Na základe údajov Counterpoint Research bol 1. štvrťrok najhorším prvým štvrťrokom pre dodávky smartfónov v Európe od roku 2013.
V druhom štvrťroku trh klesol o 13% v porovnaní s 1. štvrťrokom na celkových 40,3 milióna dodaných kusov, čo je najhorší 2. štvrťrok od roku 2020. V porovnaní s 2. štvrťrokom minulého roka trh klesol o 11%, čo však neposkytuje úplný obraz o zaujímavej dynamike, ktorá tu funguje. Vojna, otrasená ekonomika a oživenie COVID-19 – to všetko brzdilo výrobcov smartfónov. Na prvý pohľad sa Samsungu a Applu darilo: ich dodávky a trhový podiel v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka vzrástli. Obe však vykázali prudký pokles oproti 1. štvrťroku tohto roka. V prípade spoločnosti Samsung bol 2. štvrťrok 2021 najslabším štvrťrokom za viac ako desať rokov, keďže v tom čase spoločnosť zápasila s odstávkami svojich vietnamských tovární.
Vďaka tomu sú čísla za tento 2. štvrťrok menej pôsobivé. V hre bol aj ďalší faktor: Samsung sa stiahol z Ruska, čo viedlo k poklesu dodávok v porovnaní s prvými tromi mesiacmi tohto roka. To isté podľa Counterpointu platí aj pre Apple. Dodávky vzrástli vďaka populárnemu iPhonu SE (2022), ale celkové dodávky neboli také vysoké, ako by mohli byť, keďže gigant sa stiahol z ruského trhu. Spoločnosť Xiaomi zažila opačnú situáciu ako Samsung. Q2 2021 ako svoj vôbec najlepší štvrťrok na európskom trhu, Q2 2022 už nie. Firma však ťažila zo stiahnutia Samsungu a Apple z Ruska, čo jej umožnilo dodať viac kusov. Top 5 uzatvárajú Oppo a Realme, ktoré mali tiež opačný osud. Oppo tvrdo zasiahli problémy s dodávkami a výrobou v Číne, zatiaľ čo Realme zaznamenal dvojciferný medziročný rast.
„Situácia v Európe je, bohužiaľ, naďalej bezútešná. Mnohé krajiny v Európe sa posúvajú bližšie k recesii a v mnohých krajinách okrem Ruska a Ukrajiny rastie aj vnútropolitické napätie, napríklad vo Francúzsku, Nemecku a Spojenom kráľovstve. Stále však dúfame, že dno bolo dosiahnuté a trajektória by sa mala čoskoro obrátiť smerom nahor, ale oživenie bude pravdepodobne dlhé a pomalé,“ povedal zástupca riaditeľa spoločnosti Counterpoint Research Jan Stryjak.