Obchody ako Temu a Shein sú veľkou konkurenciou aj pre gigantov ako Amazon.
Popularita čínskych obchodov ako Temu a Shein stúpa a to nielen v našich končinách. Aj keď sa objavuje kritika, že tieto obchody porušujú ochranné známky a kopírujú, zákazníci počúvajú peňaženku. Dobre to vidno na oblečení, porovnávali sme dva rovnaké kúsky oblečenia, mali rovnaký materiál, strih, rozdielom bol nápis výrobcu na malom štítku za krkom. A taktiež cena, produkt britského výrobcu bol niekoľkonásobne drahší ako jej verzia zo Sheinu.
Popularita oblečenia od čínskych predajcov je preto veľmi vysoká. Na oblečení sa nemá čo pokaziť, jediné riziko je že oblečenie nie je tak celkom z takého materiálu ako tvrdí výrobca a následná reakcia pokožky, toto však nie je problémom vyslovene len čínskych výrobcov. Čo sa týka kvality materiálu, napríklad z dôvodu roztrhnutia, z dlhodobého pozorovania usudzujeme, že je to viac-menej rovnaké ako u európskych a amerických výrobcov.
Samozrejme, pozor si treba dávať pri iných typoch výrobkov, kde prípadná nekvalita môže spôsobiť vážne následky. Nie sú to len hračky pre deti s ostrými hranami, ale aj elektronika. Nabíjačka z Číny od neznámeho výrobcu za 3 eurá vystavuje používateľa riziku že prekvapí požiarom nielen seba, ale aj susedov. Na toto všetko sa rozhodol zareagovať Amazon, ktorého zisku vplyvom čínskych predajcov trpia.
Založil konkurenciu pod svojou vlastnou značkou Haul. Spoločnosť prezentuje svoj obchod ako bezpečný, predávané produkty nespôsobia škodu, sú autentické a spĺňajú všetky potrebné regulácie. Všetky predávané veci stoja menej ako 20 amerických dolárov, pričom väčšina je dokonca pod úrovňou 10 dolárov. Doručenie trvá jeden až dva týždne, pri objednávke nad 25 dolárov je bezplatné, inak 3,99 amerického dolára.
Lehota na vrátenie tovaru je 15 dní pre veci nad 3 doláre, a pri nákupe nad 50 dolárov ponúka 5% zľavu a pri cene nákupu nad 75 dolárov dokonca 10%. Ponuka Amazonu je však „čisto mobilná“. Nákupy je možné robiť len cez Amazon aplikáciu, alebo návštevou amazon.com/haul z mobilného zariadenia. Pri použití desktopu sa zjaví hláška že Haul je len mobilná záležitosť a oznamuje že treba v Amazon aplikácii vyhľadať „Haul“ a taktiež ponúka QR kód na naskenovanie fotoaparátom mobilného zariadenia, ktorý presmeruje na stránku Haulu.
Pre nákup na Haul cez klasický počítač bude treba šikovný doplnok do prehliadača na nasimulovanie mobilného zariadenia, zážitok z používania stránky navrhnutej pre rozmery telefónu na veľkej obrazovke počítača však nebude optimálny. Haul je zatiaľ dostupný len v USA. Ak sa ponuka značky Amazonu osvedčí, je možné že bude expandovať, a štáty ako Kanada, Austrália alebo členské krajiny EÚ kam patrí aj Slovensko by mohli byť medzi prvými voľbami.
Haul by sa dal vnímať ako predajca s výhodami Temu, ale bez nevýhod Temu. Ako sa to ujme v praxi ukáže až čas. O Temu sme písali aj v našom článku a kupovať technologicky zložitejšie veci z takýchto obchodov je častokrát lotéria. To že nejaké príslušenstvo alebo obdobný tovar vyrába čínska značka a ponúka ho na predaj za niekoľkonásobne nižšiu cenu ako zavedená značka zo západu nemusí nutne znamenať nekvalitu. Pri kúpe lacnejšej verzie pokročilého tovaru na obchodoch ako Temu je dobré si nájsť recenzie, a zvážiť, či ušetrené peniaze naozaj stoja za vyššiu mieru potencionálneho rizika.