Domov Novinky Flashback: Niekoľko prípadov, keď sa 3D telefóny neujali

Flashback: Niekoľko prípadov, keď sa 3D telefóny neujali

Zdielať

Po 13-ročnej prestávke sa do kín vracia Avatar. Pôvodný film spôsobil revolúciu v tomto odvetví a zmenil 3D z vychytávky na povinnú výbavu každého.

Čo sa však stalo, keď 3D film opustil strieborné plátno a vyšiel na Blu-ray? Nárast popularity 3D filmov vytvoril potrebu televízorov, ktoré by ich mohli prehrávať v pohodlí domova. Až na to, že táto verzia udalostí nevypovedá o celom príbehu, 3D je oveľa staršie ako Avatar. Vážne, prvý farebný film vyšiel v roku 1908, prvý stereoskopický 3D film vyšiel v roku 1922 (alebo možno skôr). Až do filmu Jamesa Camerona však bolo 3D len príležitostným trikom, ktorý bol v priebehu rokov niekoľkokrát oživený a rýchlo zabudnutý. A hoci sú 3D filmy v kine stále normou, pri domácom uvedení klesajú na dva rozmery. Interpretácia je taká, že 3D efekt skutočne ťaží z väčšej obrazovky, zatiaľ čo ani väčšie domáce televízory nevidia dostatočný prínos. Ale ak sa 3D efekt nevyplatí na viac ako 40″ televízore, akú má šancu uspieť na obrazovke, ktorú si môžete dať do vrecka? Telefóny s 3D obrazovkami vznikli ešte pred prevratom, ktorý v Hollywoode spôsobil Avatar. V britskom denníku The Guardian vyšiel v roku 2002 článok s názvom Návrat 3D: nie je o najnovšej sérii trikových hororov v 3D (ktorých nebolo málo), ale o vôbec prvom telefóne s 3D displejom.

Týmto telefónom bol Sharp Mova SH251iS pre spoločnosť NTT DoCoMo a hoci bol dostupný len v Japonsku, The Guardian ho považoval za zaujímavý, pretože technológiu obrazovky vyvinul britský tím. Išlo o autostereoskopický displej, čo znamená, že na zobrazenie 3D efektu neboli potrebné okuliare, fungoval však len z určitého uhla pohľadu. Ak máte skúsenosť s týmto typom displeja, je veľmi pravdepodobné, že pochádza z Nintenda 3DS. 3DS však vyšlo až v roku 2010 – Sharp (ako vždy) výrazne predbehol dobu. Musíme priznať, že názov článku nás rozosmial, ešte v roku 2002 bol postoj k 3D „uf, je to späť“. Každopádne, kým Briti prišli na to, ako vytvoriť 3D displej, výroba 3D kamery bola stále otvorenou otázkou. Telefón Sharp mal len jeden fotoaparát, takže na nasnímanie 3D obrazu bolo potrebné urobiť fotografiu, mierne sa pohnúť do strany a urobiť druhú fotografiu. Potom by softvér spojil obe fotografie do 3D obrazu vedľa seba, ktorý by sa dal zobraziť na displeji telefónu… a možno ani na žiadnom inom displeji, ktorý ste mali. Alebo ktorú mali vaši priatelia, pokiaľ si tiež nekúpili zariadenie Mova SH251iS.

To znamená, že vôbec prvý telefón s 3D obrazovkou narazil na rovnaký problém, ktorý trápil aj ďalšie 3D telefóny, ktoré prišli. 3D obsah môžete zobraziť na telefóne a nikde inde. Chcete si prezerať fotografie na počítači? Ak nemáte špecifický hardvér, môžete získať len 2D obraz. To isté platí pre jej zobrazenie na televízore alebo vytlačenie (nezabudnite, že to bolo v roku 2002). Na zobrazenie 3D obrázkov na 2D obrazovke môžete použiť pár lacných okuliarov a špeciálny softvér. Až na to, že tieto lacné okuliare naozaj kazia farby obrazu. Nie sú ideálne na filmy ani fotografie. A väčšina prehliadačov obrázkov aj tak nevedela, čo s 3D obrazom robiť, takže ste museli prechádzať raný internet, aby ste našli niečo, čo funguje. To všetko predstavovalo viac starostí, než koľko stál 3D efekt. Nie že by základný 0,3 MPx fotoaparát dokázal vytvárať ohromujúce obrázky. A dokonca ani špeciálna 3D obrazovka telefónu nebola práve kvalitná. Maličký 2,2″ obraz s iba 65K farbami.

V roku 2007 prišiel Samsung SCH-B710, ktorý problém s fotoaparátom vyriešil. Mal dvojicu fotoaparátov s rozlíšením 1,3 MPx, takže ste mohli 3D fotografiu nasnímať jediným kliknutím. Tým sa vyriešil aj problém s fotografovaním pohybujúcich sa objektov (trik s dvoma fotografiami nefunguje, ak sa objekt pohybuje). Samsung používal aj autostereoskopický displej a ani ten nebol skvelý. Ďalší maličký 2,2″ displej s rozlíšením 320×240 px (upozorňujeme, že tento typ displeja zobrazuje každému oku len polovicu rozlíšenia). Existovali aj ďalšie modely, napríklad Samsung W960 AMOLED 3D a Spice M-67 3D z roku 2010, ale ani tie sa neujali. Ak sa presunieme do obdobia po Avatarovi, ktoré sa zhodovalo aj s nástupom systému Android, dostaneme sa k LG Optimus 3D a HTC EVO 3D. To sú pravdepodobne telefóny, ktoré vás napadli, keď ste si prečítali nadpis. Možno neboli prvé, ale mali najlepšiu šancu na to, aby 3D fungovalo. Mali veľké displeje, oba 4,3″, a boli slušne ostré – 800×480px v prípade LG, 960×540px v prípade HTC. A mali aj kvalitnejšie fotoaparáty, dvojicu 5 MPx snímačov v každom telefóne.

Myslíme si, že aspekt „smartfónu“ bol dôležitejší, rovnako ako vývoj internetu. Obchody s aplikáciami uľahčili sťahovanie aplikácií, ako je napríklad prehliadač obrázkov s podporou okuliarov pre vašich priateľov a rodinu bez 3D telefónu. Aj zdieľanie fotografií cez internet bolo jednoduchšie ako kedykoľvek predtým. Čo sa teda tentoraz pokazilo? Ktorýkoľvek prehliadač, ktorý používate, nepodporuje formát 3D vedľa seba. Kedysi existovala stránka, ktorá podporovala rôzne 3D displeje, ako aj 2D displeje + okuliare, ale táto služba pred rokmi zanikla. YouTube stále podporuje 3D, čo je zaujímavé. A aj keď ste boli nadšencom 3D, ktorý si užíval pridanú hĺbku, ktorú tieto snímky majú, zdieľanie týchto snímok s rodinou a priateľmi bolo ťažké, pokiaľ neboli podobne nadšení. Možno keby sa 3D televízory ujali a potom by monitory počítačov a displeje notebookov začali podporovať 3D, všetko by bolo inak. Tým sa vraciame k nášmu bodu zo začiatku – 3D efekt sa na malých displejoch jednoducho nevyplatí. Je to teda koniec 3D telefónov? Alebo existuje šanca, že sa opäť vrátia? Pravdou je, že nikdy nezanikli, stále sa vydávajú nové 3D telefóny (a dokonca aj 3D tablety). Len sú málo zaujímavé a prakticky sa o nich nepíše, a o ich existencii pravdepodobne ani netušili. V každom prípade si myslíme, že 3D displeje je najlepšie nechať v minulosti.

3D fotografia je dosť statická, dokonca aj 3D video má pevnú perspektívu. VR je „ďalšia veľká vec“, umožňuje vám voľne sa pozerať okolo seba a s pokročilejšími headsetmi sa môžete po scéne aj pohybovať. Je to všetko, čím chcelo byť 3D, ale lepšie. Popularita VR hier pomaly, ale neustále rastie a VR našla mnoho uplatnení v profesionálnom prostredí. Aj smartfóny mali svoju šancu stať sa súčasťou trhu VR. Spomínate si na Google Cardboard a Samsung Gear VR a všetky ostatné podobné pokusy? Možno tie vyšli príliš skoro, skôr, ako sa objavil dostatok hodnotného obsahu, ktorý by sa dal zažiť. A možno dôjde k oživeniu po uvedení PSVR2 od Sony (začiatkom budúceho roka) a po tom, čo Apple konečne dodá svoj vlastný headset. A, samozrejme, Meta nalieva miliardy do Metaverse. Ale aj keby sa VR telefónne súpravy vrátili, stavíme sa, že 3D telefóny sa nikdy nevrátia. Podobne ako 3D, aj VR je tu už dlhšie, než by ste možno čakali. Svoju Avatarovu chvíľu však ešte nezažila.

Zdroj