Domov Novinky Bezpečnosť na internete: od antivírusu po zašifrované správy

Bezpečnosť na internete: od antivírusu po zašifrované správy

Zdielať

Komunikácia nikdy nebola jednoduchšia ako v súčasnosti. Prináša to však so sebou aj mnohé riziká. Rozvoj a rozšírenie internetu poskytli podvodníkom aj organizovanému zločinu celý rad nových príležitostí – najmä preto, že značnej časti verejnosti chýba dostatočné povedomie o spôsoboch ochrany.

Trestné činy ako kyberšikana alebo phishing pred 25 rokmi ešte neexistovali. Dnes však môžete byť zraniteľnejší v zdanlivom bezpečí svojej izby než pri polnočnej prechádzke tmavou uličkou. Väčšina používateľov internetu sa obáva vírusov a zneužitia platobnej karty. A právom – uvedené hrozby skutočne patria k najčastejším, s akými sa na internetovej sieti stretávame. Zároveň však existujú osvedčené a zároveň jednoduché spôsoby, ako im čeliť.

Základom je účinný softvér chrániaci počítač a telefón proti vírusom či iným škodlivým programom, nazývaným anglickým termínom malware. Na trhu nájdete široké spektrum dôveryhodných možností, či už platených alebo úplne zadarmo: za všetky spomenieme napríklad AVG, Avast, ESET, McAfee, Norton, Panda a Sophos. Ak sa zároveň vyhnete otváraniu podozrivých súborov v emailoch od neznámych odosielateľov, máte veľkú šancu, že svoje zariadenia pred škodlivými kódmi úplne ochránite.

Týmito krokmi prispievate aj k ochrane pred zneužitím svojich platobných údajov. Zároveň je však dôležité využívať na internetové nákupy iba overené e-shopy s dobrou povesťou. Oplatí sa tiež nastaviť na karte limit pre online platby a dôsledne kontrolovať uskutočnené transakcie prostredníctvom elektronického bankovníctva. Ak narazíte na nezrovnalosť, banka vám v prípade zneužitia peniaze v mnohých prípadoch bez problémov vráti.

Ďalším mimoriadne efektívnym spôsobom ochrany je dvojfázové overenie, ktoré je už vo svete digitálneho bankovníctva štandardom. Zvyčajne zahŕňa povinnosť potvrdiť platbu kódom zaslaným na mobilný telefón. Existujú však aj menej evidentné hrozby, ktorým bežný používateľ tak ľahko čeliť nedokáže. K najnebezpečnejším patrí tzv. phishing.

Ide o prípady, kedy podvodný odosielateľ emailu imituje dôveryhodnú inštitúciu či poskytovateľov vami využívaných služieb. Správy môžu byť na pohľad nerozoznateľné od pravých. Adresát, ktorý klikne na odkaz v takom emaile, sa zvyčajne dostane na stránku, ktorá verne pripomína bežné prihlasovacie rozhranie vami využívaných služieb (elektronické bankovníctvo, email a pod.). V skutočnosti však zadáte svoje používateľské meno a heslo zločincom, ktorí ich neváhajú zneužiť.

Tu platí zlaté pravidlo: vždy zbystrite pozornosť, ak vám príde emailová požiadavka na prihlásenie do online služieb ako odkaz v správe. Neoľutujete, ak si vyžiadate potvrdenie cez oficiálny email danej služby alebo telefonicky. Nikdy s nikým nezdieľajte svoje prístupové údaje – žiaden seriózny poskytovateľ od vás nebude žiadať, aby ste ich zaslali.

V ostatnom období sa objavili tiež prípady, keď používateľské dáta – vrátane obsahu súkromných konverzácií – poslúžili firmám ako zdroj bohatých príjmov. Kauza sa týkala najmä sociálnych sietí, no podobne zneužité môžu byť tiež informácie posielané prostredníctvom messengerových služieb. Najlepšiu ochranu predstavuje zabezpečená služba s koncovým šifrovaním (end-to-end encryption) od jedného používateľa k druhému, aké ponúka napríklad Viber. Prevádzkovateľ služby v tom prípade nemá k obsahu vašich konverzácií prístup.

Viber tiež patrí k prvým aplikáciám na zasielanie správ, ktoré zaviedli “autodeštrukčné správy”. Ich obsah sa nedá kopírovať a po určitom čase nenávratne zmiznú. K ďalším bezpečnostným prvkom Viberu patrí možnosť založenia účtu len pomocou mobilného telefónneho čísla – nedá sa duplikovať, a tým pádom zneužiť na vytvorenie falošnej identity. Je preto jednoduché obmedziť komunikáciu iba na priateľov a známych, ktorých telefónne číslo poznáte. Na Viber môžete tiež zablokovať odosielateľa nevyžiadaných správ. Ak k tomuto kroku pristúpi väčšie množstvo používateľov, problematický účet je zo služby úplne vylúčený.

Nie je preto prekvapením, že Viber využíva po celom svete viac ako miliarda ľudí a stále častejšie nachádza uplatnenie aj ako komunikančný prostriedok rodičov s deťmi. Žiadna skupina používateľov nie je predsa taká zraniteľná ako tí najmladší – a napriek tomu sa v učebných osnovách nedozvedia o nebezpečenstvách digitálneho sveta prakticky nič. Ochrana stojí teda hlavne na rodičoch. Prinášame vám základné pravidlá, ktoré by mal každý poznať:

  1. Majte prehľad o prístupe svojich detí na internet. Môžete zvážiť napríklad inštalovanie špecializovaného softvéru a/alebo hardvéru.
  2. Ak sú deti vo veku, kedy už využívajú sociálne siete či aplikácie na zasielanie správ, nekompromisne vyžadujte, aby nekomunikovali s nikým, koho nepoznajú zo “skutočného sveta”.
  3. Aj keď komunikujú s človekom, ktorého poznajú, nemali by nikdy robiť či prezradiť nič, čo by neurobili pri osobnom kontakte.
  4. Presvedčte deti, aby sa vám zverili s každým prípadom kybernetickej šikany, či už je namierená, alebo na kohokoľvek iného. Včasná intervencia dokáže zachrániť život.
  5. V prvom rade sa s deťmi o nebezpečenstvách internetu rozprávajte. Otvorene ich informujte o nebezpečenstvách a poskytnite im všetky potrebné informácie na minimalizovanie rizika. Od určitého veku bude účinná kontrola ich aktivít ťažká, časom úplne nemožná. Zaistite preto, aby neskôr už vašu pomoc ani nepotrebovali.

Odpovedať

Vložte komentár prosím!
Zadajte svoje meno