V súčasnej dobe je bežné nakupovať takmer čokoľvek na splátky.
Či už je to investícia do vlastnej nehnuteľnosti alebo vybavenia domácnosti, nákup elektrospotrebičov, mobilných telefónov, áut, športových či hoby potrieb, ale už aj platba za skrášľovacie operácie alebo dovolenky. Takýto nákup na splátky je prakticky pôžičkou, ktorú treba spravidla splácať aj niekoľko rokov. S tým by v zásade nemal byť problém, je však potrebné si to dobre premyslieť.
Do úvahy treba brať všetky náklady rodiny a jej reálne možnosti. Prinášame rady, ktoré by mali záujemcovia zvážiť pred uzavretím zmluvy o akomkoľvek úvere a taktiež tipy, ako sa vyhnúť problémom pri splácaní. Treba si dobre prepočítať možnosti rodinnej kasy – premyslieť si, aké sú očakávané príjmy na dlhšiu dobu a taktiež zvážiť to, na čom je možné v domácnosti ušetriť. Ak záujemca pravidelne míňa celú mesačnú výplatu, prakticky nemá priestor splácať úver a radíme nepožičiavať si.
Je dobré si spočítať všetky náklady, pričom výška možnej mesačnej splátky pôžičky je rozdielom príjmov a výdavkov. Záujemcom odporúčame aby boli na seba prísni, zvolil si radšej vyššiu splátku s kratšou dobou splácania. Odporúčame nenechať sa zlákať na nižšie mesačné platby za podmienok, že záujemca bude platiť dvakrát dlhšie, pretože s úrokmi v konečnom dôsledku spravidla zaplatí viac.
Je dobré zvažovať pre a proti, myslieť na budúcnosť. Vždy je dobré držať sa osvedčeného pravidla, že doba užívania predmetu na ktorý si berie (záujemca) úver, by mala byť dlhšia ako splatnosť požičaných peňazí. Toto platí obzvlášť v súčasnej dobe, kedy sa blížia letné dovolenky a mnohých môže zlákať vidina exotiky na splátky. Aj dovolenku treba finančne plánovať s väčším predstihom a určite nie je žiadúce bezhlavo si požičať tisíce eur na luxusný pobyt.
Niekedy sa oplatí uskromniť a myslieť na budúcnosť. Keď si už požičať, tak radšej sa oplatí investovať trebárs do vybavenia domácnosti, čo záujemcom poslúži dlhé roky. Ak si záujemcovia berú pôžičku, obrátiť by sa mali len na preverené spoločnosti – v prípade, že sa už rozhodli vziať si pôžičku, dôležité je nedostať sa na „lep“ nelicencovaným spoločnostiam, ktoré sú často bez kontroly štátu a tým pádom aj bez dostatočnej ochrany dlžníkov.
Na prvý pohľad môžu poskytovať výhodné podmienky, na nakoniec sa nezriedka objavia rôzne skryté položky, poplatky i sankcie a veľmi vysoké úrokové sadzby. Dôležité je vybrať si férového poskytovateľa úverov. Overenie, či je v zozname Národnej banky Slovenska a či má oprávnenie na poskytovanie spotrebiteľských úverov je k dispozícii na webe.
Nesplácaný úver „neplátať“ ďalším úverom – dôležitým pravidlom je nikdy si nepožičiavať na splátky iných pôžičiek, ak to záujemcom „nevychádza“, mohli by sa dostať do ešte väčších problémov. V takomto prípade by sa mali záujemcovia radšej obrátiť na odborníkov, ktorí môžu pomôcť napríklad s konsolidáciou pôžičiek alebo poradiť nájsť konkrétne riešenie vašej situácie.
Orientovať sa podľa údajov RPMN – starostlivo si vyberať finančný produkt, ktorý záujemcom a rodine vyhovuje. Jediným kritériom by však nemal byť len úrok, s akým si požičiava peniaze, ale veľmi dôležité je sledovať ročnú percentuálnu mieru nákladov (RPMN), ktorá v sebe zahŕňa všetky náklady spojené s pôžičkou. Záujemca o pôžičku by si mal vyberať z viacerých ponúk, porovnávať a pred finálnym výberom poskytovateľa pôžičky si ako prvý krok skúsiť vyplniť úverovú kalkulačku, ktorú bežne ponúkajú banky a úverové spoločnosti.
Ponuky treba brať len orientačne. Je vhodné požiadať o konkrétnu ponuku, dajme tomu u 2-3 firiem, nie zbytočne viac. Pretože všetky tieto ponuky sa posielajú do úverového registra a nadmerné množstvo by záujemcu mohlo poškodiť. Je dobré, keď od záujemcu firma žiada čo viac informácií. Znamená to, že si skutočne preveruje, či je záujemca schopný splácať. Vyhnúť treba takým podnikom, ktoré nezaujímajú ani príjmy.
Je dobrí podrobne čítať zmluvu a pýtať sa, ak niečomu (záujemca) nerozumie. Je naozaj nesmierne dôležité nepodpísať zmluvu, ktorú si pred tým neprečíta. Seriózny poskytovateľ záujemcom dá dostatok času na jej preštudovanie a zodpovie všetky otázky. Ak záujemcovi pôžičku zamietnu, je dobré sa pýtať na dôvody. Niekedy tieto prekážky jednoducho možno odstrániť, inokedy treba počkať niekoľko mesiacov, až sa situácia zlepší alebo sa možno obrátiť na inú inštitúciu.
Rozhodne si treba dať pozor na úžerníkov. Ak záujemcovi z objektívnych dôvodov nebola pôžička poskytnutá, odporúčame si radšej nepožičiavať hocikde za každú cenu, môže to vyjsť poriadne draho. Je takisto vhodné si prekontrolovať dokumenty a dávať si pozor na termíny. Po uzavretí zmluvy si treba vždy poriadne preveriť, či záujemcovi prišla celá suma uvedená v zmluve. Taktiež si treba strážiť dátum prvej splátky, dobré je si nastaviť trvalý príkaz na úhradu.
Po ukončení zmluvy poskytovateľ zvyčajne posiela list, že pôžička bola splatená. Ak záujemcovi nepríde, odporúčame si vyžiadať ho a takisto nezabudnúť zrušiť trvalý príkaz. Informácie o bezproblémovom splácaní zostáva v úverovom registri a poslúži pri žiadosti o ďalšiu pôžičku. Ak sa záujemca dostane do problémov, čo má robiť?
V dnešnej dobe nie je ničím výnimočným, že sa komukoľvek môže náhle zmeniť životná situácia, či už príde o prácu, znížia sa mu príjmy alebo je dlhodobo práceneschopný, zákonite sa môže dostať do problémov so splácaním. Jedným z riešení môže byť flexibilná pôžička dohodnutá vopred, kedy si podľa potreby mení výšku splátok a pohybuje sa v rámci stanoveného minima a maxima splátok. Ďalšou možnosťou je poistiť si splácanie.
V prípade, že napríklad raz zabudne záujemca zaplatiť splátku, seriózny poskytovateľ by to mal pripomenúť, a to bez ďalších sankcií. Ak sa objaví akýkoľvek problém so splácaním, bezodkladne o tom spoločnosť treba informovať a požiadať o pomoc. Overení poskytovatelia pôžičiek majú systematické riešenia a dokážu aj v ťažkej životnej situácii pomôcť.