Domov Novinky Zakrivené obrazovky a ich cesta z kina do domácnosti

Zakrivené obrazovky a ich cesta z kina do domácnosti

Zdielať

Changhong-3Zakrivené obrazovky sa stali hviezdami tohtoročného veľtrhu CES 2014, kde túto novinku predstavilo hneď niekoľko veľkých výrobcov – medzi nimi napríklad Samsung, LG alebo Changhong. História týchto obrazoviek však siaha oveľa ďalej do minulosti.

Na zakrivenom 70 mm plátne sa premietali filmy v kinách už v 50. až 70. rokoch minulého storočia, môžeme teda hovoriť o akomsi návrate ku koreňom. Vôbec prvým zakriveným plátnom na svete bola Cinerama, ktorá bola po prvýkrát predstavená v New Yorku v roku 1952. Horizontálne zakrivené plátno potom začalo používať mnoho kín, medzi nimi aj Cinerama Dome v Hollywoode, aby tak zabránili skresleniu obrazu, ktoré vznikalo u superširokých formátov, ako napríklad CinemaScope (23:9).

Prehnuté plátna sa dodnes používajú vo veľkoformátovom kinematografickom systéme IMAX a štandardne sa na nich premieta v kinosálach pre ich schopnosť vytvoriť živý obraz a vtiahnuť divákov hlbšie do deja. Štandardné IMAX obrazovky sú 22 metrov široké a 16 metrov vysoké, ale existujú aj obrazovky väčších rozmerov. IMAX patrí medzi najúspešnejšie veľké formáty, ktoré sa v súčasnej kinematografii používajú. Moderné zakrivené obrazovky boli prvýkrát uvedené na trh v roku 2013. Vďaka širšiemu zornému poľu poskytujú doteraz najdokonalejší divácky zážitok zo všetkých dostupných televízií.

Changhong-2

Rovnako ako v kine môžete sedieť na dobrých aj zlých sedadlách, aj doma si môžete pred zakrivenú obrazovku sadnúť lepšie, ale aj horšie. Tzv. „sweet spot“, teda optimálnu pozíciu na sledovanie nájdete priamo pozdĺž stredovej osi televízora, s centrálnym bodom obrazovky na úrovni očí. Výrobcovia na základe diváckych testov uvádzajú, že oproti plochým obrazovkám poskytujú tie zakrivené väčší rozsah uhlov pohľadu a minimálne lichobežníkové skreslenie.

Na fakte, že zakrivené obrazovky poskytujú širšie zorné pole a že výrazný posun od centra obrazovky spôsobuje väčšie skreslenie obrazu, než je tomu u plochých obrazoviek, sa ale výrobcovia nezhodujú. Na čom sa naopak ale všetci zhodnú, je skutočnosť, že zakrivené obrazovky minimalizujú odlesky okolitého svetla, film naviac zakrivením získava väčšiu hĺbku a dokáže tak divákov vtiahnuť hlbšie do deja.

Changhong

Budúcnosť zakrivených televízorov je zatiaľ vo hviezdach, či sú trh a spotrebitelia na túto novinku pripravení, ukáže až čas. Zakrivenie obrazovky síce preukázateľne poskytuje lepší vizuálny zážitok, dokáže sa však vyrovnať atmosfére v kine? Takisto bude zaujímavé sledovať, ako sa bude vyvíjať cenová politika producentov. Ceny výrazne ovplyvňujú nákupné rozhodnutia spotrebiteľov a zrejme sa najvýznamnejšie podpíšu pod úspech, či neúspech zakrivených televízorov na trhu.

Mnohí odborníci „zakriveným“ technológiám predpovedajú osud 3D technológie, ktorá napriek veľkej pozornosti TV výrobcov nenaplnila očakávania a jej ďalší rozvoj sa minimálne nateraz výrazne spomalil. Zatiaľ to však vyzerá tak, že väčšina veľkých hráčov zakrivenej budúcnosti opatrne verí. Či si zakrivené obrazovky nájdu svoje miesto v domácnostiach však rozhodnú spotrebitelia.

Zdroj: Tlačová správa Changhong

Odpovedať

Vložte komentár prosím!
Zadajte svoje meno