Telekom predstavil inovatívnu mobilnú hru Sea Hero Quest, hranie ktorej má pobaviť a zároveň pomôcť dobrej veci – ide o prvú mobilnú hru na svete, hraním ktorej je možné pomôcť vedcom pri výskume demencie.
Hra je špeciálne navrhnutá tak, aby posunula vedecké chápanie priestorovej orientácie človeka, ktorá s problémom demencie úzko súvisí.
Sea Hero Quest je príbehom chlapca, ktorý sa rozhodne zachrániť spomienky svojho otca a vydá sa na dobrodružnú cestu po mori. Úlohou hráča je bezpečne a správne navigovať svoju loď do cieľa.
Navigácia a schopnosť orientovať sa v priestore sú nielen kľúčovými prvkami hry, ale zároveň predstavujú základ pre zber dát potrebných na vytvorenie nových diagnostických testov demencie.
Najčastejšou formou demencie je Alzheimerova choroba, ktorá je príčinou 50 až 60 percent prípadov. V súčasnosti ňou trpí približne 45 miliónov ľudí na svete. Podľa odhadu Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) ich v roku 2050 bude viac ako 130 miliónov.
„Odhaduje sa, že Alzheimerovou chorobou trpí na Slovensku približne 40 – 60 tisíc ľudí, a že ich počet sa do roku 2050 strojnásobí. Ochorenie vážne narúša pamäť a tvorbu nových spomienok. Má to za následok stratu schopnosti orientácie aj v známom prostredí, čo je zároveň jedným z prvých príznakov ochorenia,“ povedal psychiater MUDr. Martin Halmo.
Lieky vedúce k vyliečeniu zatiaľ neexistujú. „Všetky aktuálne využívané lieky iba spomaľujú priebeh ochorenia, vďaka čomu sú postihnutí ľudia schopní dôstojnejšej existencie. Efektivita liečby každopádne závisí od jej čo najskoršieho začatia,“ dodal Halmo.
Jedným z kľúčových krokov smerujúcim k vývoju nových diagnostických testov ochorenia je vytvorenie globálneho štandardu ľudskej orientácie a povedomia o priestore. Pre jeho vytvorenie je nevyhnutný čo najmasovejší zber dát.
Práve tu sa Telekom rozhodol podať vedcom pomocnú ruku a spojil zábavu s ušľachtilým cieľom – vo svojej kampani vyzýva ľudí, aby venovali svoj čas a hrali pre dobrú vec.
Spoločnosť sa v rámci svojich nadnárodných štruktúr spojila s poprednými vedcami, odbornými inštitúciami a vývojármi hier. „Uvedomili sme si, že ak chceme naozaj niečo zmeniť, musí to byť veľké, originálne a pútavé,“ dodala Juríková. Podľa nej strávia ľudia celosvetovo vyše tri miliardy hodín týždenne hraním hier. Jedným z cieľov kampane je presvedčiť hráčov, aby aspoň časť týchto hodín využili na niečo, čo má skutočný zmysel.
Vývojári navrhli hru spoločne s vedcami tak, aby poskytovala v každom smere čo možno najviac informácií o orientácii a pohybe hráča v priestore. Experti tak môžu premeniť na hodnotný vedecký údaj každú sekundu hry, v ktorej hráč hľadá cestu v bludisku ostrovov a ľadovcov.
Deutsche Telekom a organizácia Alzheimer’s Research sa zaviazali spoločne financovať dvojročný projekt, počas ktorého budú zozbierané dáta analyzované. Túto analýzu bude systematicky realizovať britská University College London, jedna z najlepších univerzít na svete.
Hilary Evans, výkonná riaditeľka organizácie Alzheimer’s Research uviedla: „Nikdy predtým sa v oblasti výskumu demencie nerealizovalo nič v podobnom meradle. V doteraz najväčšej štúdii priestorovej orientácie bolo zapojených menej ako 600 dobrovoľníkov. Fakt, že výskumná obec získa prístup k údajom tohto druhu a v takom rozsahu, je presne ten druh inovácie, ktorý je potrebný na dosiahnutie prelomu vo výskume demencie.“
Dr. Hugo Spiers z University College London v tejto súvislosti povedal: „Tento projekt poskytuje bezprecedentnú možnosť študovať, ako sa ľudia z rôznych krajín a kultúr orientujú v priestore. Pomôže nám to lepšie pochopiť, ako používame mozog na orientovanie sa a tiež pri budúcej práci týkajúcej sa diagnostických a liečebných programov v oblasti výskumu demencie.“
Podľa odhadov University College London hra zbiera údaje 150-krát rýchlejšie ako tradičné spôsoby používané pri výskume. Dvoma minútami hrania tak hráč prispeje približne 300 minútami času, ktorý by bol potrebný na výskum realizovaný tradičným spôsobom.
Deutsche Telekom vyvinul hru Sea Hero Quest v medzinárodnej spolupráci s herným štúdiom Glitchers, organizáciou Alzheimer’s Research a univerzitami University College London a University of East Anglia.
Príprava projektu trvala viac ako rok a práve Slovak Telekom bol po celý čas členom najužšieho tímu zloženého zo zástupcov Deutsche Telekomu a agentúry Saatchi& Saatchi Londýn. „Vnímame to ako medzinárodné ocenenie našej dlhoročnej snahy o inovatívny prístup ku komunikácii. Zaujímavosťou je, že idea, hra a aj samotná kampaň boli testované práve na Slovensku,“ dodala Drahomíra Juríková.
Sea Hero Quest je možné hrať aj bez toho, aby boli údaje odosielané a spracúvané. Hráč má možnosť vybrať si, či si želá alebo neželá poskytnúť svoje údaje pre účely výskumu. Poskytnuté dáta budú anonymizované a bezpečne uložené v dátovom centre Deutsche Telekomu v Nemecku.
Hra Sea Hero Quest je bezplatne dostupná pre iOS a Android.
Viac informácií na www.seaheroquest.com/sk.
Zdroj: TS