Domov Novinky Zachyťte najlepšie okamihy behu

Zachyťte najlepšie okamihy behu

Zdielať

Najlepsie okamihy behu 01Tiež ste prepadli kúzlu fotografie a chceli by ste dokumentovať bežecké udalosti, tak aby vaše fotky boli ako od profíka? Nasledujúce rady sú práve pre vás. Prípravy na fotografovanie behu je teda dobré spojiť rovno s prípravami na samotné preteky. Ideálne je dohodnúť sa priamo nad mapou trate, ktorú pobežíte, aké miesta budú na fotenie najvhodnejšie.

Tie je potom dobré obsadiť čo najskôr, hlavne pri masových akciách. Pri mestských behoch, maratónoch, polmaratónoch a podobne bývajú okraje trasy doslova obalené divákmi. Skúste k celej akcii pristúpiť ako k reportáži. Najlepšou metódou ako “podať správu” o pretekoch je riadiť sa známou mantrou fotografov “celok – polocelok – detail”. Celok znamená, že širokouhlým objektívom zachytávame zahustený priestor štartu, čím ukážeme množstvo pretekárov i divákov.

Najlepsie okamihy behu 02

Polocelok: stredným ohniskom objektívu zobrazíme postavy favoritov závodu, čo je prvá štartová skupinka. Teleobjektívom potom zachytávame portréty, teda detail – napätie posledných sekúnd pred štartom v tvárach bežcov. Tak, ako každý príbeh má začiatok a koniec, tak aj preteky majú štart a cieľ, nezmeškajte teda rozhodujúce momenty, ktoré sa neopakujú. Pri celkoch a polocelkoch nie je s expozíciou problém, všetko závisí na okolitom prirodzenom osvetlení.

Pri nočných pretekoch je potrebné náležite zvýšiť citlivosť ISO. Na detaily je treba voliť kratší čas, najmä z dôvodu vysokej uhlovej rýchlosti kmitajúcich končatín a tiež na potlačenie pohybovej neostrosti vzniknutej držaním prístroja s teleobjektívom. Pri portrétoch pracujeme s malou hĺbkou ostrosti, teda používame malé zaclonenie.

Najlepsie okamihy behu 03

Samostatnou kapitolou, už trochu náročnejšou, je zachytenie dynamiky pohybu pomocou dlhších časov uzávierky. V zásade používame dve možnosti :

  • Fotoaparát stojí a pohybuje sa bežec alebo skupina bežcov. To je veľmi efektné hlavne pri nočných pretekoch, kedy čelovky bežcov doslova maľujú. Je vhodné použiť širšie ohnisko a hlavne statív, pri presnej práci vznikne krásny kontrast ostrého prostredia (mesta, prírody) a neostrých farebných pásov (bežci). Toto je možné ešte doplniť bleskom synchronizovaným tzv. na druhú lamelu. Efekt vynikne zvlášť pri veľkých, zomknutých skupinách bežcov.
  • Fotoaparát sa s nastaveným dlhším časom uzávierky (napr. 1/8 sekundy) pohybuje súčasne s bežcom, tzv. panning. Fotografujeme z ruky, sledujeme pretekára cez hľadáčik aj otvoreným druhým okom a fotíme počas tohto pohybu. Výsledkom je relatívne ostrý bežec a rozmazané pozadie, dojem rýchlosti je naozaj veľmi výrazný. Technika sa používa počas dňa, v noci doplníme fotenie opäť bleskom synchronizovaným na druhú lamelu. Vhodné na zachytenie jednotlivých pretekárov. Ideálnym technickým vybavením je zrkadlovka s príslušnými objektívmi. Ak fotografujeme kompaktným fotoaparátom, vyberieme si model s možnosťou manuálne nastaviť clonu, čas a ISO.

Zdroj: Tlačová správa Nikon

Odpovedať

Vložte komentár prosím!
Zadajte svoje meno