Domov Novinky Telekom mal masívny výpadok služieb, čo to spôsobilo?

Telekom mal masívny výpadok služieb, čo to spôsobilo?

Zdielať

Dnes mala spoločnosť Telekom masívny výpadok pri svojich službách, pričom nedostupné boli tak hlasové služby, ako aj dáta.

Čo sa však stalo? Aj my sme pocítili výpadok služieb a to hneď na začiatok, ktorý trval do pol tretej poobede. Snaha pripojiť sa do siete nebola možná. Michal Korec, hovorca Telekomu sa k výpadku vyjadril a objasnil, čo spôsobilo chybu a aký bol priebeh: „V piatok o 10:35 nastal technický problém na komponente, ktorý prepája hovory v sieti a registruje čísla, čo v praxi znamená, že sa zákazník javil ako nedovolateľný alebo sa nemohol dovolať do našej siete. Povaha problému bola plošná a náhodná, t.j. zákazníci mohli čeliť problému na celom Slovensku, ale netýkal sa všetkých čísel.“

Ďalej dodáva, že: „ak bol zákazník korektne prihlásený v sietí, mobilné dáta mohol mať dostupné: fungovali mu aplikácie, sťahovanie dát, dali sa uskutočniť hovory cez aplikácie ako Whatsapp. Po analýze problém sa začali od cca 14:00 na naše mobilné siete prihlasovať prví dotknutí zákazníci a obnovujú sa im hlasové i dátové služby. Spätná registrácia prebiehala vo vlnách, nie plošne, preto bol niekto prihlásený už okolo 14:00, iný do 18:00. Vo večerných hodinách bola prevádzka obnovená. Zároveň je potrebné dodať, že hoci nastal výpadok, prevádzka nebola zrazená na nulu. Naopak, aj počas výpadku sme dosiahli stále cca 50 až 60% prevádzky v danom čase. Preto možno výpadok označiť za plošný a náhodný, ale nie úplny.“

Problém zasiahol však aj zákazníkov, ktorí sa zdržiavali v zahraničí a teda používali roaming. A aj zákazníci O2, ktorí využívajú národný roaming Telekomu tam, kde nemá O2 svoje pokrytie. Ako ďalej dodáva tak platí, že „aj keď je zákazník v roamingu, neustále prebieha autentifikácia v domácej sieti a tá nemusela byť dostupná počas incidentu.“ To je aj dôvod, prečo zákazníci aj v zahraničí nemohli telefonovať, alebo dátovať.

Nám v redakcii sa podarilo v prihraničnej oblasti mestskej časti Bratislava-Petržalka nakrátko pripojiť aj do roamingového partnera operátora (A1), ale dáta nefungovali ani tu. Ako to hovorca operátora zdôvodňuje, je to tým, že „telefón sa mohol pripájať do inej siete a našiel si stabilnejšiu v roamingu, ale keď mala nastať autentifikácia v domácej sieti (viď. vyššie), tá nemusela byť dostupná počas incidentu.“ a to je dôvod, prečo nefungoval roaming v zahraničí.