Domov Novinky Telekom zasiahol kyberútok, má limitované interné systémy

Telekom zasiahol kyberútok, má limitované interné systémy

Zdielať

Operátor informuje, že Slovak Telekom a T-Mobile Czech Republic sa počas nedele 26. júna 2022 stali terčom rozsiahleho kyber útoku.

Vo vyjadrení z 27. júna o 8:33 uvádza stanovisko: „Podnikli sme viaceré analýzy na vyhodnotenie celkových dopadov útoku a zároveň realizujeme množstvo aktivít pre obnovovanie viacerých interných systémov. Našou najvyššou prioritou je, aby naši zákazníci mohli neustále využívať svoje služby na našich sieťach. Aj v tejto situácii vkladáme extra úsilie, aby prevádzka služieb našim zákazníkom prebiehala v plnom režime, či ide o mobilné paušály, predplatené služby, pevný internet alebo TV služby. V súčasnosti sú však zasiahnuté naše interné IT systémy, bez ktorých nefunguje náš web či Telekom aplikácia. Dovolateľnosť na naše telefonické linky je limitovaná, či už služby zákazníkom alebo technický helpdesk. Naše predajne sú otvorené, ale momentálne fungujú iba v obmedzenom režime, kým nedôjde k postupnej obnove IT systémov. Mrzí nás, že v súčasnosti nemôžu zákazníci vybaviť svoje požiadavky, ale naše tímy sú vo dne i v noci v plnom nasadení. Očakávame, že obnova interných systémov bude prebiehať postupne a priebežne vás o nej budeme informovať.“

Operátor v priebehu dneška doplnil stanovisko (z 27. júna o 22:45h): „Ako sme avizovali, našou najvyššou prioritou bolo, aby naši zákazníci mohli neustále využívať svoje služby na našich sieťach. Aj počas vážneho útoku sme dosiahli, aby prevádzka služieb zákazníkov prebiehala v plnom režime a ich komunikačné potreby boli naplnené. Nepretržité poskytovanie služieb je kľúčové pre naše fungovanie na trhu. Vďaka obnove vybraných interných systémov majú zákazníci k dispozícii viac možností pre vybavovanie svojich požiadaviek:
1. Na predplatených kartách si môžu zákazníci tiež aktivovať dátové balíčky cez SMS a dobiť kredit osobne na predajniach, cez platobné terminály či bankomaty vybraných bánk.
2. Na mesačných paušáloch sa už dajú aktivovať dátové balíčky cez SMS.
3. Naše call centrá sú fungujú a naše predajne sú otvorené, aj keď s limitovanými možnosťami.
4. Čiastočne je obnovený aj náš web. Zákazníci si môžu prezerať ponuky služieb, informácie, cenníky, majú prístup do Wiki či FAQ. Zatiaľ nie je k dispozícii e-shop pre nákup nového smartfónu či paušálu.
5. Telekom aplikácia zatiaľ nie je funkčná pre manažovanie služieb.“

V utorok, 28. júna o 15:59 operátor doplnil informácie, kde informuje: „Obnova našich interných systémov po nedeľňajšom kyberútoku úspešne pokračuje. V uplynulých hodinách sa nám podarilo opätovne sprevádzkovať Telekom aplikáciu a e-shop s väčšinou funkcií:
1. zákazníci si môžu napríklad manažovať členov skupiny Magenta 1 a darovať im dáta.
2. priamo v Telekom aplikácií sa dajú aktivovať dátové balíčky či sledovať spotrebu.
3. k dispozícii je opäť aj aktivácia roamingových balíčkov cez Telekom aplikáciu.
4. na e-shope sa dá zadať objednávka paušálu či telefónu alebo aj predĺženie zmluvy.
Vzhľadom na pozastavenie zasielania zásielok v uplynulých dňoch môže dôjsť k ich meškaniu, postupne budeme dovybavovať aj objednávky či výmenu koncových zariadení. Tým pádom sú web Telekomu i aplikácia k dispozícii pre vybavovanie väčšiny zákazníckych požiadaviek. Naši zákazníci môžu neustále využívať svoje služby na našich sieťach a prevádzka prebieha v plnom režime. Aktuálne majú k dispozícii čoraz viac možností pre manažovanie služieb.“