Domov Novinky Čo sa mení v EÚ pri predaji áut po roku 2035?

Čo sa mení v EÚ pri predaji áut po roku 2035?

Zdielať

EÚ by mohla povoliť predaj nových automobilov so spaľovacími motormi po roku 2035.

Agentúra tento týždeň informovala, že Európska únia zvažuje, že po zákaze spaľovacích áut v roku 2035 umožní výrobcom automobilov predávať autá na syntetické palivo. Podľa publikácie Európska komisia už vypracovala plány, ale ešte to nie je hotová vec. Minulý týždeň sa objavili informácie, že Nemecko a šesť európskych krajín sa spojili proti legislatíve, o ktorej sa malo tento mesiac hlasovať na konečné schválenie. Európska komisia minulý rok pri každej príležitosti zákaz schvaľovala a zákon podporovala. Začiatkom marca Nemecko vyjadrilo obavy o minimalizáciu straty pracovných miest a zároveň žiadalo záruky, že budúce spaľovacie automobily budú môcť fungovať na elektronické palivá.

Návrh umožní predaj nových automobilov so spaľovacími motormi, ak budú využívať e-palivá. Zároveň žiada, aby takéto vozidlá mali schopnosť rozpoznať typ používaného paliva a zabrániť prevádzke vozidla, ktoré používa iné ako elektronické palivo. To by však podľa správy nútilo výrobcov automobilov vyvíjať nové spaľovacie motory. Komisia a nemecké orgány sa snažia dosiahnuť dohodu do ďalšieho samitu EÚ, ktorý sa uskutoční vo štvrtok. V novembri EÚ členským štátom oznámila, že akýkoľvek návrh na autá s elektronickým pohonom po roku 2035 sa predloží až po tom, ako blok schváli zákaz. Akýkoľvek návrh musí byť v súlade so zákazom do roku 2035, uviedol šéf klimatickej politiky bloku Frans Timmermans.

Porsche je jednou z viditeľnejších firiem, ktoré investujú do e-palív. V auguste 2022 investovala 75 miliónov dolárov do holdingu vyrábajúcej syntetické palivá. Porsche začalo s výrobou e-palív v decembri a prvé kvapky použilo na natankovanie vozidla 911. Zariadenie je v pilotnej fáze, vyrába 130000 litrov ročne, pričom cieľom je zvýšiť túto produkciu na 550 miliónov litrov ročne približne do roku 2027. To je však len kvapka v mori z hľadiska celosvetovej spotreby paliva a je nepravdepodobné, že v najbližších rokoch bude spustený dostatočný počet staníc na výrobu e-palív. Porsche nie je jedinou automobilkou, ktorá verí, že e-palivá majú budúcnosť. Aj Lamborghini sa minulý rok vyjadrilo podobne o syntetickom palive.

Zdroj