Výrobca lietajúcich taxíkov narazil na politické prekážky a zbankrotoval.
Nemecký priekopník v oblasti lietajúcich taxíkov, ktorý kedysi dosiahol hodnotu viac ako tri miliardy eur, sa pripravuje na vyhlásenie bankrotu. Situácia nastala po tom, čo rozpočtový výbor nemeckého parlamentu zamietol 50-miliónovú garanciu pre úver od štátom vlastnenej investičnej banky. Firma informovala, že väčšina jeho prevádzok nie je schopná splácať dlhy.
Lilium, so sídlom v Mníchove, získalo od investorov viac ako 1,4 miliardy eur a v roku 2021 vstúpilo na burzu v New Yorku. Jeho hodnota však odvtedy klesla o viac ako 98%. Spoločnosť čelila dlhým oneskoreniam vo výrobe svojho elektrického lietadla s vertikálnym vzletom a pristátím (eVTOL). Lietadlo bolo navrhnuté na rýchlosť až 248 km/h s maximálnym doletom 175 km a kapacitou šiestich pasažierov.
Napriek tomu, že výrobca podpísal dohody s Lufthansou a zabezpečilo objednávku na 100 lietadiel so Saudskou Arábiou, dodávky zákazníkom sa očakávali až v roku 2026. Výkonný riaditeľ Klaus Roewe, obvinil Bundestag z toho, že jeho kroky vedú k odlevu technických talentov a know-how do zahraničia. Roewe zdôraznil, že súkromní investori, väčšinou z USA a Číny, sú ochotní pokračovať v investovaní, ale potrebujú signál, že investovanie do nemeckej firmy nie je nevýhodou.
Napriek tomu, že spoločnosť priznala potrebu ďalšieho financovania, Roewe tvrdil, že nejde o záchranu krízou postihnutej spoločnosti pomocou dotácií. Médiá informovali, že federálna vláda zastavila financovanie, pričom úradník argumentoval, že by bolo „nesprávne“ poskytovať štátnu pomoc vzhľadom na riziko pre daňových poplatníkov. Frank Schaffler, člen Bundestagu, vyhlásil, že ak Bavorsko chce prevziať túto dotáciu, malo by to urobiť samostatne.
Krach Lilium je ďalšou ranou pre Nemecko, ktoré bojuje s priemyselnou krízou vyvolanou prechodom na zelené technológie. Výrobca bol považovaný za lídra v oblasti elektrifikácie leteckej dopravy, pričom jeho technológia bola vyvinutá ich inžiniermi. Otázkou zostáva, či krajina dovolí, aby sa táto technológia presunula do zahraničia, alebo či nájde spôsob, ako podporiť domáce inovácie v tejto oblasti.
Tiež môže slúžiť ako varovanie pre ďalšie technologické startupy v Nemecku, ktoré sa snažia presadiť na globálnom trhu. Navyše je príkladom toho, ako politické rozhodnutia a ekonomické výzvy môžu ovplyvniť osud inovatívnych spoločností. Napriek tomu, že spoločnosť čelila mnohým prekážkam, jeho pád poukazuje na potrebu lepšej podpory pre technologické startupy. Budúcnosť leteckej dopravy môže byť elektrická, ale otázkou zostáva, kto bude stáť na čele tejto revolúcie.