Domov Novinky Google bojuje proti blokovačom reklamy

Google bojuje proti blokovačom reklamy

Zdielať

Nový framework Manifest V3 značne ovplyvní blokovače reklám, vrátane populárneho uBlock Origin.

Prehliadač Chrome funguje od roku 2008 pre platformu Windows. Následne sa rozšíril aj pre Linux, macOS, iOS a Android, v ktorom sa aj stal hlavným prehliadačom. Vďaka silnému marketingu, ale aj nie celkom férovým praktikám ako dodávanie ako súčasť inštalácii rôzneho softvéru, sa Chrome dostal na čelo rebríčka.

V apríli 2024 dosiahol podľa StatCounter až 65% celosvetový podiel. Populárnym sa stal aj vďaka rýchlosti a vývojárskym nástrojom, a taktiež preto, že v dobe Flash Playera tento doplnok v prehliadači bežal v sandboxe, čo zvyšovalo bezpečnosť platformy Flash náchylnej na zraniteľnosti. Google taktiež vlastní platformu AdSense, nástroj na internetovú reklamu, cez ktorý si vytvoril takmer monopol.

Biznis spoločnosti samozrejme zhoršujú doplnky na blokovanie reklám, ktoré sú na internete všadeprítomné. Zároveň to vrhá podozrenia, že nový framework pre rozlíšenia pre Chrome s názvom Manifest V3 cieli na obmedzenie týchto „nežiaducich“ elementov softvéru. Ovplyvní to aj teda jeden z najpoužívanejších doplnkov, uBlock Origin.

V novej verzii Manifestu totiž rozšírenia nemôžu používať kód hostovaný na vzdialenom serveri. Google argumentuje, že prítomnosť takéhoto kódu v rozšíreniach znižuje zabezpečenie a nová verzia V3 umožní spúšťať JavaScript len ako súčasť balíčka. Vyše 30 miliónom používateľom populárneho doplnku sa čoskoro vypne automaticky po aktualizácii Chromu.

V nastaveniach ho možno ešte po obmedzenú dobu zapnúť, predtým ako sa starší Manifest V2 z prehliadača odstráni kompletne. Spoločnosť stojaca za blokovačom vydala novú, kompatibilnú verziu uBlock Origin Lite, ktorá sa na prvý pohľad tvári podobne, vrátane hlavnej funkcie blokovania reklám, nepodporuje však dynamické filtre na blokovanie injekcie skripletov.

Veľa používateľov, ktorí sú zabehnutí na Chrome, ho používajú nielen kvôli výhodám prehliadača, ale aj z pohodlnosti na prechod na niečo iné. Bude obmedzenie blokovania všadeprítomných otravných reklám dôvodom na masovejšiu migráciu?

Na konkurenčných prehliadačoch totiž doplnky fungujú stále ako predtým, z veľkých prehliadačov spomenieme napríklad Brave (prehliadač zameraný najmä na súkromie), Firefox, Edge a Operu. Používatelia počítačoch Mac a zariadení iPhone a iPad si navyše môžu zvoliť Safari, ktorý je na spomínaných systémoch veľmi populárny a Apple platformy sú jediné rozšírené platformy, kde sa Chromu nepodarilo dosiahnuť totálnu dominanciu.

Zdroj