Domov Novinky Ako vyzerá aktuálny vývoj autonómnych vozidiel?

Ako vyzerá aktuálny vývoj autonómnych vozidiel?

Zdielať

Autonómne vozidlá sa momentálne využívajú v podobe taxíkov v USA a testujú sa aj ako prepravné vozidlá v rámci letísk.

Už tento rok pravdepodobne na cesty vyrazí aj prvý samoriadiaci kamión. S príchodom éry autonómnych vozidiel sa odborníci musia vysporiadať s morálnou dilemou a potenciálne vyššou konzumáciou alkoholu. Napríklad v Kalifornií si možno cez aplikáciu objednať taxík, ktorý zákazníka odvezie bez vodiča do zvoleného miesta. Auto dokáže jazdiť v hustej premávke a zákazník môže zozadu s údivom pozorovať samotočiaci sa volant.

Prvý autonómny taxík bol v Kalifornií predstavený už v roku 2022 hneď po tom čo to miestna legislatíva umožnila. Zatiaľ čo niektorí si nevedia autonómne taxíky vynachváliť a považujú cestovanie s nimi za veľký zážitok, iní proti nim protestujú. „Potrebujeme mať dohľad. A my tu v Kalifornii nie sme pokusné králiky,“ povedal Edward Escobar, zakladateľ Aliancie pre nezávislých pracovníkov.

Medzitým chcú v Texase už tento rok spustiť plne autonómne nákladiaky na trase Houston a Dallas. Len pred pár dňami zverejnilo CBS News reportáž o autonómnom 18 kolesovom nákladiaku s 25 kamerami i senzormi a 4 anténami. Vo vozidle sedeli operátori, ktorých jedinou úlohou bolo uistiť sa, že samoriadiace nákladné vozidlo vykonáva svoju prácu.

Vodič, ktorý bol pripravený uchopiť volant počas testovacích jázd doposiaľ nemusel zasiahnuť. „Verím, že svet sa narodil pripravený na nákladné auto, ako je toto,“ povedal Ossa Fisher, šéf Aurora, ktorá sa venuje autonómnym technológiám. Akademici a výskumníci sa už roky venujú morálnej dileme v súvislosti s autonómnymi autami. Napríklad v prípade krízovej situácie kde sa už nebude dať zabrániť stretu s chodcami, má auto rozpoznávať deti od dospelých a podľa toho zmeniť smer?

Ako nastaviť algoritmy pri možnej čelnej zrážke? Má auto prudko vybočiť z cesty a ohroziť eventuálne chodcov/cyklistov alebo len brzdiť a čelnej zrážku zmierniť? Je potrebné brať ohľad prioritne na pasažierov alebo na chodcov/cyklistov, ktorí sú potenciálne zraniteľnejší. Na tieto otázky odborníci stále hľadajú odpovede.

„Kto ponesie zodpovednosť za prípadnú nehodu, pokiaľ vo vozidle už nebude vodič. Akým spôsobom vysporiadať celý rad vážnych etických otázok. A je jasné, že technológia je tu ďalej, než sú právne podmienky,“ upozornil v ČT 24 minister Martin Kupka. Éra autonómnych áut môže prinášať aj sociálne problémy napríklad v podobe vyššej konzumácie alkoholu. V zahraničnej štúdií uviedlo 37% respondentov, že keby mali autonómne auto, dopriali by si viac alkoholu ako zvyčajne.

Európske unikátne laboratórium zameriavajúce sa na kooperatívne telematické systémy pre využitie v autonómnom riadení a kybernetickú bezpečnosť v doprave CertiLab vyvinulo „diaľkový zastavovač auta“ na dopyt polície. „V rámci Európy sme, pokiaľ nám je známe, jediní, ktorí sa touto problematikou zaoberáme,“ povedal Zdeněk Lokaj z laboratória CertiLab pri Fakulte dopravnej ČVUT.

Miesto divokých policajných naháňačiek policajti budú môcť zastaviť vozidlo jedným klikom. „Tou modernou technológiou, na ktorú my cielime, je bezdrôtová komunikácia medzi vozidlami známa napríklad pod skratkou V2X (Vehicle-to-everything) alebo ako kooperatívne systémy. Tieto technológie už sa dnes dostávajú do komerčne vyrábaných vozidiel,“ vysvetľuje ďalej.

V2X nie je ani zďaleka vo všetkých nových autách, situácia sa má ale zmeniť, a to aj v súvislosti s rozšírením autonómnych vozidiel. Autonómia sa zďaleka netýka len dopravných prostriedkov. Na trh prichádzajú aj certifikované autonómne komerčné kosačky na trávu vhodné pre drsné a svahovité terény veľkých plôch. Autonómny Spider, ktorý váži takmer 400 kg, bol testovaný na 8000 ha solárnych parkov v Nemecku a Španielsku.

Letisko v Talline testuje samoriadiace prepravné vozidlá, ktoré prepravujú zásielky malých balíkov a zamestnancov leteckej spoločnosti. Tie sú vybavené senzormi, ako sú lidary a kamery, ktoré poskytujú 360° viditeľnosť a umožňujú rýchle reakcie na každú situáciu. Auve Tech sa podľa partnerov rozhodol otestovať svoje autonómne vozidlá práve v tejto lokalite, pretože pohyb na letisku si vyžaduje dodržiavanie viacerých pravidiel a postupov.

Riivo Tuvike, predseda predstavenstva letiska v Talline, uviedol: „Toto nám umožňuje vytvoriť bezprecedentnú skúsenosť s tým, ako v budúcnosti využívať autonómne vozidlá pre potreby letísk, ako je napríklad preprava cestujúcich.“ Podobne aj amsterdamské letisko do konca apríla testuje dve vozidlá, pričom spätná väzba je zatiaľ pozitívna. Prepravná služba sa považuje za bezpečnú aj za pozitívnu skúsenosť a 89 % používateľov uviedlo, že by boli ochotní ju znova použiť.