Domov Novinky Tesla Cybertruck bude z veľmi tvrdej ocele

Tesla Cybertruck bude z veľmi tvrdej ocele

Zdielať

Tesla požiadala o patent na novú „ultratvrdú“ oceľovú zliatinu, ktorú plánuje použiť pri elektrickom pick-upe Cybertruck.

Jedným z najväčších rozlišovacích znakov vozidla je skutočnosť, že firma ho plánuje vyrobiť s karosériou a „exoskeletom“ z „ultra tvrdej“ nehrdzavejúcej ocele. Ako sa uvádza: „Cybertruck má vonkajší plášť vyrobený s ohľadom na maximálnu odolnosť a ochranu cestujúcich. Počnúc takmer nepreniknuteľným exoskeletom je každý komponent navrhnutý pre vynikajúcu pevnosť a odolnosť, od konštrukčného plášťa z ultra tvrdej 30x za studena valcovanej nehrdzavejúcej ocele až po pancierové sklo Tesla.“ Automobilka uviedla, že preň plánuje vyvinúť vlastnú zliatinu, a teraz požiadala o patent, aby si zabezpečila duševné vlastníctvo, ktoré za ním stojí.

V patentovej prihláške s názvom „Ultra tvrdá zliatina za studena spracovanej ocele“ firma uviedla, že by sa mohla použiť vo vozidle s exoskeletom: „V niektorých prevedeniach aspoň jeden vonkajší panel a/alebo karoséria vozidla pozostáva z oceľovej zliatiny. V niektorých prevedeniach je architektúra vozidla navrhnutá tak, že vonkajšie panely vozidla prispievajú aj ku konštrukčným vlastnostiam vozidla, pričom takéto vonkajšie panely vozidla sa môžu označovať ako „exoskelet“. V niektorých prevedeniach je vonkajší panel vytvorený alebo je vytvorený z monolitického plechu z oceľovej zliatiny. V niektorých prevedeniach odolnosť monolitického kovového plechu voči korózii umožňuje, aby sa vonkajší panel vozidla používal bez použitia antikorózneho náteru alebo ochranného prostriedku proti korózii (napr. farby). V niektorých prevedeniach vonkajší povrch vonkajšieho panelu neobsahuje farbu.“

To nás vedie k presvedčeniu, že ide skutočne o zliatinu, ktorú výrobca plánuje použiť pre cybertruck. V patentovej prihláške firma zdieľala niektoré technické špecifikácie oceľovej zliatiny: „V jednom aspekte je opísané zloženie oceľovej zliatiny. Zloženie obsahuje Fe, tvrdosť je aspoň okolo 400 HV a odolnosť proti korózii Epit-Eocp je aspoň okolo 500 mV vo vodnom roztoku chloridu sodného s obsahom 3% hmotnosti. V niektorých prevedeniach je tvrdosť približne 420 HV až 500 HV. V niektorých prevedeniach je korózna odolnosť Epit-Eocp približne 520 mV až 800 mV. V niektorých prevedeniach je korózna odolnosť Epit-Eocp približne 520 mV až 600 mV.“

Ďalej sa uvádza: „V niektorých prevedeniach má zloženie medzu klzu najmenej približne 1100 MPa. V niektorých prevedeniach má kompozícia ťažnosť aspoň približne 60° uhol ohybu pri hrúbke 1,8 mm. V niektorých prevedeniach sa tvorba martenzitu začína pri teplote približne 260 K až približne 340 K. V niektorých prevedeniach sa tvorba martenzitu začína pri teplote približne 260 K až približne 320 K. V niektorých prevedeniach má zloženie najmenej 12 % obj. martenzitu. V niektorých prevedeniach má zloženie medzu klzu najmenej približne 1100 MPa.“ Výrobca automobilov tvrdí, že prekonáva iné zliatiny.

Zatiaľ nie je jasné, kto bude túto zliatinu pre Teslu vyrábať, ale objavili sa chýry, že potenciálnym partnerom by mohla byť Steel Dynamics, ktorá prevádzkuje nový obrovský závod v Texase neďaleko miesta, kde výrobca plánuje vyrábať cybertruck. Tesla plánuje začať výrobu Cybertrucku v továrni Gigafactory Texas v Austine toto leto a na budúci rok rozbehnúť sériovú výrobu.

Zdroj