V Rusku dominujú čínske značky smartfónov, a to vďaka rastúcemu dovozu po odchode západných firiem v roku 2022.
Trh smartfónov sa zmenil v dôsledku konfliktu s Ukrajinou, ktorým bol ovplyvnený aj dopyt po smartfónoch. Západné firmy ako Samsung a Apple opustili tamojší trh a vláda dokonca zakázala používanie iPhonov štátnymi zamestnancami. Snažili sa nahradiť ich ruskými smartfónmi, ale to sa neujalo, pretože sa stali nedostatočnou náhradou. Preto sa tamojší obchodníci rozhodli zvýšiť dovoz z Číny, čím viedli k rastu predaja čínskych smartfónov o 42% v minulom roku. Xiaomi a Realme sa stali lídrami trhu, zatiaľ čo Apple a Samsung boli na treťom a štvrtom mieste. Aj keď sa zdvojnásobil dovoz iPhonov cez indický trh a predaj repasovaných smartfónov západných firiem, čínske značky stále držia dominantnú pozíciu na trhu smartfónov.
Vo svete sa v súčasnosti stretávame s narastajúcim trendom ochrany osobných údajov a zabezpečenia digitálnej identity. Tento krok spôsobil, že mnohí Rusi sa obrátili od západných zariadení a služieb k domácim alternatívam, ktoré sú viac prispôsobené zákonodarným požiadavkám. Výrobcovia smartfónov sa na túto situáciu pripravujú a snažia sa vyjsť v ústrety tamojším zákonom. Napríklad Xiaomi nedávno oznámilo vytvorenie špeciálnej verzie svojho operačného systému MIUI, ktorá bude prispôsobená ruským požiadavkám na zabezpečenie dát. V spolupráci so spoločnosťou Mail.ru Group plánuje tiež vytvoriť cloudový servis pre ukladanie osobných dát.
Tamojšie spoločnosti sa tiež snažia vytvárať vlastné alternatívy k západným produktom. Jedným z príkladov je internetový vyhľadávač Yandex, ktorý ponúka nielen vyhľadávanie, ale aj služby ako email, mapy, streamovanie hudby a podobne. Táto spoločnosť sa tiež snaží vytvárať vlastné smartfóny pod značkou Yandex.Phone. Celková situácia na trhu smartfónov je prekvapujúca, no nie nezvyčajná. Krajina už v minulosti preukázalo schopnosť vytvárať vlastné alternatívy a preskakovať technologické prekážky. Je možné, že v budúcnosti sa ukáže, že ich smartfóny a služby budú mať väčší podiel na trhu nielen v Rusku, ale aj v zahraničí.