Slováci za vianočné darčeky tento rok najčastejšie zaplatia od 150 do 300 eur.
Túto sumu minie viac ako tretina ľudí. Pre porovnanie, susedia Česi budú mať Vianoce o niečo štedrejšie, keďže najviac z nich dá na darčeky v prepočte od 200 do 400 eur. Ako ďalej vyplýva z reprezentatívneho prieskumu, väčšina Slovákov nakupuje veci pre blízkych pod stromček v e-shopoch, štvrtina naopak skôr preferuje kamenné predajne.
Mnohí „idú po cene“, najviac ľudí zháňa časť darčekov v zľave a druhú časť za bežnú cenu, no je tu 15% takých, čo vyslovene všetky kupujú len vo výpredajoch. TOP 5 tohtoročných vianočných darčekov Slovákov má poradie – oblečenie, kozmetika, hračky, knihy a elektronika. Celková suma, ktorú dá najviac Slovákov (36%) za všetky vianočné darčeky, sa pohybuje v rozmedzí od 150 do 300 eur.
O niečo menej – 100 až 150 eur, minie 13% a s výdavkami do 100 eur sa chce zmestiť rovnako 13% opýtaných. Na druhej strane, je tu pätina ľudí (21%), ktorí si dovolia dať za darčeky od 300 do 500 eur a 7% sa dostane s týmito výdavkami na úroveň od 500 do 1 000 eur. Ako nám ukázali dáta z prieskumu, maximálny limit na darčeky v sume do 100 eur majú najčastejšie mladí ľudia vo veku od 18 do 26 rokov, je ich 25%.
Koľko Slováci minú celkovo za vianočné darčeky?
Naopak, s útratou nad 300 eur počítajú najčastejšie domácnosti s mesačným príjmom 2000 eur, tých je 44%. Reprezentatívny prieskum robila agentúra Ipsos na Slovensku aj v Česku. Vyzerá to tak, že susedia Česi budú mať Vianoce o čosi štedrejšie. Najviac z nich (32%) minie za darčeky v prepočte od približne 200 do 400 eur, čo je o dosť viac, ako je najčastejšia suma u Slovákov, a to spomínaných 150 až 300 eur.
Pre porovnanie – v ČR je priemerná mesačná mzda v hospodárstve niečo cez 1830 eur, no na Slovensku 1520 eur, teda je o vyše 300 eur nižšia. Životná úroveň viacerých Slovákov núti k tomu, aby aj vianočné darčeky nakupovali v zľavách, no pre mnohých to zase nie je podstatné. Najviac je takých (54%), ktorí zháňajú časť darčekov v zľave a druhú časť za bežnú cenu.
Pätina ich kupuje vo výpredaji len vtedy, ak naň náhodou narazia a 9% respondentov zľavy nijako neovplyvňujú. Je tu však 15% ľudí, ktorí vyberajú všetky darčeky iba za akciové ceny. Zámer nakupovať darčeky len v zľavách deklarujú častejšie ľudia s čistým osobným príjmom do 600 eur (23%), vo veku 18-26 rokov (22%), z východného Slovenska (20%) a so základným vzdelaním (35%).
Kde budú Slováci darčeky nakupovať?
Keď sa pozrieme na, čo si nájdu ľudia na Slovensku najčastejšie pod vianočným stromčekom, tak v prípade presnej polovice populácie to bude oblečenie. Tesne za ním je kozmetika (49%), nasledujú hračky (40%), knihy (39%), elektronika (24%), hotovosť (23%), poukážky (18%), darčekové balíčky (17%), športové vybavenie (16%), zážitky (12%), šperky a hodinky (10%), jedlo (7%) a dovolenka (5%).
Jeden zo sto sa môže tešiť na živý darček v podobe domáceho zvieratka. Z roka na rok pribúda ľudí, ktorí nakupujú darčeky z pohodlia domova prostredníctvom e-shopov. Najviac je takých (46%) , ktorí väčšinu kúpia práve v internetovom obchode a zbytok v kamenných predajniach. Na druhej strane, iba v klasických obchodoch darčeky zháňa 9% a iba v e-shopoch štyria zo sto opýtaných.
Treba ale pripomenúť, že každoročne rastie i počet pokusov o čoraz sofistikovanejšie podvody. Zákazníkom odporúčame, aby nakupovali iba v overených e-shopoch, čítali si recenzie na internete alebo dali na odporúčania známych. Najbezpečnejšie sú platby pri európskych e-shopoch, pretože tieto platby sú zabezpečené silným dvojfaktorovým overením klienta. Takúto ochranu však nemusia mať e-shopy mimo Európy.
Čo robíte, keď dostanete nevhodný darček?
Najbezpečnejšou formou úhrady platieb sú kreditné a debetné karty. Určite je však vhodné neukladať si údaje o platobnej karte v internetovom obchode pre ďalšie nákupy. A ako naložiť s nechcenými darčekmi? Počas každého Štedrého večera sa pri rozbaľovaní darčekov bežne stáva, že kupujúci sa jednoducho netrafia do vkusu či veľkosti obdarovaných.
V takom prípade prichádza na rad riešenie citlivej situácie – čo s tým urobiť? Ako ukázal prieskum, najviac je takých, ktorí si darček nechajú a nič nepovedia (40%). Pre pätinu respondentov „žiadny darček nie je nevhodný“ a 16% si ho neskôr vymení za iný. Sú tu však aj 4% ľudí, ktorým „sa to nemôže stať, lebo si darček vyberajú sami.