Domov Novinky Apple opravuje znovu objavujúce sa fotky

Apple opravuje znovu objavujúce sa fotky

Zdielať

Vymazané fotografie sa údajne zobrazovali dokonca aj na zariadeniach ktoré boli vymazané a odhlásené z iCloudu.

Po poslednej aktualizácii iOS na verziu 17.5 sa začali na internete množiť sťažnosti, že niektoré dávno vymazané fotografie sa znova zobrazili v knižnici fotografií. Táto kauza v patričných vláknach zaplnila sociálne siete ako X alebo Reddit, a otvára otázku, ako vlastne firma pracuje s dátami, ktoré by mali byť vymazané. Dáta vymazané z iCloudu sa síce dajú ešte obnoviť cez webové rozhranie icloud.com, ale lehota je maximálne 30 dní a po tejto dobe by mali byť dáta definitívne preč.

Používateľ siete Reddit, ktorý začal diskusné vlákno, tvrdí že sa mu v knižnici zjavili NSFW (Not Safe For Work) fotografie, ktoré zmazal pred niekoľkými rokmi. Ďalší používateľ uviedol, že videl fotografie z roku 2016 zobrazené ako nové obrázky, ale nemyslel si, že ich niekedy vymazal. Ďalší horší prípad bol, keď ďalší diskutujúci uviedol, že približne 300 starých fotografií, z ktorých boli niektoré „šteklivé“, sa objavili na iPade, ktorý bol komplet vymazaný a predaný kamarátovi.

Je šanca, že bug sa netýka čisto knižnice fotografií. Jeden používateľ, tentokrát na sociálnej sieti X, zas uviedol, že sa mu „vrátili“ staré hlasové správy, ktoré boli buď vypočuté alebo vymazané, ale po aktualizácii sa zobrazili ako nevypočuté a na ikonke, kde mala byť jedna nevypočutá hlasová správa, sa ich zjavilo 26. Podobné sťažnosti mali aj viacerí betatesteri skorších verziách iOS 17.

Zaujímavý bol aj prípad s vymazanou fotografiou, ktorá sa objavila aj napriek tomu, že vlastník iPhonu svoje zariadenie nesynchronizoval a ani nepoužíval iCloud. Tento pondelok Apple vydal aktualizáciu s číslom verzie 17.5.1 pre iPhony a iPady, ktorá by mala problém riešiť. Popis aktualizácie je skromný, oznamuje opravu chyby znovuobjavujúcich sa zmazaných fotografií, ktorá mala byť spôsobená poškodením databázy.

Žiadne podrobné oficiálne informácie nie sú dostupné, čo otvára priestor ďalším špekuláciám a domnienkam, a vzhľadom k nedostatočnej reakcii od dotknutej spoločnosti to právom vyvoláva podozrenia. Príčina, aj napriek rozsiahlym následkom, môže byť „celkom nevinná“, nakoľko dáta na digitálnych úložiskách nikdy nie sú reálne zmazané, pokiaľ sa neprepíšu novými dátami, nulami a jednotkami.

Operačný systém zničí referenciu na súbor, ale reálne tam súbor stále je až do prepisu novými dátami, čo je podstatou toho ako fungujú nástroje na obnovenie zmazaných dát. V prípade vymazania zariadení ako iPhone či iných zariadení, vrátane Android smartfónov, ktoré sú štandardne šifrované, sa pri obnovovaní do továrenských nastavení okrem zmazania referencie na súbor zároveň zmažú aj dešifrovacie kľúče, čiže v prípade obnovenia „vymazaných“ dát útočníkom sa dostane len k šifrovaným, nič nehovoriacim dátam, ktoré nie je možné „poskladať“ do pôvodnej podoby, nakoľko spomínaný kľúč bol vymazaný.

To je zároveň dôvodom, prečo je obnovenie do továrenských nastavení záležitosťou chvíľky a netrvá to celú večnosť. Je to aj z dôvodu, že flash pamäte, narozdiel od klasických pevných diskov, majú oveľa nižší možný počet prepisov buniek, a v prípade pravidelnejšieho prepisovania buniek novými dátami by to drasticky znížilo životnosť zariadenia.

Pri predaji napríklad externého disku preto treba celý disk viacnásobne prepísať náhodnými dátami a nielen proste všetko zmazať, v prípade že disk bol šifrovaný, sa v prípade formátovania zmaže aj dešifrovací kľúč. Keďže viacnásobné preformátovanie externého disku, pokiaľ ide o SSD, škodí životnosti, odporúčame takéto disky štandardne šifrovať už pred nahratím dát, a pri predaji inej osobe prepísať raz/dvakrát a pre istotu aj zmeniť súborový systém na disku.

Na internete sa už objavili teórie, že Apple tajne uchováva zmazané dáta na svojich serveroch. Či je to pravda, alebo či je tento incident spôsobený tým, ako počítače pracujú s dátami, nie je jasné. V každom prípade, pred nahratím akýchkoľvek citlivých dát na akýkoľvek cloud je vhodné dáta vopred zašifrovať nástrojom tretej strany.

Cloud je v podstate „len“ iný počítač/úložisko, častokrát za oceánom a na inom kontinente, takže treba dbať na bezpečnosť svojich súkromných dát pred nahratím kdekoľvek. Taktiež netreba veriť úplne každému tvrdeniu na internete ohľadom tejto kauzy Apple, lebo na internet, zvlášť sociálne siete, môže ktokoľvek napísať čokoľvek a v prípade mimoriadne exponovaných udalostí a značiek to platí dvojnásobne. Informácie, ak je to možné, je vždy vhodné si overiť. Druhou možnosťou je využívať cloud, ktorý ponúka end-to-end šifrovanie ako je napríklad MEGA, resp. Proton Drive (a e-maily ako sú Proton Mail a Tuta)

1, 2