Domov Novinky Ferrari sľubuje elektroautá, aj výskum vodíkových áut

Ferrari sľubuje elektroautá, aj výskum vodíkových áut

Zdielať

Ferrari plánuje do roku 2025 uviesť na trh prvé plne elektrické vozidlo a skúma vodíkové palivové články s nulovými emisiami.

Je známe, že práve Ferrari vyrába jedny z najrýchlejších áut na cestách, ale luxusná talianska automobilka sa vydáva pomalou cestou k elektrickej budúcnosti, pretože sa snaží prekonať nevýhody tejto technológie v porovnaní s dnešnými výkonnými motormi na fosílne palivá. Na dni investorov tento mesiac vedenie sľúbilo novú éru s prvým plne elektrickým v roku 2025. Zatiaľ však spaľovacie motory zostávajú srdcom toho, čo robí. Na rozdiel od niektorých konkurentov firma nepredložila plán prechodu na elektrický pohon. Podľa zdroja oboznámeného s obchodnými plánmi by nová výrobná linka zameraná na elektromobily (EV) mala pomôcť zvýšiť ročnú produkciu v závode v talianskom Maranelle o viac ako 35% na viac ako 15-tisíc automobilov do roku 2025 oproti 11155 v roku 2021 (alebo 65 automobilov denne oproti 46 v súčasnosti) a priniesť tak vyššie ziskové marže. Ferrari sa odmietlo vyjadriť. Automobilka investorom oznámila, že v roku 2026 plánuje dosiahnuť základnú ziskovú maržu (EBITDA) vo výške 38-40% oproti 35,9% v roku 2021.

Jeho modelový rad by sa tiež mohol do roku 2026 rozrásť na minimálne 17 modelov zo súčasných 12. Väčšina nových modelov však bude mať aspoň spočiatku spaľovací motor, vrátane jej prvého SUV Purosangue, poháňaného jej charakteristickým obrovským 12-valcovým motorom, hoci niektoré z nich môžu byť hybridy. Ferrari má v súčasnosti v ponuke štyri plug-in hybridy. Budúcnosť s nulovými emisiami predstavuje pre výrobcu rovnaké výzvy ako pre konkurentov, batérie elektrických vozidiel vážia stovky kilogramov, čo ovplyvňuje aerodynamiku a ovládateľnosť, a nemôžu sa vyrovnať trvalému výkonu mohutného spaľovacieho motora. Na vyriešenie týchto nákladných problémov firma skúma polovodičové batérie, ktoré by teoreticky mohli zlepšiť výkon batérií, ako aj vodíkové palivové články a syntetické palivá, ktoré majú pred sebou neistú budúcnosť. Krajiny Európskej únie sa tento týždeň dohodli na účinnom zákaze predaja nových automobilov na fosílne palivá, ale v roku 2026 posúdia, či by tento cieľ mohli splniť hybridné vozidlá a syntetické alebo CO2 neutrálne palivá.

„V každom prípade, keď máte technologický prechod, máte z definície situáciu, ktorá je trochu nejasná, je tam nejaká hmla,“ povedal agentúre Reuters generálny riaditeľ Ferrari Benedetto Vigna, veterán technologického priemyslu, ktorý nastúpil do funkcie v septembri. Analytik Jefferies Philippe Houchois opisuje prístup firmy ako „rozvážny“, ale dodáva, že to nemusí byť populárne u investorov, keďže niektoré automobilky smerujú k elektrickej budúcnosti. „Môžu dlhšie prevádzkovať svoje ziskové centrum so spaľovacími motormi a amortizovať svoje investície,“ povedal. „Ale nie je to nevyhnutne to, čo chce trh počuť, pretože myslenie je také, že sa vrhnime na elektrické vozidlá a nikdy sa nepozerajme späť.“ Každých 22 minút sa na montážnej linke V8 v Maranelle spojí hotový motor a podvozok, čo Ferrari nazýva „manželstvom“. Za nezverejnenú sumu je súčasťou motora s modelom V12 tabuľka s menom pracovníka, ktorý ho vyrobil. Vedenie firmy vyzdvihuje emócie, ktoré niektorí vodiči pociťujú pri kúpe jedného z ich áut, ktorých cena začína na viac ako 200-tisíc. „Vidím zákazníkov, ktorí si prichádzajú prevziať svoje autá, a niektorí z nich plačú,“ povedal Vigna agentúre Reuters.

Pre Ferrari je teda kľúčové, aby vyvolalo podobne vášnivú odozvu na svoje elektrické vozidlá. Úspech zaznamenali hybridné športové vozidlá, ktoré spájajú výkonné motory s okamžitým zrýchlením elektromotora. Plne elektrické športové vozidlá však majú v súčasnosti problém s hmotnosťou kvôli obrovským batériám potrebným na zabezpečenie dostatočného výkonu. Napríklad model Nevera chorvátskeho výrobcu Rimacu váži 2200 kg, čo je viac ako športové autá na fosílne palivá a je dokonca ťažší ako dodávky Ford Transit a Mercedes Sprinter. Táto obrovská hmotnosť „následne ovplyvňuje výkon, dynamiku jazdy a zážitok z jazdy“, povedal Dario Duse, výkonný riaditeľ poradenskej spoločnosti AlixPartners. Ferrari nie je jediné, ktoré čelí týmto výzvam, a len málo ultra-luxusných konkurentov sa ponáhľa s elektrickým pohonom. Napríklad Lamborghini neplánuje plne elektrické vozidlo do konca desaťročia. Podľa Duseho z AlixPartners však Ferrari musí zvážiť svoje možnosti dôkladnejšie ako Lamborghini. „Pre Ferrari, ktoré na rozdiel od Lamborghini nemá prístup k vývojovej platforme, akú má VW, je určite relevantná aj otázka investícií,“ povedal Duse. Ferrari medzi svojimi možnosťami skúma vodíkové palivové články, budúce riešenie s nulovými emisiami, ktoré propagujú japonské automobilky a taktiež európske BMW, ktoré sa môže vyrovnať trvalému výkonu spaľovacích motorov.

Britský startup Viritech už s prispením talianskeho dizajnérskeho domu Pininfarina vyrába vodíkový hypercar, limitovanú edíciu vozidla s hmotnosťou 1000 kg, ktorú chce využiť na predaj tejto technológie výrobcom automobilov. Generálny riaditeľ Timothy Lyons tvrdí, že za posledných 18 mesiacov Viritech zaznamenal „obrovský nárast záujmu“ zo strany konvenčných výrobcov automobilov o tento koncept. Autá s vodíkovými palivovými článkami však potrebujú infraštruktúru na výrobu „zeleného“ vodíka pomocou obnoviteľnej energie a čerpacie stanice, ktoré pravdepodobne nebudú k dispozícii skôr ako v roku 2030. Vigna uviedol, že Ferrari tiež spolupracuje so štyrmi partnermi v Európe a Ázii na komponentoch batérií s cieľom skúmať novú generáciu pevnolátkových batérií s vysokou hustotou energie, ktoré sú ľahšie ako dnešné články. Výrobcovia automobilov, ako napríklad Ford a BMW, investovali do polovodičových batérií, ale táto technológia sa ešte niekoľko rokov nebude používať v automobiloch. „Polovodičové batérie sa menia tak trochu na príbeh vodíka v tom zmysle, že ide o palivo budúcnosti,“ povedal Jefferies Houchois. Varoval, že pomalé tempo zmien Ferrari by mohlo byť vnímané ako otáľanie, alebo dokonca ako „spoločensky nesprávne“. „Z obchodného hľadiska však majú skvelý biznis a nemusí to ísť tak rýchlo,“ dodal. „Vyhýbajú sa prílišným záväzkom, že sa môžu dostať do určitého bodu k určitému dátumu za určitú cenu, pretože to nevedia.“

Zdroj