Veľký brat v kuchyni: Môže špehovať používateľov aj fritéza, alebo reproduktor?
V dnešnej dobe, keď sa technológie stávajú neoddeliteľnou súčasťou našich domácností, sa otázka ochrany súkromia stáva čoraz aktuálnejšou. Inteligentné zariadenia, ktoré nám majú uľahčiť život, môžu zároveň predstavovať riziko pre naše súkromie. Spotrebiteľská organizácia Which? odhalila, že výrobcovia smart technológií často zbierajú osobné údaje používateľov bez dostatočnej transparentnosti, čo vyvoláva obavy o ochranu súkromia.
Niektoré bežne používané inteligentné zariadenia, ako sú kuchynské spotrebiče, smart hodinky a reproduktory, obsahujú sledovacie technológie, ktoré môžu výrazne zasahovať do súkromia používateľov. Na tento problém upozornili analytici, ktorí testovali tri modely teplovzdušných fritéz. Pri pokuse o pripojenie týchto zariadení cez aplikáciu sa od používateľov vyžadovalo povolenie na nahrávanie zvuku z ich telefónu.
Moderné smart fritézy umožňujú používateľom plánovať varenie na diaľku, čo je funkcia, ktorú sprostredkúva aplikácia na smartfóne. Testy odhalili, že aplikácia k fritéze od čínskej značky Xiaomi obsahovala sledovače pre Facebook a reklamnú sieť TikTok. Navyše, fritézy Xiaomi a Aigostar posielali osobné údaje používateľov na servery v Číne, čo bolo síce uvedené v ich zásadách ochrany osobných údajov, no veľa používateľov tento prenos údajov pravdepodobne prehliada.
Testy sa zamerali aj na inteligentné hodinky, ktoré si vyžadovali povolenia cez telefón vrátane prístupu k polohe, nahrávania zvuku a k uloženým súborom. Analytici tiež zistili, že digitálne reproduktory boli vopred vybavené sledovacími technológiami pre Facebook, Google a marketingovú spoločnosť Urbanairship.
Úrad komisára pre informácie (ICO), ktorý je nezávislým regulátorom ochrany osobných údajov v Spojenom kráľovstve, uviedol, že výsledky týchto testov „ukazujú, že mnohé produkty nielenže nespĺňajú očakávania v oblasti ochrany údajov, ale ani očakávania spotrebiteľov“. ICO pripravuje nové usmernenia pre výrobcov inteligentných produktov, ktoré by mali byť zverejnené na jar 2025.
Šéfredaktor časopisu Which Harry Rose upozornil, že výrobcovia smart technológií zbierajú dáta často netransparentne a vyzval na dôrazné presadzovanie pravidiel ICO, najmä voči spoločnostiam pôsobiacim v zahraničí. V reakcii na tieto zistenia firma Xiaomi uviedla, že rešpektovanie súkromia používateľov je jednou z jej hlavných hodnôt a že dodržiava britské zákony o ochrane údajov.
Ako sa chrániť? Rastúci počet zariadení v domácnostiach je pripojený na internet, vrátane kamier na dverách a smart televízorov. Dôležité je overiť si, či majú smart produkty, ktoré si používatelia plánujú kúpiť, fyzický vypínač na zabránenie zhromažďovania hlasových údajov. Treba byť tiež obozretný, komu poskytujeme svoje údaje a uvedomiť si, že niektoré zdieľanie údajov, ktoré produkty podporujú počas nastavenia, nie je nevyhnutné pre ich fungovanie.