Nízke teploty môžu ovplyvniť batériu elektromobilu, v Nórsku ale problém nemajú.
Problémom s dojazdom sa však dá predísť, ak sú vodiči pripravení. Vzhľadom na chladné počasie, ktoré spôsobilo v Chicagu (USA) teploty pod nulou, tamojší vodiči bojovali s problémami s nabíjaním, zníženou výdržou batérie a klesajúcim dojazdom. Je to súčasť učenia sa, ale vodiči by sa mohli obrátiť na Nórsko, škandinávsku krajinu, ktorá je lídrom v zavádzaní elektrických vozidiel, aby sa uistili, že ich autá s batériami zvládnu mrazivé počasie.
To, že nízke teploty ovplyvňujú dojazd, nie je nová informácia; odborníci tento vplyv skúmajú už roky. Nízke teploty v skutočnosti znižujú aj účinnosť spaľovacích áut na plyn, čím sa znižuje počet kilometrov, ktoré najazdia na jedno natankovanie. Elektromobily sú však ovplyvnené najmä tým, že sú závislé od batérie, ktorá zabezpečuje dojazd a funkcie, ako je kúrenie a odmrazovanie. Pri nižších teplotách sa chemické a fyzikálne reakcie v batérii vozidla spomaľujú.
Tým sa znižuje množstvo nabitia, ktoré batérie dokážu udržať, aj ich dojazd. Akumulátory sú ovplyvnené aj pri parkovaní v chlade, rovnako ako sú ovplyvnené extrémnym teplom aj počas státia. Používanie vykurovania kabíny na udržanie tepla pre cestujúcich vo vozidle môže tiež ovplyvniť výkonnosť v chlade. Zatiaľ čo autá s fosílnym palivom môžu využívať odpadové teplo zo svojich motorov na vyhrievanie kabíny vozidla, elektrické motory nevytvárajú rovnaké množstvo tepla.
To znamená, že zapnutie kúrenia v elektrickom vozidle odoberá energiu z tej istej batérie, ktorá poháňa dojazd vozidla. Podľa Nórskej automobilovej federácie môže chladné počasie znížiť dojazd približne o 20%, hoci sa to môže veľmi líšiť v závislosti od modelu. Niektorí výrobcovia pridávajú tepelné čerpadlá, ktoré ho pomáhajú ohrievať a zároveň znižujú mieru poklesu dojazdu, ako aj schopnosti predhrievania, ktoré umožňujú vodičom ohrievať auto ešte v čase, keď je pripojené k domácej nabíjačke.
Zimné počasie však ovplyvňuje batériu aj inak, napríklad dobíjanie trvá pri nízkych teplotách dlhšie. Nórsko, ktoré testovalo, ako chlad ovplyvňuje dojazd EV, je lídrom z hľadiska celosvetového zavádzania EV; v roku 2022 tam plne elektroautá tvorili 80% predaja osobných vozidiel a v októbri 2023 dosiahli EV 91,3% podiel na registrácii automobilov (z toho 84% tvorili plne elektrické vozidlá). Zimné teploty v krajine, ktoré sa pohybujú v priemere okolo -6,8°C, boli tiež skúškou pre túto technológiu.
Elektromobily zatiaľ väčšinou obstáli, pokiaľ sú vodiči pripravení. Ståle Frydenlund, vedúci testovania Nórskej asociácie elektrických vozidiel, v roku 2023 povedal, že elektroautá „sú celkom schopné zvládnuť zimu, ak viete, čo robíte“. Vodiči áut na fosílne palivá pravdepodobne počuli, že by nemali pri mrazivých teplotách nechať svoju nádrž nebezpečne klesnúť. Viac vzduchu v nádrži podľa odborníkov znamená viac vlhkosti, ktorá by mohla skondenzovať a zamrznúť, čím by sa zablokoval prietok paliva.
Podobne aj vodiči elektrických vozidiel sa musia naučiť, ako chrániť svoje vozidlá pred zimným počasím. V príspevku na blogu na stránke predajcu Audi sa jedna nórska rodina podelila o tipy na používanie svojho elektromobilu v zime, ako napríklad predhrievanie vozidla, keď je ešte pripojené k domácemu nabíjaniu (toto sa nazýva aj predklimatizácia), alebo používanie len vyhrievania volantu alebo sedadiel ako spôsob, ako zostať v teple a ušetriť dojazd na krátkych cestách. Tieto typy vykurovania spotrebujú menej energie ako vyhrievanie celej kabíny vozidla.
Odborníci tvrdia, že vodiči by mali parkovať elektromobily v garáži, aby ich chránili pred chladom, a sledovať teplotu batérie. Lítium-iónové batérie dosahujú najlepšie výsledky pri teplote 15°C až 27°C. Ak je batéria príliš studená a nemožno ju skladovať v interiéri, možno na jej zohriatie použiť prikrývku na batériu. Rovnako ako pri spaľovacích automobiloch by ste mali kontrolovať aj tlak v pneumatikách, ktorý môže v chlade klesnúť.
Vodiči elektromobilov by mali sledovať aj úroveň nabitia batérie a zabezpečiť, aby sa príliš neznížila, pretože jej opätovné nabitie do plného stavu bude v chlade trvať dlhšie. Mnohé elektromobily v skutočnosti obmedzujú rýchlosť nabíjania, keď je batéria studená, aby ju chránili pred extrémnymi výkyvmi teploty. Domáce nabíjačky sú v tomto smere užitočné, pretože vodiči môžu nechať svoj elektromobil pripojený k sieti cez noc (s maximálnym nastavením nabitia okolo 70%), čo udrží teplotu batérie.