú širokopásmovú mobilnú sieť s technológiou EDGE, na Slovensko prichádza prvý dátovo neobmedzený mobilný internet Orange Internet Express
- 2006 – Operátor má 3 milióny zákazníkov
- 2007 – Spoločnosť začína budovať prvú optickú sieť FTTH na Slovensku a spúšťa optický internet a televíziu
- 2008 – Operátor má najrýchlejšiu a najväčšiu 3G sieť
- 2009 – uvedenie unikátneho konceptu Paušálov Snov, paušálov, ktoré si zákazníci môžu vyskladať podľa svojich potrieb
- 2010 – uvedenie programu Orange garancia
- 2011 – spustenie hudobnej služby MusicJet
- 2012 – Spoločnosť po optickej sieti prináša internet aj cez DSL – Internet na doma DSL
- 2013 – Pre zákazníkov prináša Ideálne paušály s unikátnym konceptov „zvieracích“ názvov
- 2014 – Začína budovať sieť novej generácie 4G
- 2014 – Ooperátor prináša vzájomnú bezplatnú komunikáciu pre rodiny so službou Navzájom zadarmo
- 2015 – predstavenie nového prístupu odmeňovania zákazníkov – aplikácia lojalitného programu Orange výhody
- 2016 – Operátor sa mení a s aktualizovaných prísľubom svojej značky „spájame vás so všetkým, na čom vám záleží“ prináša v digitálnej dobe nové užitočné služby