Domov Novinky DJI ruší blokovanie štartu v zakázaných zónach

DJI ruší blokovanie štartu v zakázaných zónach

Zdielať

Revolúcia v používaní dronov alebo riziko pre bezpečnosť?

Čínska spoločnosť DJI, ktorá ovláda približne 90% trhu s hobby dronmi v Spojených štátoch, oznámila zásadnú zmenu vo svojej bezpečnostnej politike. Geofencing je technológia, ktorá vytvára virtuálne hranice v určitých oblastiach, aby zabránila dronom v lietaní do zakázaných zón. Výrobca zaviedol tento systém v roku 2013 ako dobrovoľné bezpečnostné opatrenie, keď pravidlá pre používanie dronov ešte neboli dostatočne rozvinuté.

Cieľom bolo predísť neúmyselným prienikom do citlivých oblastí, ako sú letiská, vládne budovy alebo väznice. Od 13. januára 2025 prestala softvérovo blokovať lety svojich dronov v citlivých oblastiach, ako sú letiská, vojenské základne či Biely dom. Tento krok, ktorý prichádza v čase rastúceho napätia medzi USA a Čínou, vyvolal množstvo otázok a diskusií o bezpečnosti, zodpovednosti a budúcnosti regulácie dronov.

Systém sa osvedčil najmä po incidente z roku 2015, keď dron havaroval na trávniku pri Bielom dome. Odvtedy firma postupne rozširovala geofencing na ďalšie zóny, vrátane oblastí s prebiehajúcimi záchrannými prácami, ako sú požiare. Napriek tomu, že geofencing nebol vyžadovaný zákonom, DJI ho považoval za dôležitý nástroj na podporu zodpovedného používania dronov.

Od januára 2025 výrobca prestal blokovať štart dronov v zakázaných zónach v Spojených štátoch. Namiesto toho budú tieto oblasti označené ako „zlepšené varovné zóny“ (Enhanced Warning Zones). Používateľ dostane upozornenie, že vstupuje do rizikovej oblasti, ale konečné rozhodnutie o lete bude na ňom. Táto zmena bola implementovaná prostredníctvom aplikácií DJI Fly a DJI Pilot.

Spoločnosť vo svojom blogu uviedla, že tento krok je v súlade s princípmi regulátorov, ako je americký Federálny úrad pre letectvo (FAA), ktorý kladie zodpovednosť za dodržiavanie pravidiel na samotných operátorov dronov. „Technológie ako Remote ID poskytujú úradom nástroje na presadzovanie existujúcich pravidiel,“ uviedol Adam Welsh, globálny šéf politiky DJI.

Zmena politiky vyvolala zmiešané reakcie. Na jednej strane ju niektorí vítajú ako krok k väčšej slobode a zodpovednosti pilotov. Na druhej strane však existujú obavy, že odstránenie geofencingu môže viesť k zvýšenému počtu incidentov. Výrobca uviedol, že zmena politiky v USA nasleduje po podobnom kroku v Európskej únii, kde bol geofencing postupne zrušený v roku 2024.

V krajinách ako Belgicko, Nemecko a Francúzsko boli zakázané zóny nahradené varovnými zónami, pričom piloti musia získať povolenie na lety v kontrolovanom vzdušnom priestore. Napriek tomu, že technické obmedzenia boli odstránené, lietanie v zakázaných zónach je stále nelegálne. Porušenie pravidiel môže viesť k pokutám až do výšky 20-tisíc dolárov a dokonca k odňatiu slobody až na 12 mesiacov.

Bývalý šéf globálnej politiky DJI Brendan Schulman označil tento krok za „pozoruhodný odklon od doterajšej bezpečnostnej stratégie s potenciálne obrovským dopadom, najmä medzi pilotmi dronov, ktorí si dostatočne neuvedomujú obmedzenia vzdušného priestoru a vysoce rizikové oblasti.“ Schulman tiež upozornil, že geofencing významne prispel k bezpečnosti letectva.

Obavy z bezpečnostných rizík nie sú neopodstatnené. Len týždeň pred zmenou politiky došlo v Los Angeles k incidentu, keď malý dron poškodil krídlo hasičského lietadla SuperScooper Quebec 1 počas zásahu proti požiaru. Lietadlo muselo byť dočasne vyradené z prevádzky, čo mohlo mať vážne následky pre záchranné práce. Podľa FBI dron pravdepodobne nebol vybavený technológiou Remote ID, ktorá umožňuje identifikovať drony počas letu.

Vyšetrovatelia preto musia použiť „spätné vyšetrovacie metódy“ na zistenie identity pilota. Zmena politiky prichádza v čase, keď spoločnosť čelí rastúcemu tlaku zo strany americkej vlády. Kongres v decembri 2024 schválil obranný zákon, ktorý dáva DJI jeden rok na to, aby preukázala, že jej produkty nepredstavujú bezpečnostné riziko pre USA.

Americká colná správa už teraz blokuje import niektorých modelov kvôli podozreniam z využívania nútenej práce Ujgurov pri výrobe. Ministerstvo obchodu USA navyše zvažuje nové pravidlá, ktoré by mohli obmedziť alebo úplne zakázať používanie dronov vyrobených v „nepriateľských krajinách“. DJI tieto obvinenia odmieta a označuje situáciu za nedorozumenie.

Zrušenie geofencingu otvára otázky o budúcnosti regulácie dronov. Kým technológie ako Remote ID poskytujú úradom nástroje na presadzovanie pravidiel, ich účinnosť závisí od dodržiavania zo strany používateľov. Zmena politiky kladie väčšiu zodpovednosť na pilotov, čo môže byť výzvou najmä pre menej skúsených operátorov.

Rozhodnutie DJI zrušiť geofencing predstavuje významný moment v histórii používania dronov. Hoci tento krok prináša väčšiu slobodu pre pilotov, zároveň zvyšuje riziko incidentov v citlivých oblastiach. Budúcnosť ukáže, či táto zmena povedie k zodpovednejšiemu používaniu dronov, alebo naopak k zvýšeniu bezpečnostných problémov. Jedno je však isté – DJI opäť posúva hranice toho, čo je možné v oblasti technológií a regulácie.

1, 2 , 3