Komunikačnú platformu WhatsApp, ktorú využívajú takmer 2 miliardy používateľov si v posledných dňoch vyslúžila kritiku po tom, čo svojim používateľom oznámila, že ak chcú aj naďalej využívať aplikáciu, musia súhlasiť so zdieľaním svojich údajov so sociálnou sieťou Facebook, ktorá vlastní spoločnosť WhatsApp.
Bezpečnostní experti však varujú pred týmto krokom. Práve WhatsApp počas svojho uvedenia na trh v roku 2009 lákal používateľov na bezplatné služby, ktoré nikdy nebudú zdieľané s treťou stranou. Dnes, v dobe, kedy je Facebook zapletený do dvoch protimonopolných žalôb podaných desiatkami štátov a federálnej vlády, a kedy čelí rastúcej nedôvere používateľov, prichádza informácia, že WhatsApp bude zdieľať citlivé informácie práve s Facebookom. V praxi to znamená, že ak súhlasíte s novými pravidlami spoločnosti WhatsApp, súhlasíte tiež so zdieľaním všetkých svojich osobných či profesionálnych údajov s Facebookom. Aj keď aplikácia využíva šifrované spojenie, zhromažďuje metadáta o konverzáciách. V pravidlách ochrany osobných údajov spoločnosť vysvetľuje, čo zhromažďujú.
WhatsApp kategorizuje informácie, ktoré zhromažďuje, do troch kategórií – informácie, ktoré používateľ poskytuje; informácie, ktoré zhromažďuje automaticky a informácie, poskytované tretími stranami. Ak sa na to pozrieme detailne, WhatsAppu, a teda v prípade súhlasu so zdieľaním dát aj Facebooku, odovzdá používateľ tieto dáta: informácie o účte, správy a ich obsah. spojenia, transakčné informácie, informácie o zariadení a pripojení a cookies. Je teda zrejmé, že WhatsApp zhromažďuje informácie o svojich používateľoch, ktoré by mohli poskytnúť prehľad o pravidlách, spojeniach, účastníkoch konverzácií, frekvencii a dokonca aj geolokačných údajoch. Niektoré z týchto údajov by sme mohli klasifikovať ako metadáta a niektoré z nich sú úprimne povedané iba neosobné údaje, no napriek tomu cenné údaje.
Aplikácii však nejde o sledovanie toho, čo si používatelia píšu, ale o cenné dáta o používateľoch, ich návyky a správanie, ktoré možno použiť na lepšie adresovanie reklám či služieb. Brániť sa však dá iba obmedzene. Prvým krokom je nesúhlas s novými pravidlami. V tomto prípade existencia vášho účtu nezanikne, akurát nebudete môcť používať svoje konto na komunikáciu a využívať naďalej služby WhatsApp. V prípade, že sa bez podobných služieb nezaobídete, je možné využiť inú – podobnú aplikáciu, ktorá má taktiež šifrované spojenie, rôzne ďalšie formy zabezpečenia komunikácie a nezdieľa dáta s tretími stranami. Medzi najbezpečnejšie aplikácie patrí napríklad Signal, Threema či Telegram, ako ďalšia alternatíva je tu ešte aj u nás známy Viber.