Domov Novinky Najlepšie zľavy na produkty prichádzajú na Black Friday

Najlepšie zľavy na produkty prichádzajú na Black Friday

Zdielať

Black Friday je piatok po Dni vďakyvzdania v Spojených štátoch (vždy štvrtý piatok v novembri). Čierny piatok sa považuje za začiatok predvianočnej nákupnej horúčky. V USA a Kanade väčšina veľkých obchodných reťazcov začína obdobie výpredajov za výrazne znížené ceny.

Termín vznikol vo Philadelphii kvôli veľkému dopravnému zmätku, ktorý tam tradične nasledoval deň po dni vďakyvzdania. Počas 60. a 70. rokov 20. storočia sa rozšíril a dostal do širšieho povedomia. Dva dni nasledujúce po Dni vďakyvzdania označili policajti, vodiči autobusov a taxikári ako Black Friday (čierny piatok) a Black Saturday (čierna sobota) kvôli zmätkom a dopravným zápcham v uliciach.

TIP: Všetky produkty zľavnené v akcii Black Friday u nášho partnera Gearbest, nájdeš tu.

Nakoľko toto označenie neznelo pozitívne a sotva bolo stimulom pre dobrý obchod, bolo prerokované obchodníkmi so zástupcom mesta Abe S. Rosenom (jeden z najskúsenejších PR manažérov v krajine). Ten odporučil zmeniť čierny piatok a čiernu sobotu na Big Friday a Big Saturday. Pokus však skončil neúspešne. Napriek tomu má mnoho obchodníkov námietky proti použitiu tak negatívneho termínu na označenie jedného z najdôležitejších nákupných dní v roku.

Existujú aj alternatívne teórie o vzniku označenia. Obchodné prevádzky sú väčšinu roka (január až november) tradične v strate a zisk prichádza v predvianočnom období po vďakyvzdaní. V starých účtovných knihách sa straty (záporné sumy) zaznamenávali červeným atramentom a čierny atrament ukazoval pozitívne sumy. Čierny piatok je podľa tejto teórie začiatok obdobia, kedy obchodníci už nemajú straty (červená) a namiesto toho majú zisk (čierna).

TIP: Všetky smartfóny zľavnené v akcii Black Friday u nášho partnera Gearbest, nájdeš tu.

Prvá zmienka o “black ink theory” (“teórii čierneho atramentu”) sa objavila 28. novembra 1981 v Philadelphia Inquirer. Čierny piatok má u verejnosti veľkú odozvu, nakupujúci sú ochotní stáť hodiny v dlhých radoch a v okamihu otvorenia obchod vziať útokom, preplniť jeho kapacitu a vnútri horúčkovito súperiť o obmedzený počet zlacneného tovaru. Občas dochádza k roztržkám, násiliu a k zraneniam.

Čierny piatok je kritizovaný ako sviatok konzumnej spoločnosti. Nový rozmer dostal čierny piatok na internete, kde e-shopy ponúkajú rôzne zľavy až do pondelka (Cyber Monday), počas tzv. Cyber Week. Dokonca mnohí spotrebitelia snívajú o Čiernom piatok po celý rok a vychutnávajú si predstih, keď môžu vychytať tie najväčšie zľavy.

„Na DealNews pracovníci volajú sedem dňové obdobie okolo dňa vďakyvzdania National Deal Week”, hovorí Daniel de Grandpre, spoluzakladateľ a CEO. „Spotrebitelia by sa mali dávať pozor na nízke ceny”, hovorí Tod Marks, editor hlavných projektov v Consumer Reports. Black Friday však zvyknú využívať všetky obchody, či už ide o naše lokálne – pôsobiace na Slovensku (ako napríklad Alza, Mall, Nay, atď.), alebo tiež e-shopy z Číny, ako napríklad Gearbest.


Odpovedať

Vložte komentár prosím!
Zadajte svoje meno