Domov Novinky Slováci minú za darčeky menej, mnohí vyhľadávajú zľavy

Slováci minú za darčeky menej, mnohí vyhľadávajú zľavy

Zdielať

Až 46% Slovákov utratí za vianočné darčeky pre svojich blízkych menej ako v minulosti, dôvodom je zdražovanie.

Pätina ľudí preto čaká na zľavy a jeden z desiatich nebude kupovať žiadne darčeky. Na druhej strane, pre 20% opýtaných vysoká inflácia nehrá žiadnu rolu. Ako ďalej ukázal prieskum, najviac – až štvrtina, minie za darčeky pre jedeného člena domácnosti menej ako 40 eur. Je tu však aj 10% takých, ktorí nemajú problém na jedného minúť aj vyše 200 eur. Najčastejšie si ľudia pod stromčekom nájdu oblečenie, nesleduje kozmetika a na treťom mieste sú to knihy. Prevládajú kupujúci, ktorí väčšiu časť darčekov vybavia v e-shopoch a druhú, menšiu časť, v kamenných predajniach. Len v klasických obchodoch nakupuje už iba 13% ľudí. Tohtoročné zdražovanie má vplyv aj na nakupovanie darčekov pre svojich blízkych pod vianočný stromček. Na otázku, aký vplyv bude mať vysoká inflácia na nakupovanie darčekov, odpovedalo až 46% opýtaných, že v porovnaní s minulosťou minú menej. Na druhej strane, je tu 20% Slovákov, ktorých zdražovanie pri predvianočnom nakupovaní nijako nelimituje.

Rovnaký počet respondentov zase čaká na výpredaje, niektorí pre zmenu kúpili darčeky v predstihu, lebo si myslia, že tesne pred sviatkami budú drahšie. 10% sa pre zdražovanie rozhodlo darčeky tento rok vôbec nekupovať. Najčastejším darčekom tohtoročných Vianoc bude oblečenie, ktoré si podľa prieskumu nájde presná polovica Slovákov. Potom je to kozmetika (43%), knihy (40%), drobné darčekové predmety (29%) a elektronika (20%). Devätnásť percent dostane hotovosť a mnohí sa budú tešiť aj zo športového vybavenia či darčekových balíčkov (po 17%). Nasledujú módne doplnky, poukážky, zážitkové vouchre, šperky, hračky a dovolenky. Ako ďalej ukázali výsledky prieskumu, štvrtina opýtaných (presne 26%) dá za darčeky pre jedeného člena domácnosti menej ako 40 eur, ďalších 21% minie na jedného dvojnásobok a 17% aj trojnásobne viac (do 120 eur). Sú tu však aj takí, čo si dovolia minúť aj oveľa viac. 12% nemá problém kúpiť darčeky pre svojho blízkeho v hodnote od 121 do 200 eur, 7% od 201 do 400 eur a 3% aj vyše 400 eur. Keď sa pozrieme na to, z čoho to budú Slováci financovať, tak najbežnejšími sú zdroje z výplaty (57%), úspor (39%) a prostredníctvom kreditnej karty (13%). Potom je to úver či nákup na splátky.

Určite neodporúčame brať si pôžičky na vianočné darčeky a na veci rýchlej spotreby alebo luxusný tovar. Keď si požičiate na vianočný darček, tak radosť z neho je po krátkom čase preč, ale vy potom rok alebo dva splácate pôžičku. Je dôležité, aby boli ľudia na seba prísni a pôžičku si brali naozaj len vtedy, keď na ňu budú mať a aby si, najmä v dnešnej dobe vyberali tzv. flexibilnú pôžičku. Tam si môžete v priebehu splácania meniť výšku splátky. To znamená, keď máte dostatok peňazí, tak splácate väčšiu čiastku a tým pôžičku rýchlejšie zaplatíte a ušetríte. Pri pohľade na to, kde ľudia darčeky nakupujú, sa ukazuje, že štyria z desiatich väčšiu časť darčekov kúpia v e-shopoch a druhú, menšiu časť, v kamenných predajniach. Opačnú preferenciu v takomto kombinovanom nakupovaní má 27% respondentov. Výlučne v klasických obchodoch nakupuje už len 13% ľudí a iba na internete 6%.

To, že sú Slováci citliví na rast cien tovarov a služieb, odzrkadľuje aj ich pomerne časté vyhľadávanie zliav a výpredajov. Dvaja z desiatich nakupujú vianočné darčeky jedine v zľavách a viac ako 80% takto aspoň ich časť. Veľkú väčšinu darčekov ľudia hodlajú nakúpiť na Slovensku, len 12% v zahraničí. V takom prípade je to najčastejšie Rakúsko (43%), nasleduje Česká republika a Poľsko (po 31%), potom Nemecko a Maďarsko. Nie je ničím výnimočným, že takmer 90% Slovákov bude tráviť Vianoce doma, viac ako 20% bude u známych či príbuzných a len pár percent na horách či niekde v teple pri mori.