V Európe patria medzi najaktívnejších zákazníkov.
Záľuba Slovákov nakupovať online zostáva naďalej vysoká. Nové dáta ukazujú, že deväť z desiatich spotrebiteľov nakupuje online, v priemere päťkrát až šesťkrát mesačne, čo prevyšuje európsky priemer. Dominantnou platobnou metódou pri týchto nákupoch zostáva platobná karta – platia ňou viac ako dve tretiny zákazníkov. Súčasne však ubúda tých, ktorí manuálne zadávajú číslo karty do platobnej brány, a rastie záujem o digitálne peňaženky.
Popularitu zároveň získavajú nákupy prostredníctvom mobilných aplikácií obchodníkov, ktoré využíva 44% ľudí. Vyplýva to z najnovšieho prieskumu agentúry G82. V medziročnom porovnaní najviac vzrástol počet zákazníkov, ktorí nakupujú online aspoň raz týždenne, a to z 12% na 31%. Dva až trikrát mesačne pritom nakupuje 27% Slovákov. Slováci patria v online nakupovaní medzi európskych premiantov. Najviac nakupujú oblečenie, elektroniku a vybavenie do domácnosti.
Zákazníci oceňujú predovšetkým pohodlie, rýchlosť a bezpečnosť, ktoré im online nákupy prinášajú. Mnohé firmy aj online platformy sa zároveň dlhodobo zameriavajú práve na to, aby bol celý proces platenia jednoduchý a bezpečný. Väčšina Slovákov oceňuje na online nakupovaní práve tieto atribúty – komfort, rýchlosť a možnosť zaplatiť kedykoľvek a odkiaľkoľvek.
K pohodlnejšiemu nakupovaniu prispieva aj rozmach aplikácií obchodníkov a digitálnych peňaženiek, ktoré celý proces zjednodušujú. Kupujúci nemusia manuálne zadávať čísla kariet, hľadať peňaženku ani fyzickú kartu. Počet platieb, ktoré prebiehajú takto prostredníctvom tokenizovaných kariet, sa za posledné tri roky viac ako zdvojnásobil. Z agregovaných transakčných dát vyplýva, že v roku 2022 to bolo 21% online platieb, zatiaľ čo dnes už ich takto prebieha 49%.
Rastúca obľuba digitálnych peňaženiek zároveň ukazuje na silnejúci dôraz, ktorý zákazníci kladú na bezpečnosť svojich online nákupov. Medzi bariéry v online platení patrí zadávanie údajov o karte, ktoré je časovo náročné, ale aj nutnosť hľadania peňaženky kvôli skopírovaniu údajov z karty. Až polovica ľudí sa taktiež zdráha ukladať číslo platobnej karty u jednotlivých predajcov.
Bezpečnosť zákazníkov je pre ľudí prioritou, preto sú údaje platobných kariet v rámci služieb (ApplePay a GooglePay) uložené vo vysoko zabezpečených dátových centrách. Vďaka technológii tokenizácie sa číslo karty nikdy neobjavuje u obchodníkov, čo výrazne znižuje riziko zneužitia. Navyše, platenie mobilom je pre väčšinu veľmi populárne a pohodlné zároveň.